  • 1. Data: 2004-09-14 08:39:05
    Temat: Podatek od spadku ?
    Od: "Janusz Grabis" <e...@p...onet.pl>

    Jakis czas temu pytalem jak nalezy przeprowadzic postepowanie spadkowe po
    zmarlej mamie (bylo to jakies pol roku temu).
    Szczesliwie udalo sie doprowadzic sprawe do konca. Sad podzielil spadek
    miedzy mojego ojca, mnie i mojego brata (dziedziczenie ustawowe).

    Niestety niedawno moj ojciec otrzymal wezwanie do urzedu skarbowego w
    zwiazku z otrzymanym spadkiem.
    Przypuszczam, ze chodzi o zaplacenie podatku od tego spadku i tu mam kilka
    pytan:
    1. Jak naliczany jest ten podatek ?
    2. Jak ustalona zostanie wartosc spadku (chodzi o dzialke i dom) ?
    3. (chyba najwazniejsze) Czy mozna uniknac zaplacenia tego podatku (spadek
    zostal przyjety) lub rozlozyc w czasie jego splate (jakie warunki trzeba
    spelnic) ?

    Jezeli ktos moze podac jakies przepisy prawne w tym wzgledzie bede z gory
    wdzieczny.

    Pozdrawiam
    Janusz

  • 2. Data: 2004-09-14 14:58:17
    Temat: Re: Podatek od spadku ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Sep 2004, Janusz Grabis wrote:
    [...]
    >+ Przypuszczam, ze chodzi o zaplacenie podatku od tego spadku i tu mam kilka
    >+ pytan:
    >+ 1. Jak naliczany jest ten podatek ?

    Progresywnie, trochę podobnie do podatku dochodowego.
    Skala jest zapisana w ustawie, przykładowo tu:
    http://podatki.pl/bap1.php/ra280783.htm

    Podatek należy *zapłacić samemu bez wezwania* - pewnie US znalazł
    w ten sposób chętnego na mandat "za uchylanie się"...
    Że zacytuję:
    Art. 6. 1. Obowišzek podatkowy powstaje:
    1) przy nabyciu w drodze dziedziczenia - z chwilš przyjęcia spadku;

    >+ 2. Jak ustalona zostanie wartosc spadku (chodzi o dzialke i dom) ?

    "wg wartości rynkowej" - wszystko masz w ustawie.

    Dla nieruchomości "wycenę własną" dokonuje podatnik, jak wartość się
    USowi nie podoba to wzywa do podwyższenia. Jak podatnik się nie zgadza
    ze zdaniem US - powoływany jest biegły, koszty pokrywa "przegrany"
    (podatnik jest "przegrany" jak wycena różni się ponad 30% od jego
    opinii).

    >+ 3. (chyba najwazniejsze) Czy mozna uniknac zaplacenia tego podatku (spadek
    >+ zostal przyjety) lub rozlozyc w czasie jego splate (jakie warunki trzeba
    >+ spelnic) ?

    "to zależy". Popatrz w ustawę: tam jest (bliżej początku) zwolnienie dla
    osób które "nie mają innego miszkania" i obiecują mieszkać coś minimum
    5 lat w "otrzymanym" (jest limit AFAIR 110 m^2).
    Poza tym... a nuż to "działka przyzagrodowa" ?
    Skąd MY mamy to wiedzieć ??
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd