  • 1. Data: 2004-09-14 07:21:23
    Temat: Zamknięcie firmy a rachunek bankowy
    Od: "Andrzej" <a...@p...spam.interia.pl>

    witam

    Zakonczylem jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza, ale nie zamknalem
    rachunku bankowego (czekam jeszcze na zalegle wplywy, poza tym
    to konto bardzo mi sie podoba i nie chcialbym go likwidowac).

    Ale powstal problem: bank nie odlicza podatku od odsetek uzyskanych
    na tym koncie, a nie chcialbym miec do czynienia z skarbowka. Czy
    moge np. te odsetki odliczyc w zeznaniu rocznym? Albo jak inaczej
    rozwiazac ten problem?

    andrew

  • 2. Data: 2004-09-14 15:39:02
    Temat: Re: Zamknięcie firmy a rachunek bankowy
    Od: "toster" <t...@W...pl>

    > Zakonczylem jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza, ale nie zamknalem
    > rachunku bankowego (czekam jeszcze na zalegle wplywy, poza tym
    > to konto bardzo mi sie podoba i nie chcialbym go likwidowac).

    Obawiam się, że będziesz na bakier z prawem, jeśli nie zlikwidujesz tego
    konta w ślad za likwidacją DG. Nie mam pojęcia jak długo możesz jeszcze
    utrzymać takie konto.
    Poza tym, weź pod uwagę, że wszelkie przelewy wychodzące pochodzić będą od
    firmy "P.P.H. Jan Kowalski", a nie od Jana Kowalskiego, zatem możesz mieć
    problemy. Bank może też odrzucić przelew przychodzący dla Jana Kowalskiego,
    bo nie ma takiego klienta.
    Moim zdaniem takie konto może sprawić Ci więcej kłopotu niż pożytku.
    Jesli podoba Ci się ten bank, to nie możesz załozyć w nim zwykłego konta?

> [...]
    > na tym koncie, a nie chcialbym miec do czynienia z skarbowka. Czy
    > moge np. te odsetki odliczyc w zeznaniu rocznym? Albo jak inaczej

    Jeśli masz to konto wyczyszczone i podejmiesz, przelejesz szybko kasę, gdy
    te zaległe wpływy na konto wejdą, to odsetki będą groszowe. Jak je
    rozliczyć - nie wiem.
    Chyba w rocznym.
    T.

  • 3. Data: 2004-09-14 17:08:49
    Od: "Andrzej" <a...@p...spam.interia.pl>

    > Moim zdaniem takie konto może sprawić Ci więcej kłopotu niż pożytku.
    > Jesli podoba Ci się ten bank, to nie możesz załozyć w nim zwykłego konta?

    Mam założone. Chodzi o dopuszczalne saldo debetowe, które mam na tym
    koncie i które jest nieosiągnalne na zwykłym.

    > Jeśli masz to konto wyczyszczone i podejmiesz, przelejesz szybko kasę, gdy
    > te zaległe wpływy na konto wejdą, to odsetki będą groszowe. Jak je

    Zrobię debet, tak że odsetki od debetu będą wyższe od uzyskanych - nie
    powstanie
    obowiązek podatkowy. Poczekam na spodziewane wpływy i zlikwiduję konto.
    Ale szkoda.

    dzięki i pozdrawiam
    andrew

  • 4. Data: 2004-09-15 06:50:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Sep 2004, toster wrote:

> [...]
    >+ konta w ślad za likwidacją DG. Nie mam pojęcia jak długo możesz jeszcze

    Tak sobie przemyśliwałem... tak długo jak długo w obiegu są prawdopodobne
    płatności *konieczność* utrzymywania jest, IMO.

    >+ Poza tym, weź pod uwagę, że wszelkie przelewy wychodzące pochodzić będą od
    >+ firmy "P.P.H. Jan Kowalski", a nie od Jana Kowalskiego, zatem możesz mieć
    >+ problemy.

    To oczywiście prawda.

    >+ Bank może też odrzucić przelew przychodzący dla Jana Kowalskiego,
    >+ bo nie ma takiego klienta.

    Może ktoś skomentować ?
    Z cywilistycznego p. widzenia - jedna i druga płatność jest dla
    tej samej osoby. Z podatkowego - to Kowalski w razie czego będzie
    się tłumaczył dlaczego ma "dochody z działalności" (bo niewątpliwie
    taka wpłata to *sugeruje* :)).
    Chodzi mi o czy czy "bank może odrzucić" ?
    [...]
> [...]
    >+ Jeśli masz to konto wyczyszczone i podejmiesz, przelejesz szybko kasę, gdy
    >+ te zaległe wpływy na konto wejdą, to odsetki będą groszowe. Jak je

    Uwaga, dywaguję...
    Zastrzegam iż jest różnica w zapisie ustawowym.
    Ale co najmniej jeden przykład, kiedy mamy do czynienia z przychodem
    "związanym z działalnością" mimo że sama działalność została już
    zamknięta znamy - art. 10.2.3 czyli sprzedaży środków trwałych
    "nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności
    gospodarczej". W ustawie jak widać NIE MA zapisu że "również
    po zamknięciu działalności" ale taka jest interpretacja: no
    i wychodzi na to iż składa się "incydentalny PIT".
    Jeśli rachunek jest utrzymywany "w związku z oczekiwaną płatnością"
    (nie może jakiś podmiot nam zalegać z płatnością ?? Dwa lata mamy
    na "legalne czekanie bez przedawnienia" !) to IMHO zasada powinna
    być taka sama...

    Ciekawym co by US odpowiedział na pytanie pisemne :)

    W każdym układzie IMHO możliwość otrzymywania przychodów z danego
    źródła mimo iż samo "utrzymywanie źródła" już zostało zakończone
    jest oczywista: choćby przychody z wynajmu są takim "oczywistym"
    przykładem (przecież wynajmowane mieszkanie można dawno sprzedać
    a po roku wydębić dopiero należny czynsz).
    Fakt określenia w przepisach kiedy należało je *wykazać* (przy DG
    - np. z dniem wystawienia f-ry) IMO nie narzuca wymogu pozbawienia
    podatnika/prowadzącego DG prawa aby jest *dostać* :]
    Dedukcja nakazu zamknięcia konta mimo iż w obiegu są płatności
    prowadziłaby do takiego wniosku.
    Oczywioście jest problem z pytaniem czy koszty utrzymywania takiego
    konta można uznać za KUP :>

    >+ Chyba w rocznym.

    Jak widać nie zgodziłem się :) - IMO PIT-5. Ew. z wyjaśnieniem dla
    US aby się nie dziwili... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)