  • 1. Data: 2005-04-01 09:11:29
    Temat: Podatek od sprzedazy nieruchomosci.
    Od: "Piotr" <pjj1"usun_to"@polbox.pl>

    Witam.

    Jest nastepujaca sytuacja
    Sprzedaz w domu 6 czerwca 2001 i jednoczesnie zgloszono w US, ze bedzie
    kolejna inwestycja.
    Niestety w ciagu 2 lat nie cala kwota zostala wydana na nowa inwestycje.
    Pozostalo 12 000 zl nierozliczonej kwoty.

    Pytania:
    1. Jaka jest data wymagalnosci podatku od nierozliczonej kwoty?
    2. Jak wyliczyc podatek?

    Bardzo prosze o pomoc i dziekuje z gory za odpowiedzi.
    Piotr

  • 2. Data: 2005-04-01 12:07:36
    Temat: Re: Podatek od sprzedazy nieruchomosci.
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > Pozostalo 12 000 zl nierozliczonej kwoty.
    >
    > Pytania:
    > 1. Jaka jest data wymagalnosci podatku od nierozliczonej kwoty?

    W myśl art. 28 ust. 3 ustawy, jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których
    mowa w powołanym przepisie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a, podatek jest płatny
    najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz
    z odsetkami naliczanymi od terminu płatności określonego w ust. 2 do dnia
    zapłaty w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości
    podatkowych.

    Oznacza to, iż odsetki za zwłokę naliczane są w wysokości połowy odsetek za
    zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych przez cały okres istnienia
    zaległości podatkowych aż do dnia faktycznej zapłaty. Nie ma przy tym znaczenia
    fakt, czy zapłata nastąpiła najpóźniej następnego dnia po okresie dwóch lat od
    dnia sprzedaży, czy też podatek został zapłacony w innym terminie.

    Termin zapłaty, określony w art. 28 ust. 3 wskazuje, kiedy powinien zostać
    zapłacony podatek w sytuacji, gdy podatnik złożył oświadczenie o przeznaczeniu
    przychodu uzyskanego ze sprzedaży na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32
    lit. a i warunku tego nie wypełnił. Nie ma on natomiast znaczenia dla celów
    ustalenia wysokości i sposobu naliczania odsetek za zwłokę.

    A zatem nieprawidłowe jest różnicowanie wysokości odsetek w zależności od
    upływu dwuletniego terminu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a
    ustawy. Zgodnie bowiem z tym przepisem odsetki nalicza się aż do dnia zapłaty
    zawsze w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości
    podatkowych.

    Mam nadzieję , że odsetki wyliczysz sobie sam na kalkulatorze odsetkowym i
    podzielisz na pół.

    Pzdr-Kriss

  • 3. Data: 2005-04-01 12:48:53
    Od: "Piotr" <pjj1"usun_to"@polbox.pl>

    > Mam nadzieję , że odsetki wyliczysz sobie sam na kalkulatorze odsetkowym i
    > podzielisz na pół.

    Dzieki za tak dokladna odpowiedz. Kalkulator odsetkowy juz znalazlem.
    Jednak dalej mam watpliwosc, czy odsetki licze od:
    a) nastepnego dnia po sprzedazy (tj 7 czerwca 2001),
    b) 15 dnia po sprzedazy, (tj 21 czerwca 2001)
    c) 2 lata po sprzedazy (tj 7 czerwca 2003)
    Czy moglbys mi to wyjasnic?

    Pzdr
    Piotr

  • 4. Data: 2005-04-01 14:12:42
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > a) nastepnego dnia po sprzedazy (tj 7 czerwca 2001),
    > b) 15 dnia po sprzedazy, (tj 21 czerwca 2001)
    > c) 2 lata po sprzedazy (tj 7 czerwca 2003)

    Mówiąc wprost - termin płatności podatku - upływa w 14 dniu po dokonaniu
    sprzedaży. 14 dni liczymy od dnia następnego tj. od 7 czerwca i upływa w dniu
    20 czerwca . Od dnia 21 czerwca masz zaległość w kwocie 12.000,00 do dnia
    zapłaty włącznie.Niektóre kalkulatoty odsetkowe wymagają podania terminu
    płatności , niektóre daty powstania obowiązku podatkowego - zwróć na to uwagę.

    Pzdr-Kriss

  • 5. Data: 2005-04-01 14:31:29
    Od: "Piotr" <pjj1"usun_to"@polbox.pl>

    Dzieki, treaz naprawde wszystko jasne!