  • 1. Data: 2004-06-01 11:38:49
    Temat: Podatki dochodowe w USA
    Od: "AB" <a...@o...pl>

    Witam,

    Z racji wygrania loterii DV2005 zaczyna sie urealniac moj wyjazd
    do USA, obecnie jestem na etapie zastanawiania sie, czy (i na ile)
    oplaci mi sie to finansowo. Probowalem zorientowac sie cokolwiek
    na temat podatkow od dochodow osobistych placonych w USA, wzialem
    wiec przykladowa oferte pracy za $70000 rocznie i zaczalem liczyc.
    Moze kogos zainteresuje...

    Stawki federalnego podatku dochodowego od osob fizycznych znalazlem
    na stronie: http://www.irs.gov/formspubs/article/0,,id=109877,00
    .html
    Dla podanego przeze mnie przykladu $70000 podatek federalny wyniesie:
    FedIncTAX = $3910 + 0.28*(70000-68800) = $4246

    Stawki i progi stanowego PDOF dla przykladowego stanu New Jersey:
    http://www.taxfoundation.org/individualincometaxrate
    s.html
    W naglowku tabeli bylo napisane "Federal Deductibility = No"
    wiec nie obnizylem podstawy opodatkowania. Nie wzialem pod uwage
    zadnych odliczen "Standard Deduction" ani "Personal Exemptions",
    bo nie wiem, co one oznaczaja i gdzie sa uwzgledniane - odejmuje
    sie je od podstawy opodatkowania, czy od podatku naleznego?
    StIncTAX = 0.0525*40000 + 0.0637*(70000-40000) = $4121

    Medicare + SocialSecurity:
    http://www.ssa.gov/pressoffice/factsheets/colafacts2
    004.htm
    (stawka 7.65%, nie odliczam od podstawy zaplaconych FedIncTAX
    oraz StIncTAX, bo nie wiem, czy tak sie robi):
    MSS = 0.0765 * 70000 = $5355

    RAZEM: FedIncTAX + StIncTAX + MSS = $13722

    Czyli "na poczatek" wychodzi suma podatkow ~20%. Podejrzanie malo ;)

    OK, wypada dodac jeszcze dodatkowe ubezpieczenie medyczne, albowiem
    standardowe jest ponoc niewiele warte. Poslugujac sie informacjami
    z Usenetu oraz kalkulatorem ze strony:
    https://www.quickquote.com/cgibin/healthQuest.pl
    mozna zalozyc, ze na 2 mlode, zdrowe osoby (wiek <30 lat) wystarczy
    kwota rzedu $300 miesiecznie - o ile wszystkie zeby dokladnie
    sie zbada i wyleczy przed wyjazem ;)

    Teoretycznie wystepuja w jeszcze podatki lokalne, podatki od posiadania
    samochodu, podatek na bezrobotnych itp., chyba sa one jednak relatywnie
    niewielkie (? - prosze o potwierdzenie), wiec ich nie uwzgledniam.

    Nie odejmuje tez kosztow oszczedzania na emeryture czy studia
    potencjalnego potomstwa, bo to juz sprawa bardzo indywidualna.

    Reasumujac, po odjeciu dodatkowego ubezpieczenia medycznego
    z $70k brutto zostaje ~$52k netto.

    Jak widac, obliczone jest to wszystko bardzo "z grubsza",
    wiec mam pytania do znawcow tematu, jesli takowi tu pisuja:

    1. Jakie jeszcze sztywne/konieczne wydatki-podatki trzeba uwzglednic
    w obliczeniach?

    2. W jakiej kolejnosci nalicza sie podatki: federalny, stanowy oraz
    Medicare&SocialSecurity i czy podstawa do naliczenia podatku#3
    jest przychod pomniejszony o uprzednio zaplacony podatek#1
    i podatek#2, czy tez sie tego w ogole nie uwzglednia?

    3. Czym sie rozni "Standard Deduction" od "Personal Exemption"
    w kontekscie State Income Tax:
    http://www.taxfoundation.org/individualincometaxrate
    s.html ?
    ... i w ktorym miejscu sie je odejmuje - od podatku naleznego,
    czy od podstawy opodatkowania?

    4. Generalnie: czy w moich obliczeniach sa jakies grube bledy,
    ktore trzeba poprawic, aby uzyskac bardziej realny wynik?

    Oczywiscie przed zadaniem pytan szukalem sporo na google.com,
    ale znalazlem tam zadziwiajaco malo informacji - temat jest dziwnie
    slabo zagospodarowany, a powinien chyba zainteresowac szersze
    grono osob - zamiast wyjezdzac "na zywiol" warto sobie takie rzeczy
    chocby wstepnie policzyc (wraz z szacunkowymi kosztami utrzymania),
    zeby sie pozniej nie rozczarowac.

    Reasumujac: bede wdzieczny za odpowiedz, a namiary na dobra ksiazke
    na powyzszy temat rowniez mile widziane ;)

    Pozdrawiam,

    AB

  • 2. Data: 2004-06-01 12:24:55
    Temat: Re: Podatki dochodowe w USA
    Od: "KrzysztofM" <k...@n...dvdinfo.prv.pl>

    Użytkownik "AB" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > na temat podatkow od dochodow osobistych placonych w USA, wzialem
    > wiec przykladowa oferte pracy za $70000 rocznie i zaczalem liczyc.

    ja mam tylko pytanko, czy ta pensja $70000 na rok, czyli 5833 usd na miesiąc
    to taka "srednia pensja" w USA ?

    pzdr
    Krzysiek

  • 3. Data: 2004-06-01 12:51:07
    Od: "AB" <a...@o...pl>

    "KrzysztofM" <k...@n...dvdinfo.prv.pl> wrote:

    > ja mam tylko pytanko, czy ta pensja $70000 na rok, czyli 5833 usd
    > na miesiąc to taka "srednia pensja" w USA ?

    Nie. Srednia jest co najmniej o polowe nizsza. Zobacz sobie:

    http://www.monster.com
    http://www.careerbuilder.com
    http://www.dice.com
    http://www.usseek.com
    http://www.techiegold.com

    Poza tym $70k w NYC to nie to samo co $70k w Wyoming ;)

    AB

  • 4. Data: 2004-06-03 04:06:50
    Od: "Radoslaw Godowski" <t...@e...net>

    Przyklad:
    - Nowojorczyk - mieszkam i pracuje w Nowym Jorku
    - roczny dochod brutto: $58'000.- ( to jest niski jak na Nowojorczyka )
    - rozmaite podatki: $17'800
    ( wszystko zaokraglone )
    Obowiazkowy jest "podatek" na SocialSecurity
    i na nierobow, ale ten ostatni niewielki.
    Uwaga:
    Jezeli pracujesz w Nowym Jorku, a mieszkasz w stanie New Jersey,
    to placisz na oba stany.
    ======
    Niestety, nie uwzglednia.

    Wszystko sie odejmuje od podstawy.
    Kazdy placacy wybiera:
    albo standard - czyli od podstawy odlicza cos kolo 8 tysiecy
    albo personal - czyli (doradca za $100.-) potrafi udokumentowac wieksze
    wydatki.

    Radoslaw, Nowy Jork

  • 5. Data: 2004-06-03 06:28:09
    Od: "AB" <a...@o...pl>

    "Radoslaw Godowski" <t...@e...net> wrote
    in message news:utxvc.9917$Yd3.8513@newsread3.news.atl.earthlin
    k.net...

    > [cut]

    Wielkie dzieki - bardzo konkretna i pomocna odpowiedz.

    Pozdrawiam serdecznie,

    AB

  • 6. Data: 2004-06-03 08:00:53
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Radoslaw Godowski pisze:

> [...]
    > - Nowojorczyk - mieszkam i pracuje w Nowym Jorku
    > - roczny dochod brutto: $58'000.- ( to jest niski jak na Nowojorczyka )

    W paolce od tego dochodu zaplacilby ok 20 000 USD
    (I do tego jescze "socjal-zus)

    Pozdrowienia

    Boguslaw