  • 1. Data: 2004-06-01 11:55:07
    Temat: nr nip dla studenta
    Od: "mareK" <m...@g...pl>

    Witam
    Mam taki problem, a własciwie moja córka studentka.Nie ma numeru NIP ,a
    skończyła szkole cyrkową i ostatnio z okazji dnia dziecka występowała 3
    godziny .Pracodawca chciał NIP i zdziwił się ,że córka nie ma.Poszła do
    urzędu skarbowego z formularzem NIP-3 ,gdyz nie prowadzi działalności , a
    tam powiedzieli ,że kiedys to każdy mógł wystąpic o NIP ,a teraz już
    nie,tylko za pośrednictwem pracodawcy,a następny występ moze miec za rok i
    nie wiadomo u kogo.
    Czy ktos sie orientuje jak to jest naprawde z powołaniem sie na konkretny
    przepis
    Pozdrawiam
    mareK

  • 2. Data: 2004-06-01 13:58:28
    Temat: Re: nr nip dla studenta
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Jun 2004, mareK wrote:
    [...]
    >+ godziny .Pracodawca chciał NIP i zdziwił się ,że córka nie ma.Poszła do
    >+ urzędu skarbowego z formularzem NIP-3

    Pomijając kwestię "występowania w ogóle", to pracodawca ma
    obowiązek zadbać o to żeby rpacownicy mieli NIP !!
    Mi US kazał podpisać deklarację "że się zapoznałem".

    >+ nie,tylko za pośrednictwem pracodawcy,a następny występ moze miec za rok

    Ale pracodawca ma zdobyć ten NIP TERAZ !!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-06-02 05:20:54
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

> [...]
    > obowiązek zadbać o to żeby rpacownicy mieli NIP !!
    > Mi US kazał podpisać deklarację "że się zapoznałem".

    > Ale pracodawca ma zdobyć ten NIP TERAZ !!

    Pracodawca, owszem, ale co, gdy to jest umowa o dzieło/zlecenie? Czy
    ZLECENIODAWCA ma też taki obowiązek?
    Marek pisze, że 3 godziny, szkoła cyrkowa, występ - pachnie mi to
    intensywnie umową o dzieło...

    Kiedyś miałem taką sytuację: pierwsza w życiu umowa o dzieło i w urzędzie
    skarbowym przyjęli bez zmrużenia okiem nip-3 od zleceniobiorcy a jako
    'podkładkę' posłużyła podpisana umowa o dzieło.

    pozdrawiam
    lukasz

  • 4. Data: 2004-06-02 08:39:29
    Od: "CzeslawEm." <n...@d...slp.peel>

    In article <Pine.WNT.4.58.0406011556350.4016@athlon>, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Ale pracodawca ma zdobyae ten NIP TERAZ !!

    Ale jesli zatrudnia kogos na 2 dni na zlecenie to nie
    jest az takim pracodawca. Formalnie pewnie jest ale nie
    bedzie sobie chcial zawracac d* czyli glowy, a w ogole
    nie jestem pewien czy w takiej sytuacji US bedzie z nim gadac.
    --

    czeslawATdemonDOTslpDOTpl

  • 5. Data: 2004-06-02 09:08:54
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik CzeslawEm. napisał:

> [...]
    > bedzie sobie chcial zawracac d* czyli glowy, a w ogole
    > nie jestem pewien czy w takiej sytuacji US bedzie z nim gadac.

    Zaraz, zaraz, o co tyle gdybac jak wystarczy sięgnąc do ustawy o
    ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, i tam czytam:

    "Art. 8. 1. Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którym
    płatnik na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych:
    1) pobiera zaliczki miesięczne, dokonując zmniejszenia kwot pobieranych
    zaliczek, lub
    2) dokonuje rocznego rozliczenia podatku, a nie dokonywał zmniejszenia
    kwot zaliczek, lub
    3) pobiera zaliczkę wyłącznie od dochodu z tytułu umowy o dzieło lub
    umowy zlecenia
    - dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego za pośrednictwem tego płatnika."

    Z dalszego tekstu ustawy wynika że osoba która nie ma numeru NIP składa
    płatnikowi wypełniony druk NIP-3 (powinna go otrzymac od płatnika, ale
    nie trudno zdobyc ;-) go samemu) a ten składa go do właściwego US nie
    później nz w 14 dni od dnia otrzymania wypełnionego druku od podatnika
    (czyli pracownika/zleceniobiorcy/wykonawcy).

    W praktyce często spotykałam się jednak z sytuacja że umowy o
    dzieło/zlecenia były zawierane bez NIP. Nie podawano NIP na PIT-8B a
    podatnik składał wniosek o nadanie numeru NIP wraz ze złożeniem zeznania
    rocznego. Nie wiem czy płatnik lub podatnik miał z tego powodu jakies
    nieprzyjemności.
    Sama kiedyś robilam PITy po przejęciu ksiąg od innego biura i to biuro
    ani klient nie wystepowało w ciągu roku o NIPy dla tych którzy ich nie
    mieli (a było takich sporo, głównie studenci na krotkie umowy), a
    kontakt ze zleceniobiorcami był już w tym momencie żaden, nie miałam
    wyjścia, czasu było malo a PITy-8B trzeba było wysłać - USy nie
    krzyczały z tego powodu. Był jeden telefon z jednego z US z pytaniem
    dlaczego nie ma NIPu podatnika na PIT-8B, ale wyjasniłam sprawe i Pani
    wykazała sie zrozumieniem.

    Tak tez jak widac się da, ale nie jest to do końca zgodne z ustawą.
    Zaznaczam, że "moje" urzędy skarbowe sa raczej user friendly, takie mam
    szczeście :-)

    Tyle że w tym wypadku błąd jest po stronie płatnika - to on ma obowiązek
    dać podatnikowi druk i wyegzekwować jego wypełnienie a potem złozyc
    wniosek do US.

    Dla uścislenia - aktualizację danych składa juz sam podatnik, bez
    pośrednika.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl