  • 11. Data: 2007-08-07 15:03:38
    Temat: Re: Podpis na fakturze
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 07-08-2007 o 16:36:35 Wrak Tristana <n...@s...pl> napisał(a):

    > W odpowiedzi na pismo z wtorek, 7 sierpnia 2007 15:19
    > (autor Gotfryd Smolik news
    > publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    > wasz znak: <Pine.WNT.4.64.0708071517420.3180@athlon64>):

    > Ale przy ZOO czy SA nie ma ,,tego co w polu sprzedawca''.

    A zarząd to pies :) ?

  • 12. Data: 2007-08-07 15:25:49
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 7 sierpnia 2007 17:03
    (autor t...@o...pl
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <op.two2scrtipkhj4@unk>):

    > A zarząd to pies :) ?

    No dobrze, ale czy nie ma winy pracownika wystawiającego?

    --
    Wrak Tristana
    * Forum WO: http://forum.alrauna.org/

    a...@e...com.pl w...@l...pl

  • 13. Data: 2007-08-07 18:02:55
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 07-08-2007 o 17:25:49 Wrak Tristana <n...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    > wasz znak: <op.two2scrtipkhj4@unk>):

    > No dobrze, ale czy nie ma winy pracownika wystawiającego?

    To trzeba tutaj rozgraniczyć o jakiej odpowiedzialności mowa.

    Jeśli o karnej, to odpowiadają ci, którym można przypisać winę w trakcie
    czynu,
    ci co naruszyli zasady ostrożności itd itd.
    Czyli jeśli prezes oddelegował do wystawiania faktur nieprzygotowanego
    pracownika,
    to pośrednio też odpowiada, może nawet w większym stopniu - ale o tym
    decyduje sąd.

    A że ustawowo obowiązek wystawienia faktury spoczywa na podatniku, więc w
    przypadku
    spółek kapitałowych(na których się wogóle nie znam, więc mogę strzelać
    spore byki)
    pierwszym do odstrzału jest jak rozumiem prezes. Ale też, jak rozumiem,
    jeśli faktury wystawia upoważniony, przeszkolony pracownik - i popełni
    błąd,
    to podatkowo odpowiada spółka, karnie skarbowo tenże pracownik, karnie
    jako podmiot zbiorowy spółka
    (jeśli da się za takie coś spółkę ukarać), a prezes jest bezpieczny, bo
    "dołożył wszelkich starań",
    "zachował reguły ostrożności" itd itp - i tak to się kręci.
    Oczywiście to może być nadużywane, na zasadzie takiej, że pracownik
    dostaje nieformalne polecenie
    złamania prawa - i ma dylemat - a prezes jest tak czy siak czysty, chyba
    że tenże pracownik
    ma akurat przy sobie włączony dyktafon.

    A w przypadku osobowych DG(w rozumieniu ustawy o VAT), odpowiednikiem
    ukarania spółki jest ukaranie konkretnej osoby-podatnika, więc dużo
    trudniej się tutaj wymigać, bo nie ma parawana
    w postaci osoby prawnej która przyjmuje ciosy.