  • 1. Data: 2005-08-26 09:34:33
    Temat: Podstawa UZ a przeciętne wynagrodzenie
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej maleje z kwartału na
    kwartał, co za tym idzie zmniejsza się podstawa na FUS i jednocześnie
    składki są niższe - http://www.zus.pl/ubezpie/podstawa.htm

    Nie rozumiem tylko dlaczego podstawa na UZ .... podnosi się.
    Przecież ta podstawa to 75% wynagrodzenia w gospodarce narodowej, a
    podstawa na FUS to 60% tego wynagrodzenia - jak to się dzieje że ta druga
    podstawa maleje a ta na zdrowotne rośnie??

    Bo jakby nie patrzeć to podstawa na UZ powinna wynosić:
    2 318,53 * 75% = 1 738,90 - a ZUS podaje że podstawa wynosi 1 852,73
    Przy pierwszym wyliczeniu składka wynosiłaby 147,81 - a nie jak zbiera ZUS
    - 157,48.

    Potrafi mi to ktoś wytłumaczyć?

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 2. Data: 2005-08-26 14:13:34
    Temat: Re: Podstawa UZ a przeciętne wynagrodzenie
    Od: "cim" <p...@p...net_zostaw_net>

> [...]
    > 2 318,53 * 75% = 1 738,90 - a ZUS podaje że podstawa wynosi 1 852,73
    > Przy pierwszym wyliczeniu składka wynosiłaby 147,81 - a nie jak zbiera ZUS

    Hmmm. Od czego by tu zaczac :)

    Na podstawie art. 81 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o
    swiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze srodkow publicznych (Dz.U.
    nr 210, poz. 2135 z pozn. zm.) podstawe wymiaru skladki na ubezpieczenie
    zdrowotne we wrzesniu, pazdzierniku i listopadzie 2005 r. stanowi kwota
    zadeklarowana, nie nizsza niz 1852,73 (75% przecietnego miesiecznego
    wynagrodzenia w sektorze przedsiebiorstw w drugim kwartale 2005 r., wlacznie
    z wyplatami z zysku). Kwote te znajdziesz w obwieszczeniu Prezesa Głownego
    Urzedu Statystycznego z dnia 15 lipca 2005 r. w sprawie przecietnego
    miesiecznego wynagrodzenia w sektorze przedsiebiorstw, włacznie z wyplatami
    z zysku, w drugim kwartale 2005 r. (MP nr 42, poz. 563), czyli wynosi ona ni
    mniej ni wiecej - 2470,30.

    Co daje: 2470,30 * 75% = 1852,73 * 8,5% = 157,48

    Pozdrawiam.

    cim

  • 3. Data: 2005-08-26 16:21:23
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 26 sie o godzinie 16:13, na pl.soc.prawo.podatki, cim napisał(a):

    > Hmmm. Od czego by tu zaczac :)

    Dzięki - nie wiedziałem że są oddzielne średnie wynagrodzenia - z i bez
    "zysków" ;)

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 4. Data: 2005-08-26 21:30:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Aug 2005, Artur Ch. wrote:

> [...]
    > Przecież ta podstawa to 75% wynagrodzenia w gospodarce narodowej, a
    > podstawa na FUS to 60% tego wynagrodzenia

    ...późno i nie chce mi się szukać - ale na stronach ZUSu znajdziesz.
    To *NIE* jest "to wynagrodzenie" - jedne jest ze średniej płacy
    w gospodarce, drugie jest średnią *w przemyśle* - wyższe.

    > Potrafi mi to ktoś wytłumaczyć?

    ...ZUS nie podaje na "wskaźnikach" u góry wartości "wynagrodzenia
    w przemyśle" to ci umknęło. Ale niżej (w opisie ile to % jest
    owej składki zdrowotnej) na 100% jest info że chodzi o INNĄ
    średnią.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-08-28 18:30:49
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 26 sie o godzinie 23:30, na pl.soc.prawo.podatki, Gotfryd Smolik
    news napisał(a):

    > ...późno i nie chce mi się szukać - ale na stronach ZUSu znajdziesz.
    > To *NIE* jest "to wynagrodzenie" - jedne jest ze średniej płacy
    > w gospodarce, drugie jest średnią *w przemyśle* - wyższe.

    cytat:
    .... (75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze
    przedsiębiorstw w drugim kwartale 2005 r., włącznie z wypłatami z zysku)...
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Tu chodzi li tylko o to, o te "zyski" - nie wiedziałem że GUS publikuje
    takie cos jak "zyski" - myślałem że to już przeżytek ;)

    > ...ZUS nie podaje na "wskaźnikach" u góry wartości "wynagrodzenia
    > w przemyśle" to ci umknęło.

    To jest to samo wynagrodzenie, ale powiększone o te zyski - dlatego jest
    inna podstawa (owe 75%).

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 6. Data: 2005-08-29 09:56:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 28 Aug 2005, Artur Ch. wrote:

    > cytat:
    > .... (75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze
    > przedsiębiorstw w drugim kwartale 2005 r., włącznie z wypłatami z zysku)...
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    A ja wytnę z tego cytatu i podkreślę w innym miejscu:
    > przedsiębiorstw w drugim kwartale 2005 r., włącznie z wypłatami z zysku)...
    ^^^^^^^^^^^^^^^

    Tam u góry jest "w gospodarce narodowej".
    A IMVHO "gospodarka" to również ta część co "wydaje" (komunalna,
    państwowa oraz prywatna) a nie tylko "przemysł". Instytucje typu
    "zieleń miejska" czy choćby "zarząd spółdzielnią mieszkaniową"
    mało mi się z "przemysłem" kojarzą :) a częścią "gospodarki" są
    i ludzie w nich zatrudnieni pensje biorą.

    > Tu chodzi li tylko o to, o te "zyski" - nie wiedziałem że GUS publikuje
    > takie cos jak "zyski" - myślałem że to już przeżytek ;)

    Premie (w tym premie regulaminowe *z zysku*) chwilowo przeżytkiem
    nie są ;), AFAIR & AFAIK oczywiście !

    > To jest to samo wynagrodzenie, ale powiększone o te zyski - dlatego jest
    > inna podstawa (owe 75%).

    Dasz głowę że różnica jest "tylko o zyski" ?

    Bo mogę się mylić, ale mi "wynagrodzenia w gospodarce narodowej" oraz
    "wynagrodzenie w przemyśle" wyglądają na średnie wyciągane z dość różnych
    zbiorów - oczywiście "przemysł" jest podzbiorem "gospodarki".

    A to że jest "z wypłatami z zysku" to już osobna różnica :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)