  • 1. Data: 2005-08-26 07:51:50
    Temat: Konto firmowe nie do wszystkiego
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Tym wszystkim, którzy na tej grupie prezentowali pogląd , że konto
    firmowe można wykorzystywać do wszystkiego (w tym do odbioru prywatnych
    należności) polecam artykuł z wczorajszej Rzeczypospolitej.

    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_050825/fi
    rma_a_13.html?k=on;t=2005082520050825

    Uuwaga: będzie dostępny bezpłatnie tylko kilka dni

  • 2. Data: 2005-08-26 08:22:32
    Temat: Re: Konto firmowe nie do wszystkiego
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    jureq wrote:

    > Tym wszystkim, którzy na tej grupie prezentowali pogląd , że konto
    > firmowe można wykorzystywać do wszystkiego (w tym do odbioru prywatnych
    > należności) polecam artykuł z wczorajszej Rzeczypospolitej.

    Hmmm, przy DG tez?

    --
    Kroniki Riddicka: Ucieczka z Butcher Bay ....... http://tiny.pl/q9dt
    Fantastyczna czwórka (Fantastic Four) .......... http://tiny.pl/qg3r

  • 3. Data: 2005-08-26 09:01:32
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    jureq <j...@x...to.z.adresu.xop.pl> wrote:
> [...]
    > firmowe można wykorzystywać do wszystkiego (w tym do odbioru prywatnych
    > należności) polecam artykuł z wczorajszej Rzeczypospolitej.

    Hmm, ale piszą o ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych...

    Konta spółki - szczególnie z pełną księgowością - na pewno do prywatnych
    wpłat bym nie wykorzystywał, ale konto DGOF?

    Z drugiej strony - co z kontem prywatnym? Przecież wpływy na konto prywatne
    to też może być 'dochód'...

    Z trzeciej strony - w sumie mają rację. Bo w końcu jak jest wpływ nawet na
    konto prywatne, to co to niby ma być? Dochód? A może zwrot pożyczki? A
    podatek od czynności cywilnych gdzie? Ja też mam parę wpłat typu '20 zł -
    oddaję za piwo' - powinienem 40 groszy podatku zapłacić. Teraz mi przywalą
    stówę kary :)

    P.

  • 4. Data: 2005-08-26 09:18:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Aug 2005, mariposa doux wrote:

    > Hmmm, przy DG tez?

    IMHO nie w tym ("czy na DG czy w spółce") jest sedno artykułu:
    zaakcentowano iż powodem przyznania (przez sąd) racji USowi
    była niemożność przedstawienia dowodów czym owe pieniądze są.
    IMO przy DG OF układ jest o tyle podobny iż należałoby przyjąć
    że wpłaty na konto "do DG" są *domyślnie* przychodem z DG - czyli
    to przedsiębiorca w razie czego musi wykazać że nie jest wielbłądem.
    Pozwolę sobie wybiórczo :) ująć to tak:
    "Sšd przyznał rację organom podatkowym [...] Podatnik twierdził,
    że przelewy te zwišzane były z obejmowaniem udziałów oraz[...]
    Jednak nie przedstawił na to żadnych dowodów."

    IMVHO jeśli mówić będziemy o wpłacie pensji z umowy o pracę (zakładając
    iż prowadzący DG jednocześnie gdzieś pracuje), opisaną "pensja za
    lipiec" i dającą się sprawdzić że od pracodawcy "wyszła" razem
    z pensjami innych pracowników - to przed powyższem zarzutem
    dało by się obronić. Oczywiście... można by rozpatrzeć czy nie
    wyrzucić z KUP częsci kosztów prowadzenia konta :> wykorzystywanego
    przecież "w celu osobistym", czyż nie ?
    Ale wpłata "od znajmego" IMHO może zacząć się od rozważań "a co
    za usługę waść temu znajomemu wyświadczyłeś, bo to jest naszym
    zdaniem zapłata za czynność z DG ?" :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-08-26 09:56:42
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Ale wpłata "od znajmego" IMHO może zacząć się od rozważań "a co
    > za usługę waść temu znajomemu wyświadczyłeś, bo to jest naszym
    > zdaniem zapłata za czynność z DG ?" :]

    50 zlotych "zwrot za piwo wczoraj" - no to chyba nie budzi watpliwosci
    ;) No chyba, ze tam jest 1000 zlotych "zwrot za piwo wczoraj" ;)

    Problemem przy DG jest to, ze tak wlasciwie to ja to firma. A firma to
    ja. Na przelewaniu miedzy rachunkami to tylko banki sie bogaca. Rownie
    dobrze mogliby opodatkowac przelewy typu "zasilenie RORa z mojej DG".

    Wyglada na to,z e taka transakcje powinienem wpisac do ksiegi typu
    "koszty - przeslanie kasy na prywatne konto" a od tego na prywatnym
    zaplacic podatek "bo mam przychod".

    Jak to z tym jest?

  • 6. Data: 2005-08-26 11:44:09
    Od: "K.K." <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Konta spółki - szczególnie z pełną księgowością - na pewno do prywatnych
    > wpłat bym nie wykorzystywał, ale konto DGOF?

    Osoba Fizyczna prowadząca DG nawet nie musi posiadać konta firmowego.
    Wystarczy gdy zgłosi jakikolwiek rachunek, który będzie mu służył do
    opłacania podatków, składek ZUS i do rozliczeń z innymi przedsiębiorcami.
    Będzie to rachunek powiązany z prowadzoną DG i może być nim zwykły ROR, o
    ile bank nie sprzeciwia się takiemu wykorzystaniu. Z Prawa Bankowego (*)
    znikły zapisy zabraniające wykorzystaniu rachunku oszczędnościowego i
    osczędnościowo-rozliczeniowego dla celów DG pozostawiając bankom prawo
    regulowania tych kwestii w swoich regulaminach i umowach. Wiele banków o tym
    zapomniało i nie wprowadziło zastrzeżeń (jak chyba między innymi PKO BP).
    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php
    Sygnatura;
    SD-K/415/96/03
    IMHO prawo dla OF nie wprowadza podziału na rachunki firmowe i prywatne.
    Każde z nich jest 'prywatne' (osoby fizycznej), a zgłoszone może być używane
    dla celów DG.

    * - Przed zmianami Ustawa Prawo Bankowe zawierała zapis;
    Art. 50.
    3. Rachunki oszczędnościowe nie mogą być wykorzystywane przez ich posiadaczy
    do przeprowadzania rozliczeń pieniężnych związanych z prowadzeniem
    działalności gospodarczej.
    Ten zapis znikł.

    Pozdr.
    K.K.

  • 7. Data: 2005-08-26 12:02:27
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    mariposa doux wrote:

    > Problemem przy DG jest to, ze tak wlasciwie to ja to firma. A firma to
    > ja. Na przelewaniu miedzy rachunkami to tylko banki sie bogaca. Rownie
    > dobrze mogliby opodatkowac przelewy typu "zasilenie RORa z mojej DG".

    To nie jest problem

    > Wyglada na to,z e taka transakcje powinienem wpisac do ksiegi typu
    > "koszty - przeslanie kasy na prywatne konto"

    Wprost przeciwnie. Muszę przyznać, że nie odważyłem się nigdy prowizji
    od przelewu z DG na ROR zaliczyć w KUP

    > a od tego na prywatnym
    > zaplacic podatek "bo mam przychod".

    Nie przesadzajmy

  • 8. Data: 2005-08-26 12:54:30
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    "K.K." wrote:

    > Ten zapis znikł.

    To mile :) ze sie w koncu odpimpali.

  • 9. Data: 2005-08-26 12:55:06
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    jureq wrote:

    > Muszę przyznać, że nie odważyłem się nigdy prowizji
    > od przelewu z DG na ROR zaliczyć w KUP

    Ja nawet o tym nie pomyslalem. :)

  • 10. Data: 2005-08-26 20:34:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Aug 2005, K.K. wrote:

    > Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał
    >
    > Osoba Fizyczna prowadząca DG nawet nie musi posiadać konta firmowego.
    > Wystarczy gdy zgłosi jakikolwiek rachunek, który będzie mu służył do
    > opłacania podatków, składek ZUS

    Dotąd zgoda jest pełna.
    Zarówno zobowiązania wobec ZUS, jak i podatek dochodowy oraz PCC
    (od "zakupów od ludności") pomimo że źródłem ich powstania jest
    prowadzona DG są zobowiązaniami *osobistymi*, nigdy nie było
    zakazu ani ograniczeń co do płacenia ich z konta osobistego.
    Dotyczy to również VATu - ale tylko od 1-osobowej DG (S.C. już
    nie bo S.C. jest samodzielnym podatnikiem VAT).

    > i do rozliczeń z innymi przedsiębiorcami.
    > Będzie to rachunek powiązany z prowadzoną DG i może być nim zwykły ROR

    Rzekłbym że masz podwójnie rację.
    Owa "podwójność" wynika z faktu iż przychody np. z odsetek na "koncie
    utrzymywanym *w związku* z prowadzeniem DG" (zwracam uwagę: nie "założonym
    w związku", nie "założonym w celu" - ale *utrzymywanym w związku*)
    stanowią przychód z DG. Art. 14.2.5 :)
    Warto byłoby IMO zwrócić uwagę na znacznie większe uprawnienia US
    co do kontroli takiego konta "wykorzystywanego w celu DG" - bo
    to jest zwykła kontrola czynności związanych z DG, tak samo jak
    sprawdzenie numeracji faktur na przykład.
    Zdaje się że aby dobrać się do konta NIE wykorzystywanego w celu DG
    US musi wszcząć postępowanie (nieistotne jakie, ale nie "ot tak").

    > Z Prawa Bankowego (*) znikły zapisy zabraniające wykorzystaniu rachunku
    > oszczędnościowego [...] dla celów DG

    Nie podważam.

    > IMHO prawo dla OF nie wprowadza podziału na rachunki firmowe i prywatne.

    Bo nie istnieje prawne pojęcie rzeczy "firmowych" przy 1-os. DG :)
    *WSZYSTKO* jest prywatne, jedynie rozróżnia się "wykorzystywanie
    w celu" - z podziałem na cele osobiste oraz DG.
    Tu się zgadzamy.

    > Każde z nich jest 'prywatne' (osoby fizycznej), a zgłoszone może być używane
    > dla celów DG.

    ...i właśnie owo "zgłoszenie" IMO decyduje.
    Nie można podawać np. na fakturze pozycji "zapłata na konto nr...."
    z numerem konta nie zgłoszonego do US.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)