  • 1. Data: 2005-05-18 20:19:18
    Temat: Porównanie umowa o prace i umowa z osobą prowadzącą działalność gosp.
    Od: MK <m...@i...pl>

    Cześć,
    czy macie może namiary na dobrze opracowane materiały o różnicach dla
    pracodawcy i pracownika w przypadku gdy:
    1) pracownik zatrudniony jest na umowę o pracę
    2) pracownik jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą i rozlicza
    się z pracodawcą na podstawie faktur.
    Chodzi mi o różnice nie tylko podatkowe - co jest wygodniejsze i tańsze
    dla obu stron - aby legalnie ponosić jak najniższe koszty. W obydwu
    przypadkach pracownik ma wynegocjowaną pensję netto plus dodatki -
    samochód + benzyna, telefon kom. + rozmowy.

    Czy znacie może jakieś dobre kalkulatory płac, uwzględniające wszystkie
    odliczenia, podatki - wpisuję ile ma ktoś otrzymać netto i wylicza mi
    wysokość wynagrodzenia brutto?

    Będę wdzięczny za wszelką pomoc. Dodam, że zaczynam raczkować w tym
    temacie, więc nie znam się za bardzo....

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 2. Data: 2005-05-19 09:02:27
    Od: "CzeslawEm." <n...@d...slp.peel>

    In article <d6g89h$2ia$1@nemesis.news.tpi.pl>, MK wrote:

    > Czy znacie może jakieś dobre kalkulatory płac, uwzględniające wszystkie
    > odliczenia, podatki - wpisuję ile ma ktoś otrzymać netto i wylicza mi
    > wysokość wynagrodzenia brutto?

    Kalkulacja dzisiaj a efekt za 10 lat to dwie rozne sprawy.
    Dzis zarobisz wiecej, ale jesli zachorujesz prowadzac DG to masz
    cienko.
    To samo z teoretyczna emerytura. Wprawdzie i tak nikt nie wie ile
    dostanie, ale jesli placisz minimalne skladki to NA PEWNO nie bedziesz
    mial duzej.
    Ja jakis czas odkladalem 50% tego co mialbym zaplacic ZUS gdybym
    pracowal na etacie, ale znudzilo mi sie. Niemniej chorujac 2 tygodnie
    nie mialem ani centa z ZUS. Dlatego prowadzac dzialanosc zawsze trzeba
    miec rolke banknotow w kieszeni. Nawet nie w banku. Banki czasem nie
    maja ochoty wyplacac.

    Jak mowi Konfucjusz:
    "Kto nie patrzy daleko - ten ma blisko klopoty".
    --

    czeslawATdemonDOTslpDOTpl

  • 3. Data: 2005-05-22 21:54:11
    Od: "pawelj" <p...@p...onet.pl>

    > Cześć,
    > czy macie może namiary na dobrze opracowane materiały o różnicach dla
    No chyba nie ma takich materiałów, które mogłyby analizowac wszystkie
    przypadki.
> [...]
    > Chodzi mi o różnice nie tylko podatkowe - co jest wygodniejsze i tańsze
    > dla obu stron - aby legalnie ponosić jak najniższe koszty.
    Na moje oko to pracodawca zawsze bedzie chciał na tobie zarobić więcej więc
    on zawsze będzie wybierał co będzie tańsze dla niego.
    > przypadkach pracownik ma wynegocjowaną pensję netto plus dodatki -
    > samochód + benzyna, telefon kom. + rozmowy.
    To zależy jaka bedzie ta pensja netto i jaka będzie kwota na fakturze.

    Miałem możliwość wyboru - wybrałem dg. Nie żałuję. Na etacie bym tego nie
    dostał co mam teraz. DG daje mi tą możliwość, że dostaję zlecenie od "szefa"
    i go robię - on nie narzuca mi kiedy. Czyli sam dysponuję swoim czasem. Poza
    tym nie pracuję tylko dla niego. Sporo rzeczy robię poza "szefem" - mogę
    wystawiać faktury - czyli nie tylko od niego jestem uzależniony. Tego bym
    nie miał na etacie.
    Ale mając dg nie masz np płatnego urlopu, musisz się sam babrać w papierach,
    czasem użerać z US, ZUS. - Czyli dochodzą ci dodatkowe obowiązki.
    A kwota jest wg mnie rzeczą bardzo ciężko policzalną. Chociaż można to jakoś
    oszacowac - ale trzeba by znać koszty twojej dg i twoją pensję no i kwtę na
    fakturze.

    --
    PawełJ

  • 4. Data: 2005-05-23 05:59:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 May 2005, pawelj wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Na moje oko to pracodawca zawsze bedzie chciał na tobie zarobić więcej więc
    >+ on zawsze będzie wybierał co będzie tańsze dla niego.

    W rachubę wchodzi jeszcze czynnik hm... motywacyjny.
    "Zwykły pracownik" to ma (jednak) mniej do stracenia jak bierze
    chorobowe....

    >+ Ale mając dg nie masz np płatnego urlopu, musisz się sam babrać w papierach,
    >+ czasem użerać z US, ZUS. - Czyli dochodzą ci dodatkowe obowiązki.

    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)