  • 1. Data: 2002-10-02 22:27:00
    Temat: Pośrednictwo m-y pracownikiem a firmą, w której on pracuje.
    Od: "Mikolaj" <m...@y...com>

    Czy można zatrudnić na umowe o dzieło pracownika danej firmy, a potem tej
    firmie wystawić fakturę?
    Niki

  • 2. Data: 2002-10-03 11:33:43
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Oct 2002, Mikolaj wrote:

    >+ Czy można zatrudnić na umowe o dzieło pracownika danej firmy,

    To trzeba podpisać umowę z firmą a firma z pracownikiem.
    Pamietać wypada że:
    - firma powinna mieć *jakiś* zysk
    - trzeba wtedy zapłacić ZUS od wynagrodzenia
    -...nie wiem co jeszcze...

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-10-03 12:35:14
    Od: "Janek" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Mikolaj" <m...@y...com> napisał w wiadomości
    > Czy można zatrudnić na umowe o dzieło pracownika danej firmy, a potem tej
    > firmie wystawić fakturę?

    Jak nie chcesz mieć problemów to tego nie rób. Niech po drodze będzie ktoś,
    lub weź Go "na czarno"

  • 4. Data: 2002-10-03 15:37:36
    Od: "Mikolaj" <m...@y...com>

    Chodzi, o to, że firma ma zapłacić pracownikowi jakąś premię.
    Za pomocą pośrednictwa zmniejszają ZUS i być może podatki.
    Czy to jest zakazane? Faktura i umowa jest na usługę wykonaną przez
    pracownika.
    Kolega prosi mnie o przysługę. Nie wiem ile on i jego firma na tym
    zaoszczędzą.
    Czy wypada coś wziąć za pośrednictwo?
    Pozdrawiam.
    Niki

  • 5. Data: 2002-10-03 17:45:32
    Od: "Janek" <j...@w...pl>

> [...]
    > pracownika.
    > Kolega prosi mnie o przysługę. Nie wiem ile on i jego firma na tym

    To nie jest temat na grupę. Ją czytają także urzędnicy skarbowi.
    Ale jest zakaz takich działań bezpośrednio z powodów podatkowych. To jest
    zwykłe omijanie podatków.
    Stąd niezbędne Twoje ogniwo w łańcuszku. Wtedy niby pozornie wszystko gra.
    Jeśli jednak jakikolwiek kumaty kontroler będzie Ciebie sprawdzał, to Ty,
    Ten pracownik i Jego firma (twój kolega) będziecie mieli kłopoty. Kwota
    zapewne za mała na opłacenie prawników czy łapówki.
    Aby to rozmydlić potrzebne byłoby jeszcze jedno ogniwo łańcucha, ale z
    powodu ZUS to to się już absolutnie nie opłaca.
    Za pośrednictwo wypada coś wziąć.
    Zatem przeliczcie to spokojnie i zastanówcie się czy gra warta świeczki.

  • 6. Data: 2002-10-03 22:52:45
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ Za pomocą pośrednictwa zmniejszają ZUS i być może podatki.
    >+ Czy to jest zakazane? Faktura i umowa jest na usługę wykonaną przez

    Taki drobiazg: jeśli dzieło jest wykonywane *na rzecz* pracodawcy
    to AFAIK ostatnio *również* się nalicza ZUS - chyba że przepis
    jeszcze nie obowiązuje :]
    Czyli musiałbyć zawierać fikcyjną umowę... :]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-10-04 08:07:02
    Od: "Mikolaj" <m...@y...com>

    > Taki drobiazg: jeśli dzieło jest wykonywane *na rzecz* pracodawcy
    > to AFAIK ostatnio *również* się nalicza ZUS - chyba że przepis
    > jeszcze nie obowiązuje :]

    Sprawdziłem, obowiązuje. Jaki jest wzór na oblicznie ZUS-u?

    > Czyli musiałbyć zawierać fikcyjną umowę... :]

    Tzn?

    Dzięki i pozdrawiam
    Niki

  • 8. Data: 2002-10-04 19:23:51
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Oct 2002, Mikolaj wrote:
    [...]
    >+ > Czyli musiałbyć zawierać fikcyjną umowę... :]
    >+
    >+ Tzn?

    ...pisałeś o próbie "obejścia ZUSu". Czyli umowa musiałaby
    opiewać na co innego niż "się robi".
    Osobiście nie polecam - jakiś wypadek albo co...

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-10-04 23:47:00
    Od: "Mikolaj" <m...@y...com>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne"

    > ...pisałeś o próbie "obejścia ZUSu". Czyli umowa musiałaby
    > opiewać na co innego niż "się robi".
    > Osobiście nie polecam - jakiś wypadek albo co...

    A czy istotne jest co się robi, czy to, że to samo ma być na fakturze co na
    umowie o dzieło?

    http://www.zus.pl/ref_99/porad1/porad1.htm#ad_3

    "Za pracownika[...]uważa się osoby[...]wykonujące pracę na podstawie
    [...]umowy o dzieło,
    jeżeli zostały one zawarte[...]z innym podmiotem niż pracodawca, ale w
    ramach tych umów praca jest wykonywana na rzecz pracodawcy, z którym osoba
    ta pozostaje w stosunku pracy.
    Osoby wykonujące pracę na podstawie wymienionych wyżej umów (zawartych nie
    wcześniej niż 14 stycznia 2000 r.) podlegają obowiązkowo wszystkim
    ubezpieczeniom społecznym, na takich samych zasadach jak określone dla
    pracowników."

    Raczej nie da się uniknąć ZUS-u, nawet zawierając fikcyjną umowę, bo żeby
    coś sprzedać (firmie) trzeba najpierw to kupić (od pracownika)
    Pozdrawiam, Mikolaj

  • 10. Data: 2002-10-07 10:24:17
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Oct 2002, Mikolaj wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ Raczej nie da się uniknąć ZUS-u, nawet zawierając fikcyjną umowę, bo żeby

    No nie. Fikcyjna umowa o dzieło to umowa o dzieło którego
    wykonawca *nie zrobił* (inne). Dlatego nie polecam :)
    bo w skrajnym przypadku możesz oberwać po głowie od kilku(nastu)
    instytucji, ZUS na końcu też się odezwie :]

    Pozdrowienia, Gotfryd