  • 1. Data: 2005-01-17 07:30:45
    Temat: Pożyczka od rodziców?
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    Razem z żoną mamy zamiar kupić działkę budowlaną, by w przyszłości
    (za 5-6 lat) wybudować na niej dom. Sami nie dysponujemy odpowiednią kwotą,
    ale nasi rodzice zadelkarowali że pokryją nam część tego zakupu...

    I właśnie tu jest problem: jak to rozwiązać formalnie? Nie mamy ochoty
    płacić podatku od darowizny. Czy spisanie z rodzicami umowy o
    nieoprocentowanej pożyczce wraz z opisaniem warunków spłaty takowej
    zabezpieczy nas przed dziwnymi manewrami naszego US?

    Mam też pytanie co do samego podatku od darowizn: Jak to jest z tymi
    limitami? Czy ma znaczenie tutaj wspólnota majątkowa małżonków?
    Chodzi mi o ten przypadek: Kwota wolna od podatku od darowizn to 9.637 zł
    przy I grupie podatkowej. Czy oznacza to, że małżonkowie mogą bez
    opodatkowania otrzymać od wszystkich czworga rodziców łącznie 38.548 zł, czy
    też tylko połowę tej kwoty?

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 2. Data: 2005-01-17 09:54:23
    Temat: Re: Pożyczka od rodziców?
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Mon, 17 Jan 2005 07:30:45 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisał(a):
    > Razem z żoną mamy zamiar kupić działkę budowlaną, by w przyszłości
    > (za 5-6 lat) wybudować na niej dom. Sami nie dysponujemy odpowiednią kwotą,
    > ale nasi rodzice zadelkarowali że pokryją nam część tego zakupu...

    Jeszcze jedno pytanie:

    Jak się ma moja sytuacja do "darowizny na cele mieszkaniowe"? W ustawie jest
    mowa o "budowie domku jednorodzinnego" - fajnie, ale czy to znaczy że należy
    zadeklarować że pieniądze te idą na domek, czy też np. Trzeba przedstawić
    w US pozwolenie na budowę itp...?

    Zastanowił mnie znaleziony artykuł w sieci - z Rzeczpospolitej. Co prawda nie
    jest podana data artykułu i nie wiem czy się nie zdezaktualizował, ale
    podane w treści kwoty wskazują na to że mowa o aktualnym stanie prawnym:

    "Rodzice darują pieniądze na wskazany cel synowi i synowej. W takim wypadku
    są to cztery darowizny: od matki dla syna, od ojca dla syna, od teściowej
    dla synowej i od teścia dla synowej. Wartość każdej z nich należy
    pomniejszyć o kwotę ulgi mieszkaniowej w wysokości 19 274 zł, skoro każde z
    małżonków otrzymało darowiznę na cele mieszkaniowe od więcej niż jednej
    osoby oraz o dwie kwoty wolne (9637 zł x 2 = 19 274 zł), skoro każde
    otrzymało darowiznę od dwu osób. Jak łatwo obliczyć, nie będzie podatku od
    darowizn, jeżeli rodzice syna podarują na cele mieszkaniowe synowi i synowej
    łącznie sumę nieprzekraczającą 77 096 zł."

    W poprzednich wątkach widziałem twierdzenia że nie można sumować kwot
    wolnych od opodatkowania w ramach jednej grupy podatkowej, a ten artykuł
    twierdzi wręcz przeciwnie...

    Może ktoś to wyjaśnić? :)
    A przy okazji - znalazłem tu też informację że na pożyczkę też jest limit,
    ale o tym to już nigdzie nie znalazłem konkretów...

    Pozdrawiam,

  • 3. Data: 2005-01-17 11:06:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 17 Jan 2005, Jacek Osiecki wrote:
    [...]
> [...]
    >+ W poprzednich wątkach widziałem twierdzenia że nie można sumować kwot
    >+ wolnych od opodatkowania w ramach jednej grupy podatkowej

    Śmiem twierdzić że owe twierdzenia były nieuprawnione.
    Co ciekawe - drugi raz w okresie 12. miesięcy taki pomysł widziałem
    (że "darowizny się totalnie sumują").
    Ani z przepisów ani z interpretacji NIC takiego nie wynika !
    Limit "łączny" jest TYLKO na "wydatki w celach mieszkaniowych" (i jest
    to limit OSOBNY).
    Poprzednio ktoś czepiał się stwierdzenia że państwo młodzi dostali na
    weselu 40 darowizn po 1000 zł.... :]

    >+ Może ktoś to wyjaśnić? :)

    Ja nie. Jestem nieuprawniony :)
    Ale mam "niemal pewność" że dokładnie tak jest :) (sumują się darowizny
    wyłącznie od JEDNEJ OSOBY).

    >+ A przy okazji - znalazłem tu też informację że na pożyczkę też jest limit,
    >+ ale o tym to już nigdzie nie znalazłem konkretów...

    Jest w ustawie: www.podatki.pl -> podatek od czynności cywilnoprawnych.
    Przeczytać ustawę.
    Dla 1. grupy podatkowej jest odesłanie: "taki sam limit jak w ustawie
    o spadków i darowizn" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-01-17 11:45:54
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Mon, 17 Jan 2005 12:06:46 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > On Mon, 17 Jan 2005, Jacek Osiecki wrote:

    > [...]

    > Śmiem twierdzić że owe twierdzenia były nieuprawnione.

    Też mi się tak właśnie wydaje ;)

    > Limit "łączny" jest TYLKO na "wydatki w celach mieszkaniowych" (i jest
    > to limit OSOBNY).

    Muszę zadzwonić do mojego US by wyjaśnić jak to jest z tymi celami
    mieszkaniowymi...

    > Jest w ustawie: www.podatki.pl -> podatek od czynności cywilnoprawnych.
    > Przeczytać ustawę.
    > Dla 1. grupy podatkowej jest odesłanie: "taki sam limit jak w ustawie
    > o spadków i darowizn" :)

    Dzięki :) Widzę że uda się chyba wszystko załatwić bez opłacania podatków :)

    Pozdrawiam,

  • 5. Data: 2005-01-17 12:15:54
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Mon, 17 Jan 2005 09:54:23 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisał(a):

    Tak jeszcze tylko dorzucę tu moje wątpliwości - dotyczące wyliczenia z Rzepy:

> [...]
    > darowizn, jeżeli rodzice syna podarują na cele mieszkaniowe synowi i synowej
    > łącznie sumę nieprzekraczającą 77 096 zł."

    Jak autor to wyliczał? Czy dobrze rozumiem że każde z rodziców przekazało
    zarówno synowi jak i synowej 9637zł na cele mieszkaniowe i tyle samo na cele
    ogólne?

    Pozdrawiam,

  • 6. Data: 2005-01-18 00:06:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ zarówno synowi jak i synowej 9637zł na cele mieszkaniowe i tyle samo na cele

    Dobrze rozumiesz :)
    Tyle że "kwowtę ogólną" liczy się "osoba do osoby" zaś "limit
    mieszkaniowy" jako "limit podwójny łączny" - co przy dwu
    darczyńcach przypadkiem daje tyle samo :)
    IMHO kombinacja z 3 (lub 4 - oboje teściów) darczyńcami byłaby....
    jaśniejsza :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-01-18 07:40:31
    Od: "Slayer" <s...@W...gazeta.pl>

    > Tyle że "kwowtę ogólną" liczy się "osoba do osoby" zaś "limit
    > mieszkaniowy" jako "limit podwójny łączny" - co przy dwu
    > darczyńcach przypadkiem daje tyle samo :)

    a ja z pytankiem jeżeli można w treści art 4 ust 1 pkt 5 ustawy o podatku od
    spadków i darowizn stoi że ...przeznaczy na wkład budowlany lub mieszkaniowy
    do spółdzielni, budowę lokalu w małym domu mieszkalnym, budowę domu
    jednorodzinnego albo nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną
    nieruchomość... hmmm, czy jeżeli obadarowaną stroną jest małżeństwo, tzn że
    małżonkowie kupując mieszkanie itd, nabywaja każdy z nich udział wynoszący
    1/2 części... pytanie czy to sie "łapie" pod tą dodatkową ulgę ??

  • 8. Data: 2005-01-18 08:29:38
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 18 Jan 2005 07:40:31 +0000 (UTC), Slayer napisał(a):

> [...]
    > małżonkowie kupując mieszkanie itd, nabywaja każdy z nich udział wynoszący
    > 1/2 części... pytanie czy to sie "łapie" pod tą dodatkową ulgę ??

    Ale czego dotyczą Twoje wątpliwości - tego że udział 1/2 to za mało? Myślę
    że chodzi raczej o to na co pieniądze zostaną przeznaczone... Przecież
    wiadomo że w żadnym wypadku kwota 19xxx zł nie wystarczy na zakup
    mieszkania, o budowie domu nie wspominając...

    Generalnie to sam próbuję się dowiedzieć jakie obowiązki wynikają z
    otrzymania takiej darowizny - dziś mam dzwonić do US...

    Pozdrawiam,

  • 9. Data: 2005-01-18 09:40:56
    Od: "Slayer" <s...@W...gazeta.pl>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> napisał(a):

    > Ale czego dotyczą Twoje wątpliwości - tego że udział 1/2 to za mało? Myślę
    > że chodzi raczej o to na co pieniądze zostaną przeznaczone...

    dokładnie
    w ustawie jest napisane że dodatkowa ulga przysługuje na zakup mieszkania,
    nie udziału w mieszkaniu..

    Przecież
    > wiadomo że w żadnym wypadku kwota 19xxx zł nie wystarczy na zakup
    > mieszkania, o budowie domu nie wspominając...

    nie o to chodzi

    > Generalnie to sam próbuję się dowiedzieć jakie obowiązki wynikają z
    > otrzymania takiej darowizny - dziś mam dzwonić do US...

    raz na 5 lat możecie wraz z żona od 4 rodziców otrzymać bez podatku od
    darowizny kwotę 77 096zł i pożyczyć bez oprocentowania tyle samo, czyli macie
    łacznie 154 192zł. czyściutkie i bez podatku... a obowiązki jakie z tego
    wynikają..hmm żadne..;-) mozna ewentualnie zrócic się do UeSu o wydanie
    zaświadzcenia lub decyzji że te czynności są wolne od podatku

  • 10. Data: 2005-01-18 10:17:42
    Od: "owp" <o...@p...onet.pl>

> [...]
    > wynikają..hmm żadne..;-) mozna ewentualnie zrócic się do UeSu o wydanie
    > zaświadzcenia lub decyzji że te czynności są wolne od podatku

    Czyli pożyczki są na takiej samej zasadzie jak darowizny ?
    W której ustawie jest o pożyczkach ?

    owp