  • 1. Data: 2008-04-21 22:21:25
    Temat: Praca zarobkowa w Irlandii, działalność gospodarcza w Polsce
    Od: d...@p...onet.pl

    witam,

    Temat wielokrotnie poruszany ale niestety nie znalazłem mojego
    odpowiednika który przedstawię poniżej

    prowadzę od paru lat dzialalnosc gospodarcza jako spolke jak i
    pracowałem na umowe o pracę na terenie polski,
    w lipcu 2007 wyjechalem do irlandii gdzie podjalem prace zarobkową. W
    2007 nie mieszkalem w irlandi wiecej niz 183 dni (tak wiec nie
    zostalem rezydentem, co zdarzy sie teraz w tym roku - 2008). Firma w
    polsce dziala dalej i przynosi dochody, ja jednoczesnie zarabiam
    zarabiam w irlandii.
    za rok 2007 w irlandi nie rozliczam sie wogole gdyz nie osiagnołem w
    2007 progu od ktorego mam placic podatek czy skladac jakiekolwiek
    dokumenty. Ale za to w Polsce zlozylem wszelkie mozliwe pity od
    PIT-36, PIT-36L, do PIT-38 z wszelkimi zalacznikami. Wykazalem ile
    zarobilem z umowy o prace w polsce z dzialalnosci gospodarczej jak i
    wykazalem ile zarobilem w IRL.

    jak na grupie mozna przeczytac podatku z dochodow irlandzkich nie
    placilem w polsce jednak do obliczenia podstawy opodatkowania dochodow
    z pracy w polsce na umowe o dzielo podatek musze zaplacic biorac prog
    z polaczonych dochodow z IRL i PL. wszytko w miarę jasne - zaplacilem
    nie 19% od tego co zarobilem w polsce na umowe o prace tylko troche
    wiecej jakies 30% a ze zarobilem nie duzo wiec nie byl to ból. podatek
    liniowy z dzialalnosci placony w innym trybie pozostal bez zmian.

    teraz w roku 2008 zmieni sie moj status w irlandii wiec bede musial
    poinformowac o tym US NIP-3 (chyba) ale dalej firma bedzie prowadzic
    dzialalnosc na terenie PL i rozliczac sie z PIT-36L, pracy najemnej
    nie bede podejmowal w polsce wiec zostanie mi tylko dzialalnosc
    gospodarcza rozliczana liniowym i praca najemna w IRL

    pytanie jest takie
    1. czy dochod opodatkowany liniowo 19% bede musial wykazac w irlandii.
    2 jezeli tak to czy jezeli bede rezydentem IRL to powinienem caly
    zaplacic podatek w IRL od dohodow z IRL i z PL i ewentualny podatek
    19% zaplacony w polsce odliczyc sobie od pobranego podatku w progu 20%
    (lub 41%) w IRL czyli skorzystac z tzw tax credits.
    3. czy nie bedzie to mialego zadnego wplywu i wogole nie informowac
    IRL US o tym ze mam dochod w polsce opodatkowany liniwym
    4. czy tez wyjechac na 2tyg do Polski i nie byc rezydentem w IRL i
    rozliczac sie jak dotychczas.

    nadmienie ze z zus w dzialalnosci gospodarczej sytuacja wyglada
    nastepujaco uzyskalem decyzje ZUS o wylaczeniu z ubezpieczenia gdyz
    jestem ubezpieczony w innym kraju czlonkowskim co powiazane jest z
    zatrudnieniem w tymze kraju.