    From: Maddy <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Prawidłowy program do KPiR
    Date: Mon, 29 Apr 2002 11:09:56 +0200

    Tak się zastanawiam czy program do prowadzenia KPiR, który nie ma
    opcji uniemozliwiającej znianę zapisów księgowych po zamknięciu
    miesiąc, jest zgodny z wymaganiami w rozporządzeniu dot. PKPiR?
    Chodzi mi o następujący przypadek:
    Zapisy w księdze na bieżąco wprowadzam do bufora (lub innego
    mechanizmu rejestrującego umożliwiającego zmiane zapisu bez
    pozostawiania śladów). Na koniec miesiąca "zamykam" zapisy i od tej
    chwili nie moge juz wprowadzać żadnych zmian, moge jedynie zrobić
    korektę jeżeli znajde błąd.
    Co w sytuacji gdy program pozwala otworzyć raz zamknięty miesiąc,
    nanieśc poprawki bez pozostawiania śladow i zamknąć miesiąc z
    powrotem. Robię nowy wydruk, wpinam na miejsce starego i mam korekte
    zapisów której nie widać. (chyba nie muszę wyjaśniać, że zmiana daty
    wydruku jest dziecinnie prosta)
    Wydaje mi się, że taki system rejestracji, bardzo wygodny nota bene,
    sprawia jednak że program nie spełnia wymogów przewidzianych
    rozporzadzeniem - konkretnie par. 31 ust. 1 pkt.3) - i w związku z tym
    należałoby na koniec miesiąca wpisywać sumy kolumn do papierowej książki.

    Większość programów które miałam okazje przetestować nie pozwala
    otworzyc raz zamkniętego miesiącam ale pozwala "skreslić" zapis -
    zapis jest widoczy na podgladzie i wydruku, ale jest oznaczony jako
    skreslony i nie liczy sie do obrotów. Do takiego systemu nie mam
    zastrzeżeń.
    Ale mam wątpliwości co do bardzie elastycznych rozwiązań, które tu
    opisałam. Czy taka księga jest prawidłowa?
    Czy może ja jestem za bardzo zasadnicza...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl