  • 1. Data: 2002-04-29 09:09:56
    Temat: Prawidłowy program do KPiR
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Tak się zastanawiam czy program do prowadzenia KPiR, który nie ma
    opcji uniemozliwiającej znianę zapisów księgowych po zamknięciu
    miesiąc, jest zgodny z wymaganiami w rozporządzeniu dot. PKPiR?
    Chodzi mi o następujący przypadek:
    Zapisy w księdze na bieżąco wprowadzam do bufora (lub innego
    mechanizmu rejestrującego umożliwiającego zmiane zapisu bez
    pozostawiania śladów). Na koniec miesiąca "zamykam" zapisy i od tej
    chwili nie moge juz wprowadzać żadnych zmian, moge jedynie zrobić
    korektę jeżeli znajde błąd.
    Co w sytuacji gdy program pozwala otworzyć raz zamknięty miesiąc,
    nanieśc poprawki bez pozostawiania śladow i zamknąć miesiąc z
    powrotem. Robię nowy wydruk, wpinam na miejsce starego i mam korekte
    zapisów której nie widać. (chyba nie muszę wyjaśniać, że zmiana daty
    wydruku jest dziecinnie prosta)
    Wydaje mi się, że taki system rejestracji, bardzo wygodny nota bene,
    sprawia jednak że program nie spełnia wymogów przewidzianych
    rozporzadzeniem - konkretnie par. 31 ust. 1 pkt.3) - i w związku z tym
    należałoby na koniec miesiąca wpisywać sumy kolumn do papierowej książki.

    Większość programów które miałam okazje przetestować nie pozwala
    otworzyc raz zamkniętego miesiącam ale pozwala "skreslić" zapis -
    zapis jest widoczy na podgladzie i wydruku, ale jest oznaczony jako
    skreslony i nie liczy sie do obrotów. Do takiego systemu nie mam
    zastrzeżeń.
    Ale mam wątpliwości co do bardzie elastycznych rozwiązań, które tu
    opisałam. Czy taka księga jest prawidłowa?
    Czy może ja jestem za bardzo zasadnicza...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 2. Data: 2002-04-30 08:53:52
    Temat: Re: Prawidłowy program do KPiR
    Od: "Piotr A. Dybczynski" <d...@a...edu.pl>

    Maddy wrote:

> [...]
    > miesiąc, jest zgodny z wymaganiami w rozporządzeniu dot. PKPiR?
    > [...]
    > Czy może ja jestem za bardzo zasadnicza...

    Na mój niefachowy rozum to troche jesteś ;-)
    Od czasu gdy KPIR nie musi być przed zaprowadzeniem ostęplowana w US
    to pokaż jaki _praktyczny_ mechanizm zabezpiecza przed przepisaniem
    całej KPIR, nawet tej sprzed 4 lat? Problem druczków "z epoki" można
    rozwiązać kupując na zapas. Oczywiście oficjalnie i formalnie nie wolno,
    ale to klasyczny przykład "martwego" przepisu, nie do wyegzekwowania.

    Z innej beczki: znam kilka programów księgujących uniemożliwiających
    modyfikację danych z "zamkniętych miesięcy". Czy myślisz, że jako
    informatyk miałem jakiekolwiek problemy ze zmianą danych w tych
    miesiącach?
    Aby sprostać Twoim wymaganiom, dane musiałyby być chyba nagrywane na
    jednorazowe
    i opieczętowane nośniki i wszyscy musieliby podpisywać oświadczenie,
    że nie posiadają jakichkolwiek kopii tych plików.

    A jakby ktoś odtworzył z pamięci? ;-))

    Świadomie doprowadzam do absurdu.... bo mam nadzieję że nie masz racji.

    Pozdrawiam,
    PAD
    --
    /***************************************************
    *************************

  • 3. Data: 2002-04-30 10:19:52
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

    > Ale mam wątpliwości co do bardzie elastycznych rozwiązań, które tu
    > opisałam. Czy taka księga jest prawidłowa?
    > Czy może ja jestem za bardzo zasadnicza...
    >
    > Maddy

    Witam serdecznie.
    Ja krótko,
    nie ma i nie będzie programu, który uniemożliwia wykonywanie zmian na
    zamkniętym okresie.
    To nie jest kwestia wyłącznie programu, lecz również technologii
    przechowywania danych.

    Zawsze można się do nich dobrać, pozostaje tylko odpowiedź na pytanie jak ?

    Dlatego uważam, że zabawy typu "zamknięty" i "otwarty" są wyłącznie dla zbyt
    nerwowych użytkowników
    (księgowych) i tak na serio powinno się wpisywać sumy do Księgi papierowej i
    wypalać dane na CDR.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 4. Data: 2002-04-30 10:28:06
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

    >"wpisywać sumy do Księgi papierowej i wypalać dane na CDR".

    .. to oczywiście żart i zachęta do wymiany poglądów :-)
    Nie rozumiem po prostu jednego faktu.
    Skoro składamy zeznania, z podpisem i czasami pieczątką,
    to dlaczego trzeba udawać i robić pozory, że dane ewidencyjne
    programu księgowego są nietykalne ?

    Piotr

  • 5. Data: 2002-04-30 10:56:42
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Piotr K. napisał:
    > Ja krótko, nie ma i nie będzie programu, który uniemożliwia
    > wykonywanie zmian na zamkniętym okresie. To nie jest kwestia
    > wyłącznie programu, lecz również technologii przechowywania danych.

    A ja nie mówię o technologii tylko o czepialskich urzędnikach z US.
    Juz raz w firmie dostało nam się za niezamknięty bufor poprzedniego
    miesiąca, a było po 20. Konsekwencji nie było, ale zalecenie "żeby mi
    to było ostatni raz".
    Poza tym do zeszłego roku trzeba było co miesiąc drukowac ksiege i
    zestawienia (KH), a jak na wydruku pisało "zawiera dane z bufora" to
    się US czepiał.
    Gwoli wyjasnienia - trafił nam się kontroler w UKS który wiedział jak
    działa komputer :-))
    I o ile ja potrafię zmodyfikowac wydruk tekstowy, to dla większości
    znanych mi księgowych jest to niewykonalne.

    Nie o to chodzi.
    Chodzi o to czy program bez takich zabezpieczeń spełnia formalne
    wymogi ustawy.
    Nie o to, czy nawet średnio zdolny informatyk da radę je obejść, bo
    wszystko da sie obejść.

    > Zawsze można się do nich dobrać, pozostaje tylko odpowiedź na
    > pytanie jak ?
    Ja tez umiem jak trzeba obejśc te zabezpieczenia, i to bez grzebania w
    bazach danych, wykorzstując mechanizmy zawarte w samym programie.
    Troche to pracochłonne, ale efekt jest ten sam.

    > Dlatego uważam, że zabawy typu "zamknięty" i "otwarty" są wyłącznie
    > dla zbyt nerwowych użytkowników (księgowych)
    Nie bluźnij. :-) Te zabawy sa tylko i wyłacznie dla US. I tylko pod
    tym kątem rozpartujmy to zagadnienie.

    > i tak na serio powinno się wpisywać sumy do Księgi papierowej i
    > wypalać dane na CDR.
    Rozumiem że nie można sobie w razie czego wypalic CDR z nowymi
    danymi?? :-))) Ile kosztuje płytka, 2 złote?
    A poza tym sam mówiłeś że jak sie ktos uprze to i papierową książke
    przepisze.

    Chodzi mi o zgodnośc z przepisami, a nie o to czy sa mądre, głupie,
    wykonalne i czy tworzący je ludzie kiedykolwiek widzieli komputer.
    To temat na inna dyskusję. Ja muszę życ z takim prawem jakie jest i
    nie podkładać się głupio. Znajdzie się milion innych rzeczy do ktorych
    US może sie czepic, niech to nie będzie bufor w programie do KPiR.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2002-04-30 13:08:49
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

> [...]
    > nie podkładać się głupio. Znajdzie się milion innych rzeczy do ktorych
    > US może sie czepic, niech to nie będzie bufor w programie do KPiR.

    OK, nie gniewaj się.
    To wszystko przypomina pewną wyspę ze zwierzakami przerabianymi na ludzi ;-)
    Stwierdzenie "tak stanowi prawo" zamykało wszystkie jadaczki, ale do czasu
    :-))

    Inna sprawa: Nie znalazłem, być może słabo szukałem, nigdzie w papierach, że
    obowiązuje "bufor".
    Jest to czysty wymysł. Czyżby rzucenie przez jakoś urzędasa słowa "bufor"
    stawiało go w nieco innym świetle ?
    No dobrze, po prostu kojarzy mi się z komputerem rodziny "Odra" lub jakimś
    innym dino :-))

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 7. Data: 2002-04-30 13:34:42
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Apr 2002, Maddy wrote:

> [...]
    >+ powrotem. Robię nowy wydruk, wpinam na miejsce starego i mam korekte
    >+ zapisów której nie widać. (chyba nie muszę wyjaśniać, że zmiana daty

    Jasne.
    I do tego robisz tak, że bezśladowo zgadza ci się wszystko
    z zaliczkami PIT i VAT za dany miesiąc ;)
    Do tego zgadza ci się numeracja KPiR wpisana "zwrotnie" na
    dowodach księgowych.
    Rozumiem co chcesz powiedzieć :) ale powyższe komentarze powinny
    *nieco* ostudzić zapędy "zarzucających" (jak korygujesz, to musi
    zostać ślad - nie ma siły; chyba że firma zarabia tyle iż nie
    musi składać PIT i nie podlega pod VAT - ale to się kwalifikuje
    pod "małą szkodliwość społęczną" :)!)
    [...]
    >+ rozporzadzeniem - konkretnie par. 31 ust. 1 pkt.3) - i w związku z tym
    >+ należałoby na koniec miesiąca wpisywać sumy kolumn do papierowej książki.

    ...którą mozna przepisać.
    Niemniej zgadzam się - zawsze jest jeden papier więcej... !
    [...]
    >+ Ale mam wątpliwości co do bardzie elastycznych rozwiązań, które tu
    >+ opisałam. Czy taka księga jest prawidłowa?

    Też z chęcia poczytam dalszych opinii... :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-04-30 14:13:45
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Apr 2002, Piotr K. wrote:
    [...]
> [...]
    >+ zamkniętym okresie.
    >+ To nie jest kwestia wyłącznie programu, lecz również technologii

    Ano właśnie. A techonologie opieczętowania pamięci są już
    stosowane (kasy fiskalne, na przykład).

    Oczywiście w warunkach w których uznaje się że operacje
    potwierdzone w 2 miejscach (czyli między dwoma podmiotami
    DG) uznaje się za "wystarczająco udowodnione" i nie wymaga
    się dla nich np. pieczętowania "papierów" (np. księgi) przez
    US - nie widać również powodów żeby specjalnie traktować
    "informatykę" - tu się zgadzam :)
    Ale z "niemożnością technologiczną" się nie zgadzam - tylko
    proszę, nie chwalcie się z takimi pomysłami przed wiadomym
    ministrem... :>

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-04-30 16:43:31
    Od: "Gandalf" <p...@f...onet.pl>

    Nigdy nie mów nigdy.
    Właśnie taki program zrobiłem 8 lat temu dla biura podatkowego i działa do
    dzisiaj. JEdnym z założeń było zablokowanie dokonywania zmian w zamkniętym
    miesiącu. Z tego co ja zrozumiałem to nie jest to wymóg formalny bo i tak
    wydrukz programu podpisanyu i ostęplowany jest dokumentem a nie dane w
    programie. Chodziło o to aby ktoś niepotrzebnie nie zmienił danych już po
    wydrukowaniu np przez innego pracownika biura.

    Gdybyś miał rację to cała księgowość i a szczególnie bankowość stanęła by na
    głowie

  • 10. Data: 2002-04-30 21:30:21
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

    > Ano właśnie. A techonologie opieczętowania pamięci są już
    > stosowane (kasy fiskalne, na przykład).

    tutaj nie jest potrzebny programista, ale elektronik.
    Zrobi z Twojej pamięci fiskalnej otwartą książeczkę ;-)

> [...]
    > się dla nich np. pieczętowania "papierów" (np. księgi) przez
    > US - nie widać również powodów żeby specjalnie traktować

    Urzędy od dawna stosują kontrolę krzyżową.

    Piotr