  • 1. Data: 2004-03-22 01:02:26
    Temat: Problem z odliczeniami - sprzęt komputerowy...
    Od: "michał" <S...@g...pl>

    Witam!
    Chciałbym uzyskać drobną, darmową ;-) rade odnośnie możliwośći
    odliczania różnych rzeczy od podatku.
    Moi rodzice rozliczają się wspólnie i w tym roku postanowili odpisać od
    podatku pewien zakup - 5 zestawów komputerowych (kupionych bardzo tanio od
    jednej z firm). Mają na to fakturę, na której widnieje:
    SPRZET KOMPUTEROWY szzt. 5 cena za jedn. 180zl cena razem itd itp....
    W związku z tym mam pytanie, czy takie odliczenie jest zgodne z prawem? Czy
    moi rodzice nie prowadząc żadnej działalności gospodarczej mogą sobie
    odliczyć zakup 5 (!!!) komputerów (pomijam fakt na co one były mojej
    rodzinie potrzebne bo to tutaj nie jest chyba istotne)?? Argumentują to m.
    in. w taki sposób że w Urzędzie najwyżej się powie że te pięć sztuk składa
    się na jednej komputer, bo można kupić np. procesor, drukarke, monitor, RAM,
    dysk i już ma się 5 sztuk. Według mnie jednak "SPRZET KOMPUTEROWY" (jaki
    widnieje na fakturze) to sprzęt a nie poszczególne akcesoria.
    Oprócz tego, w ubiegłym roku dowiedziałem się że od podatku można
    odliczyć sprzęt komputerowy tylko w przypadku gdy ma się oświadczenie formy
    w jakiej się pracuje, że ów sprzęt jest niezbędny to prawidłowego
    funkcjonowania w firmie. Ja rozumiem że taki papierek to można by dostać...
    Można by go dostać na jeden komputer, ale na pięć to se chyba ne da, prawda?
    ;-)
    Proszę o jak najszybsze odpowiedzi i rady co powiedzieć rodzicom ;-))

    pozdrawiam,
    michal

  • 2. Data: 2004-03-22 04:32:55
    Temat: Re: Problem z odliczeniami - sprzęt komputerowy...
    Od: "poilkj" <u...@d...invalid>

    "michał" <S...@g...pl> wrote in message
> [...]
    prawda?
    > ;-)
    > Proszę o jak najszybsze odpowiedzi i rady co powiedzieć rodzicom ;-))

    W ustawie jest napisane tylko, że trzeba mieć umowę o pracę, a odliczany
    sprzęt ma być związany z wykonywaną pracą, oraz znajdować się na liście
    przyrządów i pomocy naukowych, które można odliczyć. I nic po za tym.

    Decyzję o słuszności lub nie takowego odliczenia podejmie urzędnik w
    przypadku kontroli. I to wówczas jego trzeba będzie przekonać, że to co się
    zakupiło było potrzebne do pracy. Wszystkie chwyty dozwolone, a ostateczna
    decyzja należy i tak do urzędnika. Stąd te pomysły z zaświadczeniami od
    pracodawcy, że sprzęt jest potrzebny do wykonywania pracy. Z takim
    zaświadczeniem, łatwiej przekonać urzędnika, że to jednak słuszne
    odliczenie.
    Im precyzyjnie na fakturze napisane co się kupiło, tym mniej podejrzanie
    taka transakcja będzie wyglądać. Jeżeli mają jedną fakturę na której jest
    napisane sprzęt komputerowy sztuk 5 za 150 zł każda, to żaden urzędnik nie
    uwierzy, że jedno to pamięć, drugie to dysk, a trzecie monitor, tym
    bardziej, że każde z nich ma oddzielny symbol PKWiU, który zapewne na
    fakturze mają wyszczególniony.
    Najszybciej takie odliczenie przejdzie, jeżeli są informatykami,
    programistami i powiedzę, że piszą oprogramowanie, do którego potrzebne
    jest minimum 5 sztuk komputerów. Albo np. używają specjalistycznego
    oprogramowania, które na mniejszej ilości komputeów nie działa, lub działa
    za wolno na ich potrzeby.
    Tylko wówczas trzeba się wytłumaczyć , co to za oprogramowanie.
    Jak dla mnie to od razu widać przekręt.

  • 3. Data: 2004-03-22 08:35:15
    Od: "michał" <S...@g...pl>

    [ciach]
    > Jak dla mnie to od razu widać przekręt.

    No dla mnie też nie wydaję się to najuczciwsze..., Teraz zostało mi
    przekonać do tego rodziców ;-)) A jeszcze jedno pytanie, w przypadku nie
    możności udowodnienia w US o poprawności wszystkich odliczeń, jaka grozi
    kara??
    Dzięki za pomoc!!

    pzdr,
    michal