  • 1. Data: 2007-09-08 08:59:17
    Temat: Produkcja, ryczalt, etc.
    Od: "Baton" <b...@g...pl>

    Moj tesc prowadzi sredniej wielkosci zaklad produkcyjny (elementy metalowe).
    Do tej pory rozliczal sie z podatku dchodowego na zasadach ryczaltu ewid.
    (produkcja, 5.5%). W tym roku niestety juz nie (przekroczyl obrot 250 000EUR
    w zeszlym roku).

    Zastanawiamy sie nad powolaniem spolki jawnej (moze innej). Wspolnikami
    bylbym ja i moj tesc. Spolka ta "przejmie" czesc produkcji i bedzie
    sprzedawac ja mojemu tesciowi...

    Glowny profit to oczywiscie mozliwosc rozliczania podatkow na zasadach
    ryczaltu w powolanej spolce (obrot ponizej limitu)

    Czy to jest wykonalne i zgodne z prawem? Czy konieczne sa umowy najmu maszyn
    (wymagane do produkcji elementow metalowych) spisane pomiedzy tesciem a
    powolana spolka? Czy sa jakies inne niebezpieczenstwa ze stronu US, itp?

  • 2. Data: 2007-09-08 10:11:37
    Temat: Re: Produkcja, ryczalt, etc.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Sep 2007, Baton wrote:

> [...]
    > w zeszlym roku).
    >
    > Zastanawiamy sie nad powolaniem spolki jawnej (moze innej).

    A dlaczego nie "tylko" przejściu na KPiR?
    800 000 EU limitu.

> [...]
    >
    > Glowny profit to oczywiscie mozliwosc rozliczania podatkow na zasadach
    > ryczaltu w powolanej spolce (obrot ponizej limitu)

    Wątpię :>
    IMO już "wyleciał z ryczałtu" na przyszły rok.

    Sprawdź nowelizację:
    http://gofin.pl/5,36,28341,2.html#pn
    +++
    Na podstawie ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
    (Dz. U. z 2006 r. nr 217, poz. 1588), z dniem 1.01.2008 r. pkt 1 otrzymuje
    brzmienie:
    "1) w roku poprzedzajšcym rok podatkowy:
    a) uzyskali przychody z tej działalnoœci, prowadzonej
    wyłšcznie samodzielnie, w wysokoœci nieprzekraczajšcej 150.000 euro,
    lub
    b) uzyskali przychody
    wyłšcznie z działalnoœci prowadzonej w formie spółki, a suma
    przychodów wspólników spółki z tej działalnoœci nie przekroczyła
    kwoty 150.000 euro,"
    ---

    > Czy to jest wykonalne i zgodne z prawem?

    Dochodzą przepisy:
    - "o transakcjach powiązanych". Jak US albo UKS zechce po 5 latach
    podwazyć "rynkową wycenę" obrotu stosowanego miedzy powiązanymi
    podmiotami przez owe 5 lat, to może być mało śmiesznie
    - o "obejściu prawa" - po prawdzie ten przepis Ordynacji spotkał się
    z krytycznymi wyrokami TK, ale....

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-09-08 13:37:44
    Od: "Baton" <b...@g...pl>

    > A dlaczego nie "tylko" przejściu na KPiR?
    > 800 000 EU limitu.

    Nie rozumiem... Mozesz rozwinac?

    Pozdrawiam

    Baton

  • 4. Data: 2007-09-08 17:05:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Sep 2007, Baton wrote:

> [...]

    Tak w ogóle, to popełniłem kiks, nie zwracając uwagi: SJ z założenia
    ma odrębny majątek, z czego wynika że musi prowadzić księgi handlowe.
    Zero ryczałtu.
    Dla ryczałtu zostaje SC.

    > Nie rozumiem... Mozesz rozwinac?

    Hm... nie wiem co rozwijać!
    Limit dla KPiR to 800 000 EU, prawda?
    Zakładałem, że nie chce przejść na księgi handlowe.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-09-08 18:06:45
    Od: "Baton" <b...@g...pl>

    > Tak w ogóle, to popełniłem kiks, nie zwracając uwagi: SJ z założenia
    > ma odrębny majątek, z czego wynika że musi prowadzić księgi handlowe.
    > Zero ryczałtu.
    > Dla ryczałtu zostaje SC.

    Ok, wiec pozostaje SC.

    Pytanie: Czy moge w ramach prowadzonej DG leasingowac maszyny (zasady
    ogolne), a nastepnie dzierzawic je SC ktorej bede wspolnikiem (ryczalt)?
    Korzysc jest oczywista: ryczalt place od obrotu - brak mozliwosci
    uwzgledniania kosztow...

    > Hm... nie wiem co rozwijać!
    > Limit dla KPiR to 800 000 EU, prawda?
    > Zakładałem, że nie chce przejść na księgi handlowe.

    Tylko ze mnie interesuje ryczalt dla ktorego limit obecnie wynosi (jak juz
    napisales) 150 000EUR...

    Pozdrawiam

    Baton

  • 6. Data: 2007-09-08 19:44:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Sep 2007, Baton wrote:

> [...]
    > ogolne), a nastepnie dzierzawic je SC ktorej bede wspolnikiem (ryczalt)?
    > Korzysc jest oczywista: ryczalt place od obrotu - brak mozliwosci

    Patrz: "podmioty powiązane". Czytałeś te rozdziały w ustawach o PDoOF
    oraz VAT?
    Wcale bym się nie zdziwił, jakby US na takie dictum wycenił wartość
    dzierżawy na leasing+marża i kazał dopłacić podatku (z obu stron!) :]

    > Tylko ze mnie interesuje ryczalt dla ktorego limit obecnie wynosi (jak juz
    > napisales) 150 000EUR...

    :)
    Przyznam, że osobiście jestem przeciw istnieniu ryczałtow właśnie
    z powodów, które Cię korcą :)
    To podatki należy obniżyć, a nie tworzyć "furtki" do ich omijania,
    takie ja ryczałty :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-09-08 19:54:06
    Od: "Baton" <b...@g...pl>

> [...]
    > Wcale bym się nie zdziwił, jakby US na takie dictum wycenił wartość
    > dzierżawy na leasing+marża i kazał dopłacić podatku (z obu stron!) :]

    Ok, ale problem jest jesli wystepuja zanizone/zawyzone ceny. Ja zakladam
    rzetelna (rynkowa) wycene dzierzawy maszyn...
    Jako OF DG leasinguje maszyny (koszt) i dzierzawie je SC ktorej jestem
    wspolnikiem z odpowiednia marza (tzn. taka do ktorej US sie nie
    przyczepi)...

> [...]
    > z powodów, które Cię korcą :)
    > To podatki należy obniżyć, a nie tworzyć "furtki" do ich omijania,

    Ideologicznie to ja sie z Toba zgadzam, ale jesli mam mozliwosc placenia
    5.5% od przychodu (minusem jest brak mozliwosci uwzgledniania kosztow)
    zamiast 19% od dochodu i wszystko calkowicie legalnie, to chyba bylbym
    grajerem gdybym tego nie wykorzystal. Oczywisciem istnieje powazna
    przeszkoda w postaci dosc niskiegolimitu (150KEUR), ale coz... :-)

    Pozdrawiam

    Baton

  • 8. Data: 2007-09-08 21:54:44
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 08-09-2007 o 21:54:06 Baton <b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > Jako OF DG leasinguje maszyny (koszt) i dzierzawie je SC ktorej jestem
    > wspolnikiem z odpowiednia marza (tzn. taka do ktorej US sie nie

    Jak będziesz miał solidną podkładkę to czemu nie.

> [...]
    > grajerem gdybym tego nie wykorzystal. Oczywisciem istnieje powazna
    > przeszkoda w postaci dosc niskiegolimitu (150KEUR), ale coz... :-)

    A to to jasne, po co płacić jak nie trzeba :)

  • 9. Data: 2007-09-12 10:30:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Sep 2007, Baton wrote:

    > Ideologicznie to ja sie z Toba zgadzam, ale jesli mam mozliwosc placenia
    > 5.5% od przychodu (minusem jest brak mozliwosci uwzgledniania kosztow)
    > zamiast 19% od dochodu i wszystko calkowicie legalnie,

    Ależ oczywiście :)
    Pretensje mam najwyżej do "systemu". W końcu jak mi się nie podoba,
    to też mogę wziąć się za DG z ryczałtem, przynajmniej teoretycznie,
    prawda? :)

    pzdr, Gotfryd