  • 1. Data: 2007-09-07 09:43:46
    Temat: Podatek?
    Od: "Fatrix" <fatrix[{@}]poczta.neostrada.pl>

    Witam,

    Mam obecnie status studenta. Nie pracuje na etacie, umowie zleceniu i o
    dzieło.

    Od czasu do czasu ejdnak wpadnie jakaś kasa za drobne zlecenia typu złozenie
    komuś komputera, napisanie jakiegoś skryptu itp. W sumie jest tego dużo (5-8
    w miesiącu), ale kwoty rzędu 30-40 zł.

    Dodatkowo byłem w tym roku 4 miesiące na stażu z UP.

    I teraz moje pytania:

    czy od tych drobnych sum muszę zapłacić podatek? jesli tak, to jak mam
    udokumentować te pieniądze? jaki podatek mam zapłacić? od razu czy dopiero w
    rocznym rozliczeniu?

  • 2. Data: 2007-09-07 10:12:26
    Temat: Re: Podatek?
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 07-09-2007 o 11:43:46 Fatrix <"fatrix[{"@}]poczta.neostrada.pl>
    napisał(a):

> [...]
    >
    > czy od tych drobnych sum muszę zapłacić podatek? jesli tak, to jak mam
    > udokumentować te pieniądze? jaki podatek mam zapłacić? od razu czy

    Od tych kwot to podatek powinien zapłacić za Ciebie ten kto zleca.
    Jeśli nie zapłacił(bo o tym chyba mówisz), to nikt o tych kwotach nie wie.

  • 3. Data: 2007-09-07 10:15:54
    Od: "Fatrix" <fatrix[{@}]poczta.neostrada.pl>

    Użytkownik <t...@o...pl> napisał

    > Od tych kwot to podatek powinien zapłacić za Ciebie ten kto zleca.
    > Jeśli nie zapłacił(bo o tym chyba mówisz), to nikt o tych kwotach nie wie.

    Nie rozumiem za bardzo.

    Zapłaty za te drobne usługi przeważnie były przelewane na moje konto.

    Ja chciałbym żyć w zgodzie z US, a raczej nei chciałbym mieć kiedyś, za 2-3
    lata czy więcej problemów przez te drobne zlecenia.

  • 4. Data: 2007-09-07 10:25:14
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Fatrix" <fatrix[{@}]poczta.neostrada.pl> napisał w wiadomości

    > Zapłaty za te drobne usługi przeważnie były przelewane na moje konto.
    >
    > Ja chciałbym żyć w zgodzie z US, a raczej nei chciałbym mieć kiedyś, za
    > 2-3 lata czy więcej problemów przez te drobne zlecenia.

    Generalnie to są umowy o dzieło, wiec ten kto Ci płaci powinien zawrzeć z
    Tobą umowę na piśmie i ew. odprowadzić za Ciebie podatek, a Tobie wystawić
    PIT.

    Ale jeśli się tak nie stało, to wpisz te kwoty do swojego zeznania
    podatkowego (rocznego).
    Zapewne i tak nie przekroczysz kwoty wolnej od podatku, ale będziesz miał to
    udokumentowane, że nie zatajałeś dochodów.

  • 5. Data: 2007-09-07 10:33:35
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Fatrix pisze:

    > Zapłaty za te drobne usługi przeważnie były przelewane na moje konto.
    >
    > Ja chciałbym żyć w zgodzie z US, a raczej nei chciałbym mieć kiedyś, za
    > 2-3 lata czy więcej problemów przez te drobne zlecenia.

    Możliwości są dwie: albo zlecający odprowadza zaliczkę na podatek,
    składa odpowiedni PIT i tobie też go daje, a Ty to potem uwzględniasz w
    rocznym rozliczeniu, albo robisz to w ramach działalności gospodarczej,
    z całym majdanem w postaci podatków, zusu, papierkologii.
    To pierwsze jak sądzę nie wchodzi w grę, bo jakkolwiek jest to chyba
    mozliwe, że zlecającym jest osoba nie prowadząca działalności, to jednak
    nie jest to praktykowane.
    Wniosek:
    prowadzisz niezarejestrowaną działalność gospodarczą, tylko jeszcze o
    tym nie wiesz. A właściwie już wiesz :)
    Andrzej
    www.album.radom.pl

  • 6. Data: 2007-09-07 10:42:39
    Od: "Fatrix" <fatrix[{@}]poczta.neostrada.pl>

    Użytkownik "ajt" <a...@u...com.pl> napisał

    > prowadzisz niezarejestrowaną działalność gospodarczą, tylko jeszcze o tym
    > nie wiesz. A właściwie już wiesz :)

    I co teraz z tym zrobić, żeby było zgodnie z literą prawa?

  • 7. Data: 2007-09-07 10:55:46
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Użytkownik "ajt" <a...@u...com.pl> napisał

    > I co teraz z tym zrobić, żeby było zgodnie z literą prawa?

    Zacząć od zapłaty ZUS.
    Powyżej 700 zł za każdy miesiąc w jakim takie przychody
    otrzymywałeś/prowadziłeś działalność.

    Podatkami mniej bym się martwił w takim przypadku. ;-)

  • 8. Data: 2007-09-07 10:57:32
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 07-09-2007 o 12:42:39 Fatrix <"fatrix[{"@}]poczta.neostrada.pl>
    napisał(a):

    > Użytkownik "ajt" <a...@u...com.pl> napisał

    > I co teraz z tym zrobić, żeby było zgodnie z literą prawa?

    Z literą prawa nie jest już zgodnie, tylko nie wiem do końca czy u Ciebie
    czy u tych co to zlecali.
    W każdym razie - jesli zarobiłeś parę dyszek czy pare stówek, to włos Ci z
    głowy nie spadnie
    nawet jak US jakimś cudem to namierzy. Podatku i tak nie musisz od tego
    płacić
    bo jesteś w kwocie wolnej, o zaliczkach zapomniał zlecający i to jego będą
    ścigać.
    Do tego przy takich kwotach to są tylko wykroczenia które się po roku
    przedawniają.
    Więc musisz sobie rozwazyć czy wpisać to na PITa i potem latać na
    wyjaśnienia,
    czy olać te drobne kwoty i od teraz zacząć robić to jak należy, jak to
    mówią
    - każdy odpowiada za siebie.

    Kilka wątków niżej masz goscia który nabił 20k zaległego podatku - i też
    przeżyje
    tylko będzie miał roczek na golasa :) Także głowa góry

  • 9. Data: 2007-09-07 10:59:12
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 07-09-2007 o 12:25:14 Cavallino <k...@...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Generalnie to są umowy o dzieło, wiec ten kto Ci płaci powinien zawrzeć
    > z Tobą umowę na piśmie i ew. odprowadzić za Ciebie podatek, a Tobie

    A to pismo to skąd, ustne już spenalizowali ;) ?

  • 10. Data: 2007-09-07 11:02:11
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 07-09-2007 o 12:55:46 Cavallino <k...@...pl> napisał(a):

> [...]
    > wiadomości news:fbra9d$e3c$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Zacząć od zapłaty ZUS.
    > Powyżej 700 zł za każdy miesiąc w jakim takie przychody

    Nie strasz, a promocję już wcięło? Ustne umowy o dzieło wcięło?
    IMHO to raczej zleceniodawca poleciał w kulki.

    W praktyce to niech ktoś mi odpowie, jakim cude umowy o dzieło są
    zwolnione z ZUS, skoro DG jest ozusowana, a DG w ustawie o sus
    jest zdefiniowana jako DG w rozumieniu innych ustaw, a w rozumieniu
    innych kilku innych ustaw umowa o dzieło to DG?