  • 1. Data: 2007-09-07 23:43:55
    Temat: Prowadzenie działalności w mieszkaniu
    Od: "Maciek" <m...@p...onet.pl>

    Wiem, że chcąc prowadzić działalność w swoim prywatnym mieszkaniu zazwyczaj
    robi się to tak, że przeznacza się wyłącznie do tego celu 1 pokój, a
    następnie wrzuca się w koszty część czynszu, wody, itd.

    Ja też chciałbym mieć działalność zarejestrowaną w mieszkaniu.
    Ponieważ jednak jest ono małe, nie mogę przeznaczyć całego pokoju tylko do
    tego celu. Moja praca polega na siedzeniu i pisaniu na laptopie. Potrzebuję
    jedynie biurka, krzesła i laptopa.

    Nie zamierzam przyjmować klientów w domu. W zasadzie to mogę pracować nawet
    w kuchni na parapecie.

    Czy w tej sytuacji istnieje możliwość zarejestrowania działalności w
    mieszkaniu bez wydzielania osobnego pokoju?

    Domyślam się, że w tej sytuacji nie można odliczać części czynszu, wody,
    prądu, itd - to nawet zrozumiałe.

    A co z meblami, literaturą fachową, internetem, itp.?
    Czy mogę wrzucać je w koszty i trzymać w pokoju razem z innymi, typowo
    prywatnymi rzeczami? Na przykład w sypialni?

  • 2. Data: 2007-09-08 00:17:29
    Temat: Re: Prowadzenie działalności w mieszkaniu
    Od: " Tomasz " <t...@p...onet.pl>

    Pewnie można część opłat za lokal wliczać w koszty, ale oszczędność będzie na
    tyle niewielka, że chyba nie ma sensu kombinować. Ja prowadzę działalność w
    mieszkaniu i odliczam sobie takie rzeczy jak Internet, gazety, książki, płyty i
    co tam jeszcze umiem uzasadnić, że było kosztem uzyskania przychodu. Znam takie
    historie, że jeden gość sobie kupił gitarę elektryczną i wliczył w koszty. Na
    pytanie US o zasadność, powiedział, że w tej gitarze była unikalna śrubka,
    której nie sposób było zakupić gdzie indziej. Inny kupił sobie plazme i
    powiedział, że to do poczekalni dla klientów. Trzeba mieć fantazję ;).

  • 3. Data: 2007-09-08 08:15:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Sep 2007, Maciek wrote:

> [...]
    >
    > Czy w tej sytuacji istnieje możliwość zarejestrowania działalności
    > w mieszkaniu bez wydzielania osobnego pokoju?

    A dlaczego by nie? :)

    > Domyślam się, że w tej sytuacji nie można odliczać części czynszu, wody,
    > prądu, itd - to nawet zrozumiałe.

    Tak, ale np. nie ma przeciwsskazań do zaliczania w KUP wydatków na
    "firmowy" telefon, internet itp. - oczywiście przy zalożeniu że
    telefon jest odrębny (znaczy ma się osobny telefon dla celow osobistych
    lub rozlicza się na podstawie listy połączeń), rzuć okiem o archiwum.

    > A co z meblami, literaturą fachową, internetem, itp.?
    > Czy mogę wrzucać je w koszty i trzymać w pokoju razem z innymi, typowo
    > prywatnymi rzeczami? Na przykład w sypialni?

    "A dlaczego by nie"? :)
    W razie czego trzeba umieć je pokazać lub uzasadnić, dlaczego są
    poza "miejscem prowadzenia DG" - przeczytaj sobie np.:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...przepis art.23.1.49, masz czarno na białym.

    Tak BTW: one są nadal *PRYWATNE*, chyba nie chcesz powiedzieć, że stały
    się państwowe ;)
    One są tylko (i powinny być jednocześnie, jeśli mają stanowić podstawę
    zaliczenia w koszty i odliczenia VAT):
    - nabyte z zamiarem wykorzystywania w DG (nie dotyczy ST, dla ST wystarcza
    drugi warunek, ale ST nie idzie w koszty "wprost" a amortyzacja to
    kilka stron tekstu z opisem w ustawie :))
    - wykorzystywane na cele DG
    - zaewidencjonowane jako majątek "pozostający w DG" (być może nie są
    ujęte w EST ani EW, ale zaewidencjonowanie wynikać może z dokumentów
    pierwotnych, czyli np. f-ry zakupu - kontroler może przecież spytać
    "a ta szafka w jakim celu była kupiona i dlaczego na f-rze nie ma
    opisu, czy to towar do odsprzedaży czy wyposażenie dla własnego
    użytku" :) (jak cała f-ra jest w 1 kol. KPiR to widać czy w "10"
    czy w "13", no ale...)

    Pierwszy warunek wynika z definicji KUP, drugi z tego że "przeznaczenie
    na inne cele" wiąże się albo z obowiązkiem wywalenia z kosztu albo
    wykazania przychodu lub obrotu - tak czy siak efektywnie podatek
    (dochodowy i VAT) trzeba by "zwrócić".

    pzdr, Gotfryd