  • 1. Data: 2005-04-01 17:17:05
    Temat: Przedawnienie
    Od: "adam " <a...@g...pl>

    Witam, chciałbym zapytać o następującą sprawę :
    w 1998 roku na jesieni sprzedałem nieruchomość / nie minęło 5 lat od
    zakupu / i powstała konieczność zapłaty 10%-go podatku od
    nieruchomości /tak?/, z tym, ze podpisałem oświadczenie, ze przez 2 lata ta
    sumę wydam na nową budowę. Nie wszystko zostało wydane, więc pozostał do
    zapłaty podatek, obliczony na styczeń 2001 roku. Kiedy wypada przedawnienie ?
    Czy, jak przysyłają z US co dwa lata monit o zapłatę, to jest to tzw.
    przerwanie biegu przedawnienia ?
    Niestety, nic z tej kwoty jeszcze nie wpłaciłem, bo spłacałem zaległości w
    VAT, i tu już mi "dołożyli" duże odsetki...Może można umorzyć taki podatek ?
    Mam trudną sytuację rodzinną, sam wychowuję dzieci.
    Proszę o wyjaśnienie, może ktoś miał podobny przypadek...

  • 2. Data: 2005-04-02 21:59:19
    Temat: Re: Przedawnienie
    Od: "SiEmIoN" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > sumę wydam na nową budowę. Nie wszystko zostało wydane, więc pozostał do
    > zapłaty podatek, obliczony na styczeń 2001 roku. Kiedy wypada

    5 lat od końca roku kalendarzowego w którym zobowiązanie podatkowe stało się
    wymagalne.

    > Czy, jak przysyłają z US co dwa lata monit o zapłatę, to jest to tzw.
    > przerwanie biegu przedawnienia ?

    Tak, jest to przerwanie biegu przedawnienia, o ile dobrze kojarzę teraz
    podatek przedawni się wtedy dopiero po 10 latach, gdyż podjęta czynność
    wydłuża termin dochodzenia należności o kolejnych 5 lat. Jeżeli masz
    nieruchomość to już jesteś ugotowany. Wpisanie hipoteki przymusowej jest
    równoznaczne z nieprzedawnieniem zobowiązania.

    > Niestety, nic z tej kwoty jeszcze nie wpłaciłem, bo spłacałem zaległości w
    > VAT, i tu już mi "dołożyli" duże odsetki...Może można umorzyć taki podatek
    > ?

    Zapomnij, chyba że jesteś życiowym farciażem. US i ZUS nie umarza, taka jest
    zasada.

    > Mam trudną sytuację rodzinną, sam wychowuję dzieci.
    > Proszę o wyjaśnienie, może ktoś miał podobny przypadek...

    Pisać podanie o umorzenie lub o rozłożenie na raty. O umorzeniu raczej można
    zapomniec (chyba że tak udokumentujesz swoją sytuację że skruszysz serce
    Naczelnika US), na raty rozłożą spokojnie.

    --
    Pozdrawiam :) helldust
    h...@t...pl