  • 1. Data: 2002-06-04 22:28:28
    Temat: Przy rejestracji?
    Od: ".:: Wojtek ::." <b...@p...onet.pl>

    1. Od jakiej daty mozna odliczać VAT naliczony przy rozpoczęciu
    działalności:
    a) od daty rozpoczęcia działalności
    b) od daty faktycznej sprzedaży (1 faktury sprzedaży)
    Firma załozona 15 maja REGON, zarejestrowana z data 4 czerwiec (VAT-R),
    zakupy robione od 20 maja.

    2. A co z podatkiem dochodowym, czy mogę do kosztów zaliczyc wcześniejsze
    zakupy tzn. od dnia 15 maja

    Moze ktos się zlituje, bo juz zgłupiałem :)

  • 2. Data: 2002-06-05 12:23:17
    Temat: Re: Przy rejestracji?
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Jun 2002, .:: Wojtek ::. wrote:

> [...]
    >+ b) od daty faktycznej sprzedaży (1 faktury sprzedaży)
    >+ Firma załozona 15 maja REGON, zarejestrowana z data 4 czerwiec (VAT-R),

    AFAI*R* (nie sprawdzałem) - od momentu stania się podatnikiem VAT !
    Niedawno ktoś (Orka ? Maddy ?) przytaczał różnicę między dobrowolnym
    a przymusowym przejściem na VAT: w twoim przypadku jest *ewidentnie*
    dobrowolne (mogłeś zarejestrować VAT z dniem rozpoczęcia DG[1]), więc
    VAT "obrócony" przed przejściem jest nie do odzyskania.

    Wytłumacz ty mi, którą datę rozpoczęcia działalności masz
    na myśli:
    - deklarowaną (w rejestracji UM/UG) ? (podejrzewam że tak,
    bo *prawdopodobnie* polazłeś do GUS wczęsniej niż do US - i dobrze)
    czy:
    - faktyczną ?

    Jeszcze mi wyłóż czemu wszyscy się tak czepiają tej "daty pierwszej
    sprzedaży" ;)
    Owszem, jest to ewidentny *dowód* że *prowadzisz DG*, ale wcale
    takich "dowodów" nie potrzebujesz; wszyscy ci uwierzą na słowo, że
    najpierw machałeś łopatą/młotkiem/kielnią/myszą/piórem - a *to*
    jest już "prowadzenie DG" !!
    Wniosek: zgłoszenie "prowadzenia DG" do US i ZUS musi opisywać datę
    która jest między datą deklarowaną w UM/UG (bo wcześniej ci nie
    wolno) a wystawianiem dokumentów "firmowych" (bo to jest dowód
    prowadzenia DG).
    Tewj daty nie podałeś (nam) !

    >+ 2. A co z podatkiem dochodowym, czy mogę do kosztów zaliczyc wcześniejsze
    >+ zakupy tzn. od dnia 15 maja

    Zastrzegam że są rozbieżne zdania co do "kupowania na firmę": IMHO
    "kupując na firmę" prowadzisz DG, część grupowiczów jest zdania
    że taki zakup uchodzi płazem :)

    Natomiast nie ma przeciwwskazań żeby zaliczyć zakupy dokonane
    przed rozpoczęciem DG w koszty - do tego służy remanent początkowy !
    Widziałeś rozporządzenie ds. prowadzenia KPiR ?

    >+ Moze ktos się zlituje, bo juz zgłupiałem :)

    Tak BTW: podałeś za mało szczegółów (daty UM i US, czy masz KPiR
    czy ryczałt,....) więc trochę piszę w ciemno.

    [instrukcja]
    Czytać np. linki i okolice:
    - dokumenty:
    http://www.mofnet.gov.pl/podatki/fizycznych_7.shtml
    http://www.infor.pl/dane/index.html?akt_prawny=ok&ak
    t_id=p2
    - opisy:
    http://wizard.ae.krakow.pl/~suszycki/podatkiFAQ.htm
    http://www.graczyk.com.pl/podfiz.htm
    http://prawo.hoga.pl/poradnik/dzialalnosc_gosp.asp

    - archiwalia:

    http://groups.google.com.pl/groups?as_q=przed+rozpoc
    z%EAciem+dzia%B3alno%B6ci&num=100&as_scoring=r&hl=pl
    &btnG=Szukaj+z+Google&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_ugrou
    p=*.podatki&as_usubject=&as_uauthors=&as_umsgid=&lr=
    &as_qdr=&as_drrb=b&as_miny=2000&as_minm=5&as_mind=12
    &as_maxy=2002&as_maxm=6&as_maxd=5

    ...otrzymane wskutek kliknięcia:

    http://groups.google.com.pl/advanced_group_search?q=
    przed+rozpocz%EAciem+dzia%B3alno%B6ci+group:*.podatk
    i&num=100&hl=pl&lr=&scoring=r&as_drrb=b&as_mind=12&a
    s_minm=5&as_miny=2000&as_maxd=5&as_maxm=6&as_maxy=20
    02

    ...co objaśnia jak i co wypełniłem.

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (oskarżany o bycie naczelnym guglologiem grupy)

  • 3. Data: 2002-06-05 20:52:13
    Od: ".:: Wojtek ::." <b...@p...onet.pl>

    Dzieki za wyjasnienia i linki :)

    Najswieższe informacje z US
    W Vacie liczy sie data zgłoszenia do US odpowiednich druków VAT-R i innych
    ..... i od tego czasu mozna sobie pouzywac w zakupach :). To co kupiło sie
    przed data złożenia formularza niestety przepada :(.

    W podatku dochodowym liczy sie data zarejestrowania działalności czyli wpis
    do dział. gosp. przynajmniej tak mi objasniła baaaaaardzo miła P. w US :)