  • 1. Data: 2004-04-23 10:26:12
    Temat: Pytania
    Od: "Przemyslaw Rokicki" <biuro(wycinamy)@love(myslnik)office(wycinamy).com>

    1.

    Księgowość pełna.

    Czy warto sie uczyc z ksiazki "Podstawy rachunkowosci" Romana
    Nilidzinskiego
    ktora uwzglednia rozwiazania z zakresu rachunkowosci wynikajace z ustawy
    z 29 wrzesnia 1994 r o rachunkowosci?

    Czy te przepisy (co do prowadzenia pelnej ksiegowosci - nie jakies duperele
    nie majace wiekszego znaczenia)
    sie zmienily? isip.sejm.gov.pl tyle dokumentow wyskakuje ze hoho :) kazdy
    nastepny to poprawka poprawki,
    dlatego pytam osob ktore " w tym siedza" jakis czas.

    I jescze jedna ksiazeczka (wlasnie zakupilem na aukcji, nie wiem czy dobrze
    zrobilem)

    Rachunkowosc finansowa - Jerzy Kloka wyd. w roku 1997 przez szkole morska w
    gdyni , skrypt 70 str. -- ktos zna?

    2.

    Ksiega przychodow i rozchodow.

    (rozporzadzenie ministra odnosnie prowadzenia przeczytalem kilkakrotnie,
    pytania powstaly dopiero PO, wiec prosze mnie
    nie odsylac spowrotem do niej :) )

    Co wiem:
    Firmy uzyskujace do pewnej granicy dochod będące platnikami VAT-u placa tzw
    ryczalt przy czym rozliczanie nastepuje za pomoca
    ksiegi przychodow i rozchodow. (prosze mnie poprawic jezeli sie myle,
    ewentualnie cos od siebie dodać)

    Przy prowadzeniu ksiegi , prowadzi sie rozwniez (w zaleznosci od czegos tam)
    -Ewidencje sprzedazy
    -ewidencje kupna i sprzedazy wartosci dew (kantor)
    -ewidencji dla potrzeb podatku od towarow i uslug *
    -ew. pozyczek i zast. rzeczy (lombard)

    Pytanie mam odnosnie *

    Jak sie ma (jedna do drugiej, jaka roznica - prosze nie odsylac do omowienia
    np na firma onet pl , gdyz mam to przed soba)

    ewidencja * do ewidencji sprzedazy.

    I czy ewidencja zakupu i sprzedazy VAT to to samo co ewidencja *, mi sie
    wydaje ze tak, ale moge sie mylic (co ostatnio dosyc czesto sie
    zdarza:)

    Moze niech sie wypowie osoba, ktora prowadzi takowa ksiege, jaki rodzaj
    dzialalnosci prowadzi , i jakie ewidencje do ksiegi.

    Za kilka miesiecy otwieram DG, i zanim to zrobie chcialbym dokladnei
    wszystko poznac, nie mam zamiaru nikomu zlecac prowazdenia tego
    co sam moge prowadzić. Nie jestem jakos szczególnie ograniczony więc
    powinienem sobie z tym poradzić :>

    pozdrawiam

    Przemek

  • 2. Data: 2004-04-23 12:43:26
    Temat: Re: Pytania
    Od: "Przemyslaw Rokicki" <biuro(wycinamy)@love(myslnik)office(wycinamy).com>

    : 2.
    :
    : Ksiega przychodow i rozchodow.
    :
    :

    pytan ciag dalszy.

    Odnosnie Ewidencji Zakupu i sprzedazy VAT.
    Czy to wyglada w ten sposób, że

    Nabywam, badź sprzedaje jakiś przedmiot , w ewidencji sprzedazy (dziennego
    zestawienia) wpisuje go, nastepnie, jezeli wystawialem
    fakture, wpisuje do ewidencji sprzedaży (zakupu) VAT. Wpisuje do Ewidencji
    sprzedaży jako dowod numer pozycji w ewidencji sprzedazy VAT
    nastepnie w ksiedze PiR wpisuje w kolumnie 2 numer dziennego zestawienia
    sprzedazy a w kolumnie 3 numer dziennego zestawienia faktur (ewidencji
    sprzedazy VAT)

    dobrze rozumuje?

    a po co jest ewidencja srodkow trwalych, czy jezeli sprzedaje, badz kupuje
    (mozna nabyc tylko czy tez sprzedac?) srodek trwaly, po pierwsze
    wpisuje do ew. srodkow trwalych, nastepnie do ew. sprzedazy (jezeli mozna
    sprzedawac - poprzednie pytanie), do ew. sprzedazy-kupna VAT,
    a nastepnie do ksiegi PiR ?

    I jeszcze pytanie odnosnie ewidencji wyposazenia.
    Co musze wpisywac i w jakiej kolejnosci, (czy najpierw do k PiR innych
    ewidencji, jak to wyglada?)

    Z góry dziękuje i pozdrawiam

    Przemek R.

  • 3. Data: 2004-04-23 16:48:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Apr 2004, Przemyslaw Rokicki wrote:

    >+ 1.
    >+
    >+ Księgowość pełna.

    To nie ja.
    [...]
> [...]
    >+ ryczalt przy czym rozliczanie nastepuje za pomoca
    >+ ksiegi przychodow i rozchodow. (prosze mnie poprawic jezeli sie myle,

    Poproszę bez urazy, ale:
    - nie wiesz, wydaje ci się :)
    - grubym błędem jest przeczytanie rozporządzenia przed przeczytaniem
    ustawy o podatku dochodowym, a przynajmniej wybranych artykułów;
    w szczególności do "wybranych" zalicza się te w których ustawodawca
    stwierdza że:
    * ustawa NIE obejmuje dochodów które obejmuje ustawa o podatkach
    ryczałtowych
    * wybrani podatnicy obowiązani są prowadzić KPiR i na palcach pokazuje
    kto jest wybrańcem ;)

    Nadto zarówno dla VATu, kasy fiskalnej jak i ryczałtu *są* graniczne
    dochody - tyle że one nie mają ze sobą *nic wspólnego*.
    W zasadzie VAT ma mało wspólnego z PD, natomiast *są* pewne regulacje
    dla PD działające tak, że jeśli podatnik VAT prowadzi pewne ewidencje
    to może używać ich "w roli" ewidencji służących do prowadzenia KPiR
    *o ile są potrzebne*.
    Nadto przewiduje się wyjątki w memoriałowym określeniu przychodów
    - właśnie bazujące na dacie "dokumentu VAT" a nie "dacie zdarzenia".

    Coś mi się zdaje że ja wiem co powinienem dodać "od siebie": wiesz
    co polecam rozpoczynającym DG ? ....poczytanie postów na .podatki.
    Tak minimum 2000..3000 na początek :] - sam tak zacząłem !... więc
    nie spodziewaj się litości ;>

    >+ Przy prowadzeniu ksiegi , prowadzi sie rozwniez (w zaleznosci od czegos tam)
    >+ -Ewidencje sprzedazy

    Dobrześ ujął: "od czegoś tam". My nie mamy pojęcia czy i co dla
    ciebie jest istotne.

> [...]
    >+ Jak sie ma (jedna do drugiej, jaka roznica - prosze nie odsylac do omowienia
    >+ np na firma onet pl , gdyz mam to przed soba)

    ES obejmuje sprzedaż dla celów podatku dochodowego.
    ES VAT obejmuje sprzedaż istotną dla VAT; w zasadzie cała
    sprzedaż jest istotna dla VAT :) ze względu na proporcję sprzedaży
    konieczną do odliczania VAT.
    Podatnik VAT *musi* prowadzić ES VAT, więc zwolniono podatników
    VAT z prowadzenia "zwykłej" ES jeśli z jakiegoś powodu muszą
    lub chcą ją prowadzić.

    Natomiast jeśli masz na myśli różnicę między VAT a PTU - to
    po prostu.... u nas nie ma VAT !!
    Podatek *ZBLIŻONY* funkcją do VAT nazywa się u nas PTU.

    Wszyscy zwyczajowo mówią i piszą "VAT" mając na myśli "PTU"
    (jak to brzmiało ? Z Leninem i partią ? ;)), ale to NIE JEST
    VAT, bo VAT *z definicji* się odlicza od *wszystkich* kosztów
    a PTU *wolno* *czasami* *jak ustawodawca pozwolił* odliczyć.

    >+ I czy ewidencja zakupu i sprzedazy VAT to to samo co ewidencja *, mi sie
    >+ wydaje ze tak, ale moge sie mylic (co ostatnio dosyc czesto sie
    >+ zdarza:)

    Jeśli "VAT" == "PTU" to jak widać zupełna prawda to nie jest,
    ale "powszechnie przyjęty skrót myślowy" - i owszem :)

    >+ Moze niech sie wypowie osoba, ktora prowadzi takowa ksiege, jaki rodzaj
    >+ dzialalnosci prowadzi , i jakie ewidencje do ksiegi.

    Przeoczyłeś ewidencję środków trwałych i wartości niematerialnych
    i prawnych ? A ewidencja wyposażenia ? - te są obowiązkowe dla
    *wszystkich* prowadzących KPiR :)
    Nadto jak ktoś ma pracowników to mu ewidencji przybywa...

    >+ Za kilka miesiecy otwieram DG, i zanim to zrobie chcialbym dokladnei
    >+ wszystko poznac,

    Oż ty... no to 4000 postów na początek !

    >+ nie mam zamiaru nikomu zlecac prowazdenia tego
    >+ co sam moge prowadzić. Nie jestem jakos szczególnie ograniczony więc
    >+ powinienem sobie z tym poradzić :>

    Da się. Ale polecam udać się do doradzcy podatkowego "z papierami"
    tak po 3 czy 4 miesiącach prowadzenia: ja np. czasami się chwalę :]
    tym co usłyszałem w moment po otwarciu KPiR :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 4. Data: 2004-04-23 16:58:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ zestawienia) wpisuje go, nastepnie, jezeli wystawialem
    >+ fakture, wpisuje do ewidencji sprzedaży (zakupu) VAT.

    Tak. Nie. Zależy !

    To jest JEDNA z możliwości cyklu zakupu/sprzedaży.
    Możesz "przepisywać" do KPiR poszczegołne transakcje, możesz
    przepisywać dzienne zestawienia, możesz *miesięczne podsumowanie*
    z ES - bądź też (jeśli masz) dzienny lub miesięczny raport z kasy
    fiskalnej; do wyboru, do koloru.
    TY sobie organizujesz "cykle przetwarzania", byleby były JEDNOZNACZNE
    i dozwolone przepisami - ale w sposobów zgodnych z przepisami jest
    KILKA.

    >+ a po co jest ewidencja srodkow trwalych, czy jezeli sprzedaje, badz kupuje
    >+ (mozna nabyc tylko czy tez sprzedac?)

    Zastanów się. Jak masz zbędną tokarkę "na stanie" to co, nie wolno
    jej sprzedać ? Oczywiście skutki mogą być różne ;), ale...

    >+ srodek trwaly, po pierwsze
    >+ wpisuje do ew. srodkow trwalych, nastepnie do ew. sprzedazy (jezeli mozna
    >+ sprzedawac - poprzednie pytanie)

    Moment. EST obejmuje *twoje* środki trwałe, *wykorzystywane* w DG,
    a NIE towary handlowe ! *Możesz* sprzedać ST, ale on ST staje się
    dopiero jak go UŻYWASZ !

    >+ do ew. sprzedazy-kupna VAT, a nastepnie do ksiegi PiR ?

    Ech, chyba jednak ci się *wydaje* że poczytałeś te rozporządzenia ;)
    Przeczytać minimum 400 (czterysta) postów znalezionych googlem
    za pomocą haseł "amortyzacja amortyzacji ST EST ŚT EŚT wnip
    estiwnip". Inaczej się nie dogadamy... Bo VAT też się "liczy
    inaczej".

    >+ I jeszcze pytanie odnosnie ewidencji wyposazenia.
    >+ Co musze wpisywac i w jakiej kolejnosci, (czy najpierw do k PiR innych
    >+ ewidencji, jak to wyglada?)

    Tu jest wyjątkowo prosto: równolegle do zakupu (EZ VAT) i EW oraz KPiR.

    >+ Z góry dziękuje

    Zaraz oberwiesz czymś ciężkim :) (może być nowa ustawa o VAT :>)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-04-25 08:48:05
    Od: "Przemyslaw Rokicki" <biuro(wycinamy)@love(myslnik)office(wycinamy).com>

    : 1.
    :
    : Księgowość pełna.
    :
    ::
    : :
    : 2.
    :
    : Ksiega przychodow i rozchodow.
    :

    no dobrze to moze inaczej, przeczytalbym ustawqe o VAT, rachukowosci itd,
    ale to
    kilkaset stron i zakrecilbym sie pewnie na samym poczatku,
    Moze ktos polecilby jakis tytul ksiazki o prowadzeniu ksiegowosci
    w firmie (K PiR i pelna ksiegowosc) , cos nie za duzego (bez przesady zeby
    nie bylo 1000 i wiecej stron :) same konkrety) i nie za drogie.

    To bedzie najlepsze rozwiazanie.

    Dziekuje za odpowiedzi GSn :-)

  • 6. Data: 2004-04-25 09:33:24
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "Przemyslaw Rokicki" <biuro(wycinamy)@love(myslnik)office(wycinamy).com>
    wrote in message news:c6ar0c$gfi$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > zrobilem)
    >
    > Rachunkowosc finansowa - Jerzy Kloka wyd. w roku 1997 przez szkole morska

    źle wg mnie zrobiłeś. Ostatnia duża nowelizacja weszła w życie z dniem 1
    stycznia 2002 i książek nie uwzględniających tych rozwiązań po prostu nie
    warto kupować, bo są bardzo zdezaktualizowane.
    Ja mam książkę i zbiór zadań pod red. Kiziukiewicz i jest OK, ale napisz do
    czego tych książek potrzebujesz, do nauki przedmiotu na uczelni, czy do
    praktyki, wg mnie to ma znaczenie.

    co do literatury na temat książki przychodów i rozchodów się nie wypowiadam.

    Magda