  • 1. Data: 2003-07-07 11:37:48
    Temat: Pytanie o VAT i USA
    Od: "Marcin_Mucha" <y...@k...it>

    Witam
    Mam następujący problem
    Chcę kupować konkretne usługi internetowe z firmy mieszczącej się w USA.
    Usługi te mają trafić do sprzedaży w Polskiej firmie z możliwością
    wystawiania faktury VAT.
    Czy wystarczy, że będę posiadał dowód płatności wystawiony przez bank.

    A jak rozwiązać taką sytuację gdyby podukt w USA który chcę kupić był
    rozprowadzany przez osobę prywatną - jakaś forma umowy - (moim celem jest
    możliwość wystawienia faktury VAT)

    Bardzo proszę o pomoc w tej sprawie

    Marcin Mucha

  • 2. Data: 2003-07-08 00:27:53
    Temat: Re: Pytanie o VAT i USA
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    (...)
    M> Chcę kupować konkretne usługi internetowe z firmy mieszcz?cej się w USA.
    M> Usługi te maj? trafić do sprzedaży w Polskiej firmie z możliwo?ci?
    M> wystawiania faktury VAT.

    Lepiej to niech ta firma w Polsce kupuje te uslugi, a Ty jedynie bierz
    wynagrodzenie za posrednictwo (aby sie nie dogadali ponad Toba -
    podpisz wpierw odpowiednia umowe). Jesli Ty bedziesz kupowal i sprzedawal,
    to fiskus ma prawo uznac, ze prowadzisz dzialalnosc gospodarcza,
    co na ogol wiaze sie z bardzo nieprzyjemnymi konsekwencjami.

    (...)
    M> A jak rozwi?zać tak? sytuację gdyby podukt w USA który chcę kupić był
    M> rozprowadzany przez osobę prywatn? - jaka? forma umowy - (moim celem jest
    M> możliwo?ć wystawienia faktury VAT)

    1. Mozesz sobie ustalic w umowie cywilnoprawnej dowolne zasady
    rozprowadzania towaru/uslug - kto, jak, za ile, gdzie i po co. Jednak
    w kwestiach podatkowych, co bys nie ustalil w umowie, podlegasz
    przepisom podatkowym.
    2. Pierwsza konsekwencja sprzedawania uslug przez osobe prywatna jest
    to, ze fiskus moze uznac taka osobe, zgodnie z definicja ustawowa, za
    prowadzaca dzialalnosc gospodarcza. Lepiej wiec samemu zglosic
    prowadzenie DG niz czekac na stosowne kary.
    3. Zeby zas zostac VATowcem trzeba sie zglosic w Urzedzie Skarbowym.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 3. Data: 2003-07-08 19:56:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Jul 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:

> [...]
    >+ podpisz wpierw odpowiednia umowe). Jesli Ty bedziesz kupowal i sprzedawal,
    >+ to fiskus ma prawo uznac, ze prowadzisz dzialalnosc gospodarcza,

    Przyznam że czytając pytanie nie brałem w ogóle możliwości
    nie bycia "DG" pod uwagę...

    >+ co na ogol wiaze sie z bardzo nieprzyjemnymi konsekwencjami.

    A pośrednictwo finansowe to nie ??

    ++++++
    Art. 16. 1. Podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności
    wynikających z zarządzania funduszami powierniczymi, czynności
    wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu
    lub innych usług o podobnym charakterze stanowi:

    1) dla zleceniodawcy lub komitenta - kwota należna z tytułu sprzedaży lub
    umowy komisu, zmniejszona o kwotę podatku,

    2) dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami
    powierniczymi, agenta, zleceniobiorcy, komisanta lub innej osoby
    świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych
    postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, zmniejszona o kwotę podatku,
    z zastrzeżeniem ust. 1a.
    Art. 14.
    4. W przypadku podatników, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 2, przez
    wartość sprzedaży towarów określoną w ust. 1 pkt 1 rozumie się:

    1) wartość sprzedanych towarów - u podatników dokonujących sprzedaży
    towarów będącej przedmiotem umowy komisu,

    2) 30-krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie
    usług - w pozostałych przypadkach.
    -------

    Przecież to jest gratka: gość kasuje 1500 zł wynagrodzenia i ma
    przekroczony roczny limit zwolnienia z VAT !

    Wystarczy (USowi) wykazać że miał "zamiar" (a to już wskazuje
    na DG) i awantura na 4 fajerki gotowa :[

    [...]
    >+ 2. Pierwsza konsekwencja sprzedawania uslug przez osobe prywatna jest
    >+ to, ze fiskus moze uznac taka osobe, zgodnie z definicja ustawowa, za
    >+ prowadzaca dzialalnosc gospodarcza.

    Biorąc pod uwagę ze pytający wspominał o f-rach VAT zdziwiłem się
    że rozpatrujesz inną możliwość niż DG :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-07-12 14:13:28
    Temat: Re[2]: Pytanie o VAT i USA
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    GSn> Biorąc pod uwagę ze pytający wspominał o f-rach VAT zdziwiłem się
    GSn> że rozpatrujesz inną możliwość niż DG :)

    Bo w pytaniu kryla sie ta chec prowadzenia DG bez DG, wiec staralem
    sie cos wykombinowac. :)

    > A pośrednictwo finansowe to nie ??

    Zasadniczo masz racje, ale nie proponuje posrednictwa wprost, dlatego
    zastrzeglem sie, ze trzeba podpisac _odpowiednia_ umowe (przy
    zalozeniu, ze obaj kontrahenci zgodza sie na "krzywa umowe"). Mysle, ze
    jakby dluzej pokombinowac, to da sie skontruowac taki kontrakt, przy
    ktorej gosc ma zagwarantowane zyski z posrednictwa, a jednoczesnie nie
    podpadnie US-owi. Ja bym pokombinowal z odszkodowaniem za
    niezrealizowanie umowy platnym jako procent od wartosci umow miedzy
    podmiotem A i B... ;)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl