  • 1. Data: 2006-12-01 13:25:47
    Temat: Pytanie o rozgraniczenie sprzetu firmowego od prywatnego
    Od: "rex" <rex@false_address.com>

    Moje pytanie dotyczy osob prowadzacych jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza.
    Jak wiadomo w takim przypadku firma to ja.

    Mam wiec nastepujace pytania:

    1) Przed zalozeniem dzialalnosci uzywalem telefonu komorkowego Siemens na
    karte (tak-tak).
    W jaki sposob mam teraz zalegalizowac uzywanie tego telefonu w ramach
    dzialalnosci gospodarczej?
    Czy musze spisac jakies oswiadczenie? Chodzi o to, ze chce moc od tej pory
    kupowac kupowy
    doladowujace Tak-Tak na fakture.
    1b) Przy okazji zapytam na ile Urzad Skarbowy moglby sie przyczepic, gdybym
    takiego firmowego telefonu uzywal tez do rozmow prywatnych.
    Wszak wrzucam caly rachunek za telefon w koszty. Ale z drugiej strony nie
    dostaje rachunkow ani billingu, wiec jak mieliby sprawdzic gdzie dzwonilem?

    2) Podobne pytanie jak o telefon. Przed zalozeniem dzialalnosci kupilem
    sobie prywatnie laptopa. Bez oprogramowania. Teraz zamierzam wykorzystywac
    go w ramach dzialalnosci i dokupic do niego oprogramowanie na firme (na
    fakture). Czy w tym przypadku tez musze jakos zglosic zamiar wykorzystywania
    prywatnego sprzetu w dzialalnosci? Czy wiaze sie to z koniecznoscia
    oplacenia jakichs podatkow?

    3) Co dzieje sie z takim laptopem w sytuacji gdybym za 2 lata chcial kupic
    sobie na firme nowszego? Czy starego moge wtedy dac na przyklad dziecku to
    zabawy? Pewnie musialbym zwrocic odliczenia, jakich dokonalem kupujac
    oprogramowanie na firme, ale co z samym laptopem? I podobne pytanie - co
    dzieje sie z tym sprzetem w momencie gdy zamykam dzialalnosc. Wiem, ze na
    logike to jest moje, bo za to zaplacilem, ale co na to przepisy?

  • 2. Data: 2006-12-01 13:35:54
    Od: "rex" <rex@false_address.com>

    > Wszak wrzucam caly rachunek za telefon w koszty. Ale z drugiej strony nie
    > dostaje rachunkow ani billingu, wiec jak mieliby sprawdzic gdzie
    > dzwonilem?

    Chodzilo mi oczywiscie o to, ze wrzucam w koszty faktury za kupony tak-tak

  • 3. Data: 2006-12-01 13:52:45
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 01-12-2006 o 14:35:54 rex <rex@false_address.com> napisał(a):

    > Chodzilo mi oczywiscie o to, ze wrzucam w koszty faktury za kupony
    > tak-tak

    Kupuj jeden kupan na firmę a drugi na fakture ale prywatnie. Wtedy będzie
    jasne
    że rozgraniczasz. A telefonu możesz używać nieformowego przecież.

    Z laptopem to samo. Kupujesz soft na firmę i voila. Ew. wnosisz laptop do
    środków trwałych
    i amortyzujesz.

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2006-12-01 15:50:07
    Od: "rex" <rex@false_address.com>

    > Z laptopem to samo. Kupujesz soft na firmę i voila. Ew. wnosisz laptop do
    > środków trwałych
    > i amortyzujesz.

    Nie bardzo rozumiem. Ja tego laptopa kupilem z drugiej reki, bez rachunku ani
    faktury.

  • 5. Data: 2006-12-01 15:52:48
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 01-12-2006 o 16:50:07 rex <rex@false_address.com> napisał(a):

    > Nie bardzo rozumiem. Ja tego laptopa kupilem z drugiej reki, bez
    > rachunku ani faktury.

    Poszukaj w archiwum czegoś na modłę "wniesienie komputera do dg"

  • 6. Data: 2006-12-01 21:44:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Dec 2006, rex wrote:

> [...]
    > 1b) Przy okazji zapytam na ile Urzad Skarbowy moglby sie przyczepic, gdybym
    > takiego firmowego telefonu uzywal tez do rozmow prywatnych.

    Osobiście trzymam dwa telefony.
    I tak dla porządku - przy kontroli (miałem) kontroler pytał czy mam
    osobny telefon "osobisty" - dalszych pytań nie było.

    > Wszak wrzucam caly rachunek za telefon w koszty. Ale z drugiej strony nie
    > dostaje rachunkow ani billingu, wiec jak mieliby sprawdzic gdzie dzwonilem?

    Ano właśnie.

> [...]
    > fakture). Czy w tym przypadku tez musze jakos zglosic zamiar wykorzystywania
    > prywatnego sprzetu w dzialalnosci? Czy wiaze sie to z koniecznoscia

    Pesymista :)
    Uwaga: nie jestem doradcą. Ale na grupie było parę bojów w których
    trochę włosów straciłem ;) i podsumuję *moje* wnioski - a jak wiadomo
    "każdy odpowiada za siebie"...

    1. Oprogramowanie należy traktować oddzielnie od komputera.
    Są dwie osobne kategorie księgowe, środki trwałe i wartości niematerialne
    i prawne. Nie ma żadnych wskazań - poza przypadkami kiedy zakup jest
    "nierozerwalny" - aby łączyć je ze sobą. To jest trochę podobnie,
    jakby ktoś kupił rzecz i usługę służącą do wspólnego celu - księguje
    się je niekiedy wręcz wg różnych zasad; przykład? - a proszę, zakup
    do istniejącego ST "ulepszeń" (podatkowych) w postaci usługi
    oraz peryferii (do limitu wrzucania w koszt usługi się sumuje,
    peryferia nie).
    Sam broniłem tezy przeciwnej w przypadku OEM :) - ale... jak sobie
    przemyślałem, to wyszło mi że *jeśli* już księgować toto razem,
    to OEM jako WNiP a komp jako jego część a nie na odwrót :>

    Mój wniosek: programy kupować i księgować osobno.
    Przypomnę dla porządku że oprogramowanie warte >3500 zł idzie
    obowiązkowo do WNiP (i amortyzacji), niżej można dodatkowo
    do wyboru tylko w koszty albo też do WNiP i jednorazowej
    amortyzacji.
    Sensu nie widzę, poza ew. przypadkiem jeśliby program był
    tańszy niż 3500 zł a przewidywałoby się upgrade ("ulepszenie")
    na kwotę >3500 zł, bo postępowanie w takim przypadku
    (zarówno przy ST jak i WNiP) nie jest jasno opisane, więc
    jak ktoś chce zostać jedynym w kraju ekspertem... :)

    2. Istniejący ST można "ująć w EST". Wyjątkowo zaliczanie amortyzacji
    w koszty odbywa się na ... logicznych podstawach kwalifikacji,
    to znaczy wystarcza aby ST był "wykorzystywany dla celów DG"
    przez właściciela, współwłaściciela lub zamieszanego w leasing :)
    aby raty były KUP. Przypomnę że zasadą dla kosztów jest poniesienie
    wydatku *w celu* który przyniósł dochód, nie ma ogólnej zasady
    dla "przekwalifikowania" wydatku i uznania go za koszt; wniosek
    z tego że jeśli czegoś co "miało się wcześniej dla celów osobistych"
    *nie* uznamy za ST, ale np. za wyposażenie, to sam fakt iż zaczniemy
    z niego korzystać w DG prawa do zaliczenia w KUP nie daje!

    Z powyższego wniosek jest taki:
    - uznanie PC za ST i ujęcie w EST da prawo do *obniżenia* podatku
    poprzez zaliczenie amortyzacji w koszty; UWAGA: oprogramowania
    to NIE dotyczy! Zastrzeżenia są niżej :)
    - zakup oprogramowania księguję osobno (przyznaję, że przy zaczynaniu
    DG OEMy zaliczyłem do wartośi amortyzowanych PCtów)

> [...]
    > sobie na firme nowszego? Czy starego moge wtedy dac na przyklad dziecku to
    > zabawy? Pewnie musialbym zwrocic odliczenia, jakich dokonalem kupujac

    Hm... dla dochodówki nie widzę podstaw (zasada taka sama jak dla ST).
    Dla VAT... nie sprawdzałem dokładnie, ale kiedyś przemyśliwałem niezobo-
    wiązująco i wyszło mi że niekoniecznie; uwaga: WNiP to *NIE SĄ* ST, to
    jest USŁUGA!!

    > ale co z samym laptopem?

    Nic? :)

    > I podobne pytanie - co
    > dzieje sie z tym sprzetem w momencie gdy zamykam dzialalnosc. Wiem, ze na
    > logike to jest moje, bo za to zaplacilem, ale co na to przepisy?

    Zasady są takie:
    - zakup ST *nie* jest kosztem (dopiero amortyzacja)
    - przychodem z DG *nie* jest "wyniesienie z DG", ale *przychód* uzyskany
    ze sprzedaży!
    Wniosek: przekazanie na cele osobiste ("wyjęcie z DG") nie powoduje
    przychodu *ani* nie powoduje konieczności korekty kosztów!
    Trochę inaczej moze być z VAT: zajrzyj do ustawy, dotyczy przypadków
    bodaj "ponad 30% ulepszeń odliczonych", również "przekazanie" ST
    od którego odliczono VAT bije koniecznością zwrotu całego VAT!
    Natomiast *sprzedaż* takiego ST który był w ewidencji będzie przychodem
    z DG, nawet jeśli zostanie dokonana po zakończeniu DG!
    DODATKOWO: trzeba sprawdzić czy nie podpadnie pod kasę fiskalną z tego
    powodu... (znaczy sprzedaż, a nie "przekazanie dziecku"!).

    Streszczając: z powodu zmiany kilka lat temu przepisu w VAT (na
    idiotyczny, każący zwracać VAT od kilkuletniego peceta *w wartosci
    zakupu* a nie w wartości rynkowej, jak było poprzednio) wszystko
    co kupiono na firmę odliczając VAT trzeba "wyprzedać do gołej
    ziemi". Najlepiej jakieś firmie, żeby nie wyszło że z okazji zamykania
    DG trzeba kupić kasę fiskalną :>
    ST które były wprowadzone jako "osobiste" lub kupione "od ludzi"
    (nie odliczano VAT) mozna sobie zostawić bo z tego podatku nie ma,
    trzeba pamiętać że EST po zakończeniu DG się nie wyrzuca :)
    (US może przyjść, poprosić o pokazanie i spytać gdzie te ST
    są, za ile zostały sprzedane i dlaczego nie zapłacono podatku
    *Z DG* :))

    pzdr, Gotfryd