  • 11. Data: 2009-04-26 08:18:38
    Temat: Re: 1 os DG , podatek liniowy, skladki zus w koszty?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    wspolna-flaszka.pl pisze:
    > Czyli jak rozumiem
    > w koszty wrzucam ub spoleczne (mnie fundusz pracy nie tyczy)
    > w calosci z chorobowym w dacie zaksiegowania operacji w moim banku (jako dowod
    > dolaczajac potwierdzenie wykonania przelewu) i ksieguje w jakiej kolumnie?
    >

    > Od podatku odliczam 7,75 % podstawy zdrowotnego
    > czyli 2491,57 z * 7,75% = 193,10 (w zaokragleniu 193,09667)
    > i jak to ksieguje w ksiedze ?

    W księdze się nie księguje - odejmujesz tę kwotę przy obliczaniu
    zaliczek miesięcznych oraz w rozliczeniu rocznym.

    --
    Liwiusz

  • 12. Data: 2009-04-26 08:19:29
    Od: " wspolna-flaszka.pl" <n...@g...pl>

    wspolna-flaszka.pl <n...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    >

    > Od podatku odliczam 7,75 % podstawy zdrowotnego
    > czyli 2491,57 z * 7,75% = 193,10 (w zaokragleniu 193,09667)

    acha i rozumiem ze w przypadku ub zdrowotnego jak podatek jest mniejszy niz
    ta kwota to ona przepada?
    Czy zatem trzeba odliczac wmiesiacu w ktory zostala zaplacona skladka
    czy moge odliczyc ze stycznia/lutego/marca w kwietniu ?

    Bo w przypadku ub spolecznego problemu nie ma gdyz przechodzi na nastepny
    miesiac..

  • 13. Data: 2009-04-26 08:22:30
    Od: " wspolna-flaszka.pl" <n...@g...pl>

    > W księdze się nie księguje - odejmujesz tę kwotę przy obliczaniu
    > zaliczek miesięcznych oraz w rozliczeniu rocznym.

    a ub spoleczne jezlei chce w koszty wrzucic?

    A co (jezeli chodzi o zdrowotne) w przypadku gdy w lutym mam mniejszy podatek
    niz skladka odliczalna, czy wtedy w rozliczeniu rocznym dokonuje ewentualnej
    korekty biorac pod uwage calosc podatkuz calego roku i cala odliczalna skladke
    z calego roku?

  • 14. Data: 2009-04-26 08:26:29
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    wspolna-flaszka.pl pisze:

> [...]

    > Czy zatem trzeba odliczac wmiesiacu w ktory zostala zaplacona skladka
    > czy moge odliczyc ze stycznia/lutego/marca w kwietniu ?

    Możesz.

    W ogóle robi to się tak:
    - liczysz zaliczkę (załóżmy że na marzec)
    - odejmujesz zdrowotne zapłacone do marca

    Jeśli w danym miesiącu wyjdzie Ci, że zdrowotne wyzeruje zaliczkę, to
    nic się nie stało. W przyszłym miesiącu manewr powtórzysz (o jeden
    miesiąc dalej) i jak będziesz miał odpowiednie dochody, to zdrowotne nie
    przepadnie.

    Ostatecznego rozliczenia zdrowotnego i podatku dokonuje się w
    rozliczeniu rocznym. I jeśli okaże się wtedy, że należny podatek jest
    mniejszy niż składki zdrowotne do odliczenia, to można powiedzieć, że
    jesteś stratny. Ale i tak, jeśli masz dochody z innych źródeł, to
    zdrowotne możesz odjąć od podatku z tych innych źródeł.

    > Bo w przypadku ub spolecznego problemu nie ma gdyz przechodzi na nastepny
    > miesiac..

    Albo po prostu generuje stratę w danym miesiącu. A dochód w
    przyszłych miesiącach strata taka pomniejsza.

    --
    Liwiusz

  • 15. Data: 2009-04-26 08:28:49
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    wspolna-flaszka.pl pisze:

    > a ub spoleczne jezlei chce w koszty wrzucic?

    To wrzucasz normalnie w koszty.

    > A co (jezeli chodzi o zdrowotne) w przypadku gdy w lutym mam mniejszy podatek
    > niz skladka odliczalna, czy wtedy w rozliczeniu rocznym dokonuje ewentualnej

    To płacisz zaliczki 0zł. Jeśli w marcu wyjdzie Ci za to 2000zł
    zaliczki, to odejmiesz od niej sumę wpłaconych składek zdrowotnych.

    I tak w każdym kolejnym miesiącu od zaliczek na podatek odejmujesz
    zdrowotne, które zapłaciłeś od początku roku. Jeśli zatem w danym
    miesiącu miałeś małe dochody, to nic nie tracisz, wyrówna Ci się to
    bowiem z dochodami w przyszłych miesiącach.

    --
    Liwiusz

  • 16. Data: 2009-04-26 09:17:24
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Uzytkownik "MariuszM" <m...@T...onet.pl> napisal w
    wiadomosci news:gsv27e$mqn$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > Zdrowotne to chyba sie odejmuje prawie w calosci (tj. 7,5%) od podatku
    > (nie od podstawy). Pytanie co z ta róznica? Czy te kilkadziesiat zlotych,
    > których nie mozemy odjac od podatku, mozemy odjac od podstawy
    > opodatkowania, czyli wpuscic sobie w koszty?

    Nie mozna.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 17. Data: 2009-04-26 18:11:27
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    > w koszty wrzucam ub spoleczne (mnie fundusz pracy nie tyczy)

    Jak to nie dotyczy? To nie jest tak, że każdy musi płacić (tzn. w 1 os DG)?

    --

    pozdrawiam,
    MariuszM

  • 18. Data: 2009-04-26 18:13:43
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-04-26, MariuszM <m...@T...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Jak to nie dotyczy? To nie jest tak, że każdy musi płacić (tzn. w 1 os DG)?

    ZTCW, to przy składkach ulgowych nie musi.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 19. Data: 2009-04-26 19:09:26
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    > ZTCW, to przy składkach ulgowych nie musi.

    Ok, dzięki. Już myślałem, że płacę jak jeleń a nie muszę :)

    --

    pozdrawiam,
    MariuszM