  • 1. Data: 2002-12-27 14:50:09
    Temat: PIT-8 B mozma zlozyc w US w tym roku ?
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Czy można jeszcze w tym roku, t.j. w ostatnich dniach grudnia 2002 r,
    złozyć PIT-8 B za 2002 r (do US jaki wykonawcy dzieła) czy tez jakiś
    przepis zobowiązuje aby zrobić to dopiero w 2003 r ?
    Sark

  • 2. Data: 2002-12-27 21:34:40
    Temat: Re: PIT-8 B mozma zlozyc w US w tym roku ?
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Fri, 27 Dec 2002, Sark wrote:

    >+ Czy można jeszcze w tym roku, t.j. w ostatnich dniach grudnia 2002 r,
    >+ złozyć PIT-8 B za 2002 r (do US jaki wykonawcy dzieła) czy tez jakiś
    >+ przepis zobowiązuje aby zrobić to dopiero w 2003 r ?

    Zdaje się że podobne pytanie już było: "czy można w styczniu
    poskładać deklaracje VAT i PIT za cały rok do przodu a póżniej
    ew. tylko korygować" :)
    Jakby kto miał pomysł to stoję w kolejce po odpowiedź :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-12-28 02:55:57
    Temat: Re[2]: PIT-8 B mozma zlozyc w US w tym roku ?
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 27 grudnia 2002 o godzinie (22:34:40) napisano:

> [...]
    GS> ew. tylko korygować" :)
    GS> Jakby kto miał pomysł to stoję w kolejce po odpowiedź :)

    Co prawda nie kandyduje do tytulu "jedynie sluszna i najlepsza
    odpowiedz", ale zgodnie z zasada - co nie jest zakazane jest dozwolone
    - to czemu nie? Tylko, czy to nie jest zakazane? Wezmy np. ustawe o
    VAT i art. 10:

    "1. Podatnicy obowiązani są składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe
    dla podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego za okresy miesięczne
    w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym
    ___powstał___ obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b."

    A przeciez obowiazek nie powstaje z gory za caly rok, tylko w
    sytuacjach opisanych w art. 6 ustawy. Wiec IMHO nie mozna.

    Po drugie, mozna na tym stracic w okreslonych sytuacjach, np. art 18
    ust.4 i 5 ustawy:

    "4. Stawkę podatku 0%, o której mowa w ust. 3, stosuje się w eksporcie towarów
    pod warunkiem, że podatnik ___przed___ złożeniem deklaracji podatkowej za dany
    miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza państwową gra-
    nicę Rzeczypospolitej Polskiej.
    5. Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 4, nie został spełniony, podatnik nie wy-
    kazuje tej sprzedaży w ewidencji, o której mowa w art. 27 ust. 4, za dany mie-
    siąc, lecz w miesiącu następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem
    otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 4, ___przed___ złożeniem deklaracji po-
    datkowej za ten miesiąc. W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie
    określonym w zdaniu poprzednim, mają zastosowanie stawki właściwe dla
    sprzedaży tego towaru w kraju."

    Po trzecie, mozna sobie niepotrzebnie zwiazac rece i narobic klopotow,
    art. 19 ustawy:

    "3c. Korekty, o których mowa w ust. 3b, mogą być dokonane
    ___wyłącznie__ w przypadku, gdy spełnione zostały łącznie następujące
    warunki:
    1) nie zostało wobec podatnika wszczęte postępowanie podatkowe lub postę-
    powanie kontrolne przez urząd skarbowy lub organ kontroli skarbowej za
    okres, którego dotyczy korekta,
    2) w całości została uregulowana należność obejmująca kwotę podatku z tytułu
    zakupionych towarów i usług, a w przypadku podatku od importu towarów -
    kwota podatku wynikająca z dokumentów celnych lub decyzji, o których
    mowa w art. 11c."

    Po czwarte, jak sie w deklaracjach "przedwstepnych" ;) rozminiesz z
    rzeczywistym podatkiem na swoja niekorzysc, to czeka Cie art. 21
    ordynacji podatkowej:

    "2. Jeżeli przepisy prawa podatkowego nakładają na podatnika
    obowiązek złożenia deklaracji, a zobowiązanie podatkowe powstaje w
    sposób określony w § 1 pkt 1, ___podatek wykazany w deklaracji___ jest
    podatkiem do zapłaty, z zastrzeżeniem § 3."

    oraz:

    5. Jeżeli przepisy prawa podatkowego nakładają na podatnika obowiązek
    złożenia deklaracji, wysokość zobowiązania podatkowego, o którym mowa
    w § 1 pkt 2, ustala się zgodnie z danymi zawartymi w deklaracji, chyba
    że przepisy szczególne przewidują inny sposób ustalenia wysokości
    zobowiązania podatkowego albo w toku postępowania podatkowego
    stwierdzono, że dane zawarte w deklaracji, mogące mieć wpływ na
    wysokość zobowiązania podatkowego, są niezgodne ze stanem faktycznym."

    A pewnie ten "tok postepowania" bedzie, jesli zaskoczysz urzednikow
    deklaracjami za caly rok z gory...

    A jak na niekorzysc US, to po co sie narazac na ryzyko z art. 27 ustawy o
    VAT:

    "5. W razie stwierdzenia, że podatnik w złożonej deklaracji podatkowej wykazał
    kwotę zobowiązania podatkowego niższą od kwoty należnej, urząd skarbowy lub
    organ kontroli skarbowej określa wysokość tego zobowiązania w prawidłowej
    wysokości [oraz ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpo-
    wiadającej 30% kwoty zaniżenia tego zobowiązania].
    6. W razie stwierdzenia, że podatnik w złożonej deklaracji podatkowej wykazał
    kwotę zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego wyższą od kwoty
    należnej, urząd skarbowy lub organ kontroli skarbowej określa kwotę zwrotu w
    prawidłowej wysokości [oraz ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wy-
    sokości odpowiadającej 30% kwoty zawyżenia]. Dotyczy to również różnicy po-
    datku, o której mowa w art. 21 ust. 1."

    Reasumujac: wiecej z tego moze byc potencjalnych klopotow niz realnych
    korzysci, nawet jesli byloby mozna.

    Serdecznie pozdrawiam.
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 4. Data: 2002-12-28 08:54:15
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Sat, 28 Dec 2002, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
    >+ ___powstał___ obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b."

    No tak :) przyznam bez bicia że nie przyjrzałem się literze prawa :]
    [...]
    >+ Reasumujac: wiecej z tego moze byc potencjalnych klopotow niz realnych
    >+ korzysci, nawet jesli byloby mozna.

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-12-28 19:54:06
    Temat: Re[3]: PIT-8 B mozma zlozyc w US w tym roku ?
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 28 grudnia 2002 o godzinie (09:54:15) napisano:
    GS> On Sat, 28 Dec 2002, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    GS> [...]

    GS> No tak :) przyznam bez bicia że nie przyjrzałem się literze prawa :]
    GS> [...]

    No, cytowane przeze mnie przepisy dotycza VAT-7. Trzeba by jeszcze
    rzucic okiem w sprawie PIT-5 i PIT 8B - co tam jest o tym w Uopdoof i
    dodatkach do niej.

    GS> Pozdrowienia, Gotfryd

    I wzajemnie,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 6. Data: 2002-12-28 22:26:52
    Temat: Re: Re[3]: PIT-8 B mozma zlozyc w US w tym roku ?
    Od: "Sark" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof A. Ziembik" <k...@r...pl> napisał w wiadomości

    > No, cytowane przeze mnie przepisy dotycza VAT-7. Trzeba by jeszcze
    > rzucic okiem w sprawie PIT-5 i PIT 8B - co tam jest o tym w Uopdoof i
    > dodatkach do niej.

    No właśnie a ja się dalej z PIT-8B gryzę ;)) ... chociaz tak myślę że jak
    jest napisane że to deklaracja za np. 2002 rok to literalnie rzecz biorąc
    musi sie ten 2002 r dopełnić zeby tak druk czuł się spełniony w swojej roli
    :) ... moze też ktoś zarzucić że jest to za 364 dni roku a gdzie pit za
    ostatni dzień :) chocia jakby złozyc 31 i z ta datą wypełnienia to powinno
    byc OK ... i to wszystko dlatego że mi pasuje pójśc do USu jeszcze w starym
    roku :))

    Sark

    --
    Serwery wirtualne - http://www.komrel.net - fachowa samoobsluga!