    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re[3] Umowa o dizeło między 2 osobami fizycznymi
    Date: Thu, 9 Oct 2003 13:11:25 +0200

    On Fri, 26 Sep 2003, elena wrote:

    >+ > Akurat wynajem mieszkań może być prowadzony w ramach
    >+ > DG jak i poza DG, równiez wtedy kiedy DG jest prowadzona.
    >+ > Wszystko jest dobrze opisane w UoPDoOF, w PIT-5
    >+ > są stosowne rubryki, wręcz jest możliwa ogólnie
    >+ > niemożliwa operacja :) czyli prowadzenie DG na KPiR
    >+ > a wynajmu na ryczałcie itp.
    >+
    >+ Przepraszam uprzejmie a ryczałt ewidenc. to nie DG??

    Nie.
    To rodzaj opodatkowania który *może* być stosowany do DG :)
    I "w zasadzie" jest tak, że jak masz DG opodatkowaną
    ryczałtem - np. swoją - to nie możesz jednocześnie
    prowadzić innej DG opodatkowanej na KPiR (np. w S.C.).
    Ale to zastrzeżenie nie dotyczy najmu "mieszkalnego"
    który *nie* jest prowadzony w DG (tj. "o ile nie jest
    prowadzony w DG", jako że można sobie wybrać) - właśnie
    dlatego, że najem jest *osobną* kategorią przychodów.
    Weź sobie PIT-36 dla przykładu i popatrz po tabelce
    na 2. stronie:

    1. - praca
    2. - emerytury
    3. - DG <========
    4. - rolnicze
    5. - umowy "osobiste" [*]
    6. - najem <=======
    7. - prawa majątkowe [*]

    (zaznaczenie między "5" a "7" zrobiłem korzystając z okazji:
    przy "autorskiej umowie" z p. widzenia podatku nie mamy
    do czynienia z "umową osobistą" a "dochodem z praw")

    W każdym razie: na podstawie art. 10.1.6 UoPDoOF:
    +++++++
    Art. 10. 1. Źródłami przychodów są:
    6) najem, podnajem, dzierżawa [...] z wyjątkiem składników majątku
    związanych z działalnością gospodarczą
    -------

    ...dokonuje się wyboru:
    A. Wpisujesz budynek lub lokale do ŚT w DG i wtedy najem
    jest "w DG", koszty rozliczasz w KPiR
    B. Nie wpisujesz, najem jest *osobnym* od DG źródłem przychodów,
    koszty rozliczasz - ale nie w KPiR :)

    >+ > >+ Jeżeli nie prowadzi DG to legalnie nie może zatrudnić
    >+ > >+ pracownika na umowę zlecenie.
    >+ > ZOZC :>, ale \"na zlecenie\" to nie pracownik :)
    >+
    >+ A kto? Niewolnik?

    Zleceniobiorca :) lub "przyjmujący zlecenie" - tak
    określa ustawodawca w K.C.
    Dla porządku - nie ma zupełnej unikalności nazw stron
    poszczególnych umów, bo jest:
    praca: pracodawca pracownik
    zlecenie: zleceniodawca zleceniobiorca [odpowiednio: dający
    i przyjmujący zlecenie]
    dzieło: zamawiający wykonawca
    sprzedaż: sprzedawca kupujący
    ALE:
    agencja: zleceniodawca agent
    :)

    >+ > No i ten, tego... taki właściciel nieruchomości
    >+ > to ci u ustawodawcy takie uznanie dostał, że może
    >+ > \'zatrudniać\' nawet nie prowadząc DG.
    >+ > Konkretnie opisane to jest od strony wykonawcy:
    [...cytat...]

    >+ Może jak przeczytam całość to olśni mnie o co Ci chodzi
    >+ bo na razie nie widzę związku.

    Spróbuję poświecić :)

    Stwierdziłaś, że zleceniodawcą dla zleceniobiorcy będącego
    OF bez DG nie może być inna OF bez DG.

    A to nie jest *ściśle* prawda: bo ustawa wyraźnie pozwala,
    żeby zleceniodawcą dla OF bez DG była:
    - inna DG lub inna osoba prawna bądź inny "podmiot"
    (bez DG) !! - sąd czy komenda policji może ci zlecić
    przepisanie tekstu - mimo że ani sąd ani komenda policji
    "działanością gospodarczą" nijak nie są ;) ! Ale to tak
    na marginesie :) bo ważniejsze jest że:
    - osoba, będąca właścicielem lub posiadaczem[1] nieruchomości

    Ten drugi przypadek nic nie wspomina o innych wymogach
    - tak więc będąc właścicielem lub dzierżawcą
    nieruchomości - możesz komuś zlecic przekopanie ogrodu :)
    Nawet jeśli ty i on są osobami nie prowadzącymi DG.
    Na którejś witrynie widziałem wykład, że można nawet
    zatrudnić na umowę o pracę dajmy na to gosposię. Legalnie.
    Bez KPiR, rozliczając sam PIT-5.
    [1] - to ma sens, oznacza że nawet jak właściciel wziął
    i wydzierżawił nieruchomość - to ma prawo cos komuś
    "względem niej" zlecić, niezależnie od dzierżawcy !

    Ufff... nie wiem czy te tematy nie są zbyt ciężkostrawne
    na tą porę... O - mam pół piwa w lodówce :), powinno
    pomóc !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)