  • 1. Data: 2003-09-25 14:37:18
    Temat: Umowa o dizeło między 2 osobami fizycznymi
    Od: "rzuku" <r...@B...onet.pl>

    Zawarłem umowę o dzieło. I zlecenodawca (ja) i zleceniobiorca są osobami
    fizycznymi.
    Jaki PIT mam wypełnić aby rozliczyć się z fiskusem i kto ma wpłacić zaliczkę
    na podatek dochodowy.

    Dzięki serdeczne
    rzuku

  • 2. Data: 2003-09-25 17:49:10
    Temat: Re: Umowa o dizeło między 2 osobami fizycznymi
    Od: elena <e...@w...pl>

> [...]
    > fizycznymi.
    > Jaki PIT mam wypełnić aby rozliczyć się z fiskusem i kto ma wpłacić zaliczkę
    Zaliczkę jako płatnik odprowadzasz Ty a rodzaj PIT-u zależy od wysokości umowy
    zlecenia którą zawarłes, chociaż nie jestem pewna czy to jest w dalszym ciągu
    obowiązkowe (składanie PIT).
    --
    Post wysłany z portalu finansowego Money.pl <www.money.pl>

  • 3. Data: 2003-09-25 22:17:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Sep 2003, elena wrote:

    >+ > Zawarłem umowę o dzieło. I zlecenodawca (ja)
    >+ > i zleceniobiorca są osobami fizycznymi.

    ...takie pytanie: prowadzisz DG ?
    A może to w ramach "właściciela nieruchomości" ?
    Już się boję że oberwę zaraz za wyczerpanie
    limitu czepialstwa na dziś :[, ale wKF powołam
    się na K.C.: "zamawiający" i "wykonawca" :)

    [...]
    >+ Zaliczkę jako płatnik odprowadzasz Ty

    Założywszy że pytający odpowie na poprzednie pytanie "nie",
    to podtrzymasz tezę ? Bo próbuję wydedukować czy zacznie
    się dyskusja lub czy bawiłaś się we wróżkę :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2003-09-26 12:48:57
    Temat: Re: Re: Umowa o dizeło między 2 osobami fizycznymi
    Od: elena <e...@g...pl>

    > ....takie pytanie: prowadzisz DG ?
    > A może to w ramach \"właściciela nieruchomości\" ?

    Jeżeli jest właścicielem nieruchomości i prowadzi wynajem mieszkań to jest to DG
    Jeżeli nie prowadzi DG to legalnie nie może zatrudnić pracownika na umowę zlecenie.
    Dlatego przyjęłam, że odpowiedż na to pytanie brzmi-tak. Szukasz dziury w całym :-)

    > Już się boję że oberwę zaraz za wyczerpanie
    > limitu czepialstwa na dziś :[, ale wKF powołam
    > się na K.C.: \"zamawiający\" i \"wykonawca\" :)

    Było to bardzo prawdopodobne ale ja też lubię się czepiać :-)
    > [...]
    > Założywszy że pytający odpowie na poprzednie pytanie \"nie\",
    > to podtrzymasz tezę ? Bo próbuję wydedukować czy zacznie
    > się dyskusja lub czy bawiłaś się we wróżkę :)

    Uzasadniłam wyżej.

    --
    Post wysłany z portalu finansowego Money.pl <www.money.pl>

  • 5. Data: 2003-09-26 13:59:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Sep 2003, elena wrote:

> [...]
    >+ > A może to w ramach \"właściciela nieruchomości\" ?
    >+
    >+ Jeżeli jest właścicielem nieruchomości i prowadzi

    Chyba jakiś nowy skrót trzeba wygenerować... ZOZC
    może być ? ;) (ZarazOberwęZaCzepialstwo ;)).
    Akurat wynajem mieszkań może być prowadzony w ramach
    DG jak i poza DG, równiez wtedy kiedy DG jest prowadzona.
    Wszystko jest dobrze opisane w UoPDoOF, w PIT-5
    są stosowne rubryki, wręcz jest możliwa ogólnie
    niemożliwa operacja :) czyli prowadzenie DG na KPiR
    a wynajmu na ryczałcie itp.

    >+ Jeżeli nie prowadzi DG to legalnie nie może zatrudnić
    >+ pracownika na umowę zlecenie.

    ZOZC :>, ale "na zlecenie" to nie pracownik :)

    No i ten, tego... taki właściciel nieruchomości
    to ci u ustawodawcy takie uznanie dostał, że może
    'zatrudniać' nawet nie prowadząc DG.

    Konkretnie opisane to jest od strony wykonawcy:
    +++++++
    8) przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na
    podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło,
    uzyskiwane wyłącznie od:
    a) osoby prawnej, jednostki organizacyjnej nie mającej
    osobowości prawnej lub przedsiębiorcy - jeżeli podatnik
    wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb tych podmiotów
    i tego samego rodzaju usług nie wykonuje na rzecz ludności,
    [...i to powyżej wszyscy wiedzą, a to poniżej chyba przeoczyłaś:]
    b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale
    są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy
    albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi
    wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
    ------

    Wg widzianych przeze mnie komentarzy, to na "związanie
    z nieruchomością" łapią się różne dziwne profesje
    - np. ogrodnik :)
    Krótko mówiąc: zarzut o nieruchomości oddalam w całej
    rozciągłości i czekam na apelację :)

    >+ Dlatego przyjęłam, że odpowiedż na to
    >+ pytanie brzmi-tak. Szukasz dziury w całym :-)

    Szukam. Bo na grupie były już widywane takie koncepcje,
    iż pomysł ze świadczeniem "osobistym" usługi innej
    OF bez rejestracji DG to fraszka.
    Przyznam że się nie dziwię iż komuś trudno pojąć
    że w .pl NIE WOLNO "osobiście" pomalować mieszkania
    sąsiadowi ! No, chyba że sąsiad wynajmuje a zapłaci
    właściciel :] - wtedy jest "związane z wynajmowaną
    nieruchomością" !
    Dlatego bezpieczniej spytać żeby ustalić co wie
    pytający :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2003-09-26 17:35:22
    Od: elena <e...@g...pl>

> [...]
    > są stosowne rubryki, wręcz jest możliwa ogólnie
    > niemożliwa operacja :) czyli prowadzenie DG na KPiR

    Przepraszam uprzejmie a ryczałt ewidenc. to nie DG??

    > ZOZC :>, ale \"na zlecenie\" to nie pracownik :)

    A kto? Niewolnik?

> [...]
    > albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi
    > wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
    Może jak przeczytam całość to olśni mnie o co Ci chodzi bo na razie nie widzę
    związku.

    --
    Post wysłany z portalu finansowego Money.pl <www.money.pl>

  • 7. Data: 2003-09-27 11:36:35
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od elena -----###

    > A kto? Niewolnik?

    *Zleceniobiorca* (a w przypadku um. o dzieło *Wykonawca* itd.)
    różnica między *Pracownikiem* dość duża bo wkraczałby KP... ;-)

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 8. Data: 2003-10-09 11:11:25
    Temat: Re[3] Umowa o dizeło między 2 osobami fizycznymi
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ > a wynajmu na ryczałcie itp.
    >+
    >+ Przepraszam uprzejmie a ryczałt ewidenc. to nie DG??

    Nie.
    To rodzaj opodatkowania który *może* być stosowany do DG :)
    I "w zasadzie" jest tak, że jak masz DG opodatkowaną
    ryczałtem - np. swoją - to nie możesz jednocześnie
    prowadzić innej DG opodatkowanej na KPiR (np. w S.C.).
    Ale to zastrzeżenie nie dotyczy najmu "mieszkalnego"
    który *nie* jest prowadzony w DG (tj. "o ile nie jest
    prowadzony w DG", jako że można sobie wybrać) - właśnie
    dlatego, że najem jest *osobną* kategorią przychodów.
    Weź sobie PIT-36 dla przykładu i popatrz po tabelce
    na 2. stronie:

    1. - praca
    2. - emerytury
    3. - DG <========
    4. - rolnicze
    5. - umowy "osobiste" [*]
    6. - najem <=======
    7. - prawa majątkowe [*]

    (zaznaczenie między "5" a "7" zrobiłem korzystając z okazji:
    przy "autorskiej umowie" z p. widzenia podatku nie mamy
    do czynienia z "umową osobistą" a "dochodem z praw")

    W każdym razie: na podstawie art. 10.1.6 UoPDoOF:
    +++++++
    Art. 10. 1. Źródłami przychodów są:
    6) najem, podnajem, dzierżawa [...] z wyjątkiem składników majątku
    związanych z działalnością gospodarczą
    -------

    ...dokonuje się wyboru:
    A. Wpisujesz budynek lub lokale do ŚT w DG i wtedy najem
    jest "w DG", koszty rozliczasz w KPiR
    B. Nie wpisujesz, najem jest *osobnym* od DG źródłem przychodów,
    koszty rozliczasz - ale nie w KPiR :)

> [...]
    >+ > >+ pracownika na umowę zlecenie.
    >+ > ZOZC :>, ale \"na zlecenie\" to nie pracownik :)

    Zleceniobiorca :) lub "przyjmujący zlecenie" - tak
    określa ustawodawca w K.C.
    Dla porządku - nie ma zupełnej unikalności nazw stron
    poszczególnych umów, bo jest:
    praca: pracodawca pracownik
    zlecenie: zleceniodawca zleceniobiorca [odpowiednio: dający
    i przyjmujący zlecenie]
    dzieło: zamawiający wykonawca
    sprzedaż: sprzedawca kupujący
    ALE:
    agencja: zleceniodawca agent
    :)

    >+ > No i ten, tego... taki właściciel nieruchomości
    >+ > to ci u ustawodawcy takie uznanie dostał, że może
    >+ > \'zatrudniać\' nawet nie prowadząc DG.
    >+ > Konkretnie opisane to jest od strony wykonawcy:
    [...cytat...]

    >+ Może jak przeczytam całość to olśni mnie o co Ci chodzi
    >+ bo na razie nie widzę związku.

    Spróbuję poświecić :)

    Stwierdziłaś, że zleceniodawcą dla zleceniobiorcy będącego
    OF bez DG nie może być inna OF bez DG.

    A to nie jest *ściśle* prawda: bo ustawa wyraźnie pozwala,
    żeby zleceniodawcą dla OF bez DG była:
    - inna DG lub inna osoba prawna bądź inny "podmiot"
    (bez DG) !! - sąd czy komenda policji może ci zlecić
    przepisanie tekstu - mimo że ani sąd ani komenda policji
    "działanością gospodarczą" nijak nie są ;) ! Ale to tak
    na marginesie :) bo ważniejsze jest że:
    - osoba, będąca właścicielem lub posiadaczem[1] nieruchomości

    Ten drugi przypadek nic nie wspomina o innych wymogach
    - tak więc będąc właścicielem lub dzierżawcą
    nieruchomości - możesz komuś zlecic przekopanie ogrodu :)
    Nawet jeśli ty i on są osobami nie prowadzącymi DG.
    Na którejś witrynie widziałem wykład, że można nawet
    zatrudnić na umowę o pracę dajmy na to gosposię. Legalnie.
    Bez KPiR, rozliczając sam PIT-5.
    [1] - to ma sens, oznacza że nawet jak właściciel wziął
    i wydzierżawił nieruchomość - to ma prawo cos komuś
    "względem niej" zlecić, niezależnie od dzierżawcy !

    Ufff... nie wiem czy te tematy nie są zbyt ciężkostrawne
    na tą porę... O - mam pół piwa w lodówce :), powinno
    pomóc !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2003-10-09 21:05:44
    Temat: Re: Re[3] Umowa o dizeło między 2 osobami fizycznymi
    Od: "Ryszard G" <r...@S...wp.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał

> [...]
    > ryczałtem - np. swoją - to nie możesz jednocześnie
    > prowadzić innej DG opodatkowanej na KPiR (np. w S.C.).

    A tu się nie zgodzę.
    Prowadzenie własnej działalności nie wpływa, jeśli chodzio o formę
    opodatkowania, na działalność prowadzoną w formie spółki.

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 10. Data: 2003-10-09 21:20:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Oct 2003, Ryszard G wrote:

> [...]
    >+ Prowadzenie własnej działalności nie wpływa, jeśli chodzio o formę
    >+ opodatkowania, na działalność prowadzoną w formie spółki.

    Może ktoś potwierdzić lub zaprzeczyć ?
    Bo ja byłem przekonany że nie można być podatnikiem z tego
    samego źródła na dwa sposoby !
    Oczywiście co innego VAT - S.C. jest osobnym podatnikiem
    VAT i tu kolizji nie ma :)
    Ale dochodowy... ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)