  • Data: 2003-11-05 00:34:04
    Temat: Re[4]: Nota odsetkowa - podpis odbiorcy
    Od: k...@o...pl (Krzysztof A. Ziembik) szukaj wiadomości tego autora

    Witam.

    Dnia 4 listopada 2003 o godzinie (23:55:05) napisano:

    wKF: zakladam, ze rozmawiamy o stosunkach gospodarczych, miedzy
    przedsiebiorcami. Dalsze rozwazania dotycza tylko takiej sytuacji.

    Dla scislosci trzeba odroznic wezwanie do zaplaty od noty odsetkowej.
    Wbrew temu co wyczytalem we wczesniejszych mailach tego watku, nota
    odsetkowa nie jest rownoznaczna z wezwaniem do zaplaty.

    Wezwanie do zaplaty jest wezwaniem do dobrowolnego spelnienia
    swiadczenia przez dluznika. Oczywiscie moze obejmowac odsetki, ale
    przede wszystkim dotyczy kwoty glownej. W praktyce nie musi byc w
    takim wezwaniu mowy o odsetkach, bo wynikaja one "z natury rzeczy".
    Dla celow przyszlego postepowania sadowego dobrze jest jednak o
    odsetkach wspomniec - po co narazac sie na zarzut, ze sie z odsetek
    zrezygnowalo, na co wkazuje brak wzmianki w wezwaniu? :)

    Nota _odsetkowa_ to wytwor praktyki gospodarczej, a nie przepisow.
    Najczesciej informuje o wysokosci naleznych odsetek na dany dzien
    (wcale nie musi to byc data wystawienia noty - moze byc wczesniejsza
    jak i pozniejsza) i moze zawierac sformulowanie wzywajace do spelnienia
    swiadczenia w tym zakresie, ale nie musi, gdyz jesli kwota glowna jest
    nalezna, to standardowo odsetki od niej rowniez sa nalezne i nie
    wymaga to dodatkowej "dokumentacji", szczegolnie w celu ich zaplaty.

    Teraz przechodzac do sedna pytania Karola:
    w sprawach gospodarczych wyslanie wezwania do zaplaty jest warunkiem
    _niezbednym_, zeby sprawa zostala przez sad rozpatrzona, nie mowiac o
    pozytywnym zalatwieniu czyli otrzymaniu nakazu zaplaty dla dluznika.
    Na podstawie moich doswiadczen moge stwierdzic, ze sady dosc
    restrykcyjnie pilnuja, by byl spelniany ten warunek, zapisany w
    art.479 ze znaczkiem 12 kodeksu postepowania cywilnego:

    "(...) 2. Powód powinien dołączyć do pozwu odpis reklamacji lub
    wezwania do dobrowolnego spełnienia żądania i oświadczenia co do
    stanowiska pozwanego w tym przedmiocie oraz informację lub odpisy pism
    świadczących o próbie wyjaśnienia spornych kwestii w drodze rokowań.
    3. W razie niezłożenia odpisu wezwania do dobrowolnego spełnienia
    żądania lub reklamacji, stosuje się art. 130."

    A art.130 kpc to oczywiscie narzedzie do zwrotu pozwu. :)

    GSn> Tak BTW: czy wystawianie noty nie jest papierkologią równie
    GSn> zbędną, jak *kiedyś* było wystawianie PIT-4 przy umowie
    GSn> o dzieło ?

    Jak wspomniales, duzo zalezy tu od relacji, jakie chcemy miec z
    dluznikiem. Czasem warto wyslac note, zeby dluznik sam nie musial
    obliczac odsetek (niby to proste, ale nie kazdy potrafi), co mogloby
    byc wymowka do ich nieplacenia. Czasem pozwala tez pokazac, z jakiej
    kwoty rezygnujemy dla dluznika, pod warunkiem, ze zaplaci kwote
    glowna. Bywa, ze to dziala :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@o...pl