    From: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re[4]: VAT Kwartalnie - co po 30.09?
    Date: 27 Oct 2002 14:11:29 +0100

    Witam.

    Dnia 20 października 2002 o godzinie (14:48:23) Sark napisal:
    S> Dajmy spokój koniom :-). I ja czytając to co spłodzono ostatnio dla Małego
    S> Podatnika jak i to co wyżej napisaleś zgadam sie z twoim wywodem. Gdyby
    S> ustawodawca chciał ni wiązać sie z klasycznym rozumieniem pojecia kwartał to
    S> użyłby terminu "w okresie trzymiesięcznym" dając tym samym podatikowi swobodę
    S> w okresleniu jego poczatku.

    Hmmm... wiec w rzeczywistosci zgadzamy sie ze soba w tezach, ale nie
    do konca we wnioskach :) Po przemysleniach dochodze jednak do
    przekonania, ze masz racje.

    1. Ustawodawca odwoluje sie do potocznego rozumienia slowa "kwartal".

    2. Znane mi obecnie "teorie" :) mowia, ze kwartal to:
    a) 1/4 roku (bez wyrozniania czy rok kalendarzowy, obrachunkowy czy
    jakis inny) - rownowaznik 3 miesiecy;
    b) 1/4 roku kalendarzowego - czyli 1 kwartal od stycznia do marca, 2
    od kwietnia do czerwca, itd.

    3. Ten pierwszy sposob nie znajduje poparcia w MF (ktos cytowal tu
    fragment rozporzadzenia) i w dotychczasowych aktach (np. w ustawie o
    ubezpieczeniach spolecznych znalazlem m.in. cos takiego:
    "art 3. Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe osób,
    które ubezpieczeniu chorobowemu podlegają dobrowolnie, nie może
    przekraczać miesięcznie 250% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia
    w poprzednim kwartale. Kwotę tę ustala się miesięcznie poczynając od
    trzeciego miesiąca kwartału kalendarzowego na okres _3 miesięcy_ na
    podstawie przeciętnego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału,
    ogłaszanego dla celów emerytalnych."). Ustawodawca dotychczas
    rozroznial 3 miesiace i kwartal kalendarzowy, wobec czego nalezy
    domniemywac, ze i tutaj, jak stwierdzil Sark i Maddy, mamy to drugie.
    Zastanawia mnie jednak, co w przypadku podmiotow, ktorych rok
    obrachunkowy nie jest tozsamy z rokiem kalendarzowym? Bo skoro nie ma
    wyraznie powiedziane, ze to kwartal roku kalendarzowego, to moze byc i
    kwartal roku obrachunkowego. Rozporzadzenie tylko gmartwa wiec sprawe,
    a nie wyjasnia.

    4. Sprawa sie wiec rozbija o potoczne rozumienie slowa kwartal, bo jak
    widze, sa na to rozne poglady :)

    S> IMO, jesli chodzi o MP i wiadome zgłoszenia to
    S> następna szansa najpóźniej do 31 grudnia 2002 r :-)

    Gwoli scislosci - bylaby to pierwsza szansa, bo
    poprzedniej nie bylo - ustawa weszla w zycie z dniem 1 pazdziernika,
    wiec zglosic wczesniej rozliczanie kwartalne na jej podstawie nie bylo
    mozliwe.

    S> No nie mam przekonania czy takie latanie po ustawach i rozporządzeniach
    S> związanych z daną ustawą może miec miejsce.

    Nie twierdze, ze definicja kwartalu jest gdzies indziej, ale przeciez
    MOZE tak byc. I jesli taka ustawa nie wskaze wyraznie, ze pojecie to dotyczy
    tylko tej ustawy, to definicja bedzie dotyczyc nie tylko tej ustawy.
    Przyklad Gotfryda o hodowli koni byl oczywiscie przesadzony, ale gdyby
    np. bylo to w ustawie budzetowej? Niestety nie mam teraz czasu szukac.

    A Maddy napisała:
    >Pogubiłam się po której stronie stoisz, ale np. dla zusu kwartały liczy
    >się od grudnia, a nie od stycznia, np. podstawy składek od DG sa
    >okreslane dla kwartałów grudzień-luty, marzec-maj itd.
    >Im generalnie rok zaczyna się 1 grudnia :-)) Np. IRR robiło się za okres
    >od listopada do listopada.

    To tez moze byc jakis trop - masz gdzies pod reka podstawe prawna do
    tego?

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl