  • 1. Data: 2002-10-18 15:22:08
    Temat: Re: Re[2]: VAT Kwartalnie - co po 30.09?
    Od: k...@r...pl (Krzysztof Ziembik)

    -- Wiadomość oryginalna --
    Od: "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne" <s...@s...com.pl>
    Do: <p...@n...pl>
    Data: Piątek 18 Październik 2002 03:03:38

    > On 18 Oct 2002, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    > [...]
    > KC (ani inny znany mi akt prawny który *mógłby* regulować
    > ogólnie pojęcie kwartału; ustawa o hodowli koni, mogłaby
    > dajmy na to nie być adekwatna :) - o ile taka jest i definiuje
    > pojecie kwartału przypadkiem) nie stanowi że kwartały zaczynają
    > się w miesiącach I, IV, VII, X.

    Nasuwaja mi sie takie rozwiazania:

    a) jesli nigdzie w ustawach nie ma definicji kwartalu - a chyba tak jest,
    bo ktos juz by to skojarzyl - to obowiazuje potoczne rozumienie danego
    slowa, tu: kwartal to jedna czwarta roku (mozna by sie powolywac na
    prawo zwyczajowe?). W koncu w przepisach nie ma definicji wszystkich
    znanych slow w j.polskim. :) A urzedy nie powinny sie powolywac na definicje
    odbiegajacą od potocznego rozumienia, jesli takiej definicji nie ma. IMHO.

    b) jesli isnieje jakas definicja ustawowa (nawet w ustawie o hodowli koni) to
    obawiam się, ze urzedy moga sie na to powolywac - tak sie uzupelnia luki
    prawne w przepisach (zdaje sie przez analogie). Trzeba wiec przeszukac
    sejm.gov.pl pod katem slowa "kwartal" - i przejrzec ustawy :)

    > Znaczy, również stoisz na stanowisku że w dowolnym miesiącu ?
    > Ciekawe jak interpretacja się rozwinie :)

    No stoje i czekam na kontrargumenty. Bo kontrargumentem musialoby byc
    wyrazne ustawowe wykluczenie takiej mozliwosci.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik

  • 2. Data: 2002-10-18 18:15:59
    Temat: Re: VAT Kwartalnie - co po 30.09?
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Krzysztof Ziembik napisał:

    > No stoje i czekam na kontrargumenty. Bo kontrargumentem musialoby byc
    > wyrazne ustawowe wykluczenie takiej mozliwosci.

    Pogubiłam się po której stronie stoisz, ale np. dla zusu kwartały liczy
    się od grudnia, a nie od stycznia, np. podstawy składek od DG sa
    okreslane dla kwartałów grudzień-luty, marzec-maj itd.
    Im generalnie rok zaczyna się 1 grudnia :-)) Np. IRR robiło się za okres
    od listopada do listopada.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2002-10-19 20:55:57
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

> [...]
    > okreslane dla kwartałów grudzień-luty, marzec-maj itd.
    > Im generalnie rok zaczyna się 1 grudnia :-)) Np. IRR robiło się za okres

    Chyba nie dla ZUS a GUS, to na podstawie ich danych są określane stawki.
    ( w właściwie jakiegoś biurokraty przetrzymującego papiery w czwartej
    szufladzie .. :) )
    No i w ZUS nie ma kwartałów, bo wszyscy płaczą i płacą co miesiąc.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 4. Data: 2002-10-20 12:48:23
    Od: " Sark" <s...@N...gazeta.pl>

    k...@r...pl (Krzysztof Ziembik) napisał(a):

> [...]
    definicje
    > odbiegajacą od potocznego rozumienia, jesli takiej definicji nie ma. IMHO.

    Dajmy spokój koniom :-). I ja czytając to co spłodzono ostatnio dla Małego
    Podatnika jak i to co wyżej napisaleś zgadam sie z twoim wywodem. Gdyby
    ustawodawca chciał ni wiązać sie z klasycznym rozumieniem pojecia kwartał to
    użyłby terminu "w okresie trzymiesięcznym" dając tym samym podatikowi swobodę
    w okresleniu jego poczatku. IMO, jesli chodzi o MP i wiadome zgłoszenia to
    następna szansa najpóźniej do 31 grudnia 2002 r :-) /nie są to [znowu IMO]
    okresy jednomiesięczne/ ..... chyba ze je nadinterpretuje inteligencje i
    wiedzę ogolną szeroko rozumianego ustawodawcy ;-))

> [...]
    > prawne w przepisach (zdaje sie przez analogie). Trzeba wiec przeszukac
    > sejm.gov.pl pod katem slowa "kwartal" - i przejrzec ustawy :)

    No nie mam przekonania czy takie latanie po ustawach i rozporządzeniach
    związanych z daną ustawą może miec miejsce. Spotkałem się z takim podejściem
    ale popwoływanie sie dotyczyło terminu zdefiniowanego w rozporządzeniu
    związanym tematycznie ze sprawą (ustawa+rozporządzenie)

    > No stoje i czekam na kontrargumenty. Bo kontrargumentem musialoby byc
    > wyrazne ustawowe wykluczenie takiej mozliwosci.

    Eee tam, zaraz ustawowe, oczywiście najlepiej by tak było ale odnozę wrażenie
    że świadomie sie tego unika "niech życie rozsądzi" :). Jak mocniej podatnicy
    zaczą naciskać to pewnie minister spłodzi jakąś interpretację na potrzeby
    US. :)

    Pozdr.

    Sark

  • 5. Data: 2002-10-24 12:33:00
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    W dzisiejszej Gazecie Prawnej (24.10.2002 r.) prof. Witold Modzelewski
    wyraża przypuszczenie, iż w nowelizacji ustawy o VAT należy rozumieć termin
    kwartał nie w znaczeniu kalendarzowym, a jako okresy trzymiesięczne
    dowolnych następujących po sobie miesięcy. Czytałam jedynie wydanie
    internetowe, podobno w wydaniu papierowym jest więcej na ten temat - kto
    jest zainteresowany, może zajrzeć.
    ------------
    Pozdrawiam, Graszka

  • 6. Data: 2002-10-24 23:47:10
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Oct 2002, Graszka wrote:

> [...]
    >+ kwartał nie w znaczeniu kalendarzowym, a jako okresy trzymiesięczne
    >+ dowolnych następujących po sobie miesięcy.

    THX za namiar - od pierwszego napotkania taka interpretacja
    wygląda mi na jedynie słuszną ;)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-10-26 09:47:57
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne napisał:

    > THX za namiar - od pierwszego napotkania taka interpretacja
    > wygląda mi na jedynie słuszną ;)
    Przy całym szacunku dla pana Modzelewskiego - to co on stworzył jako
    podatek od wartości dodanej prawie nie istnieje. Ogólna idea została,
    ale mam ważenie że pan profesor nie jest "na czasie".
    Jakis czas temu wystepował jako ekspert w programie interwencyjnym tej
    kobitki co to się zajmuje róznymi bulwersującymi niesprawiedliwościami
    społecznymi, itd. Jaworowska chyba... rzadko oglądam bo po co sobie
    wątrobe psuć...
    Sprawa dotyczyła odpowiedzialności kupującego za niewykazanie VATu przez
    sprzedającego - znany tu temat, jak sprawdzic czy kontrahent ujał akurat
    ta fakture w rejestrze i zapłacił VAT i czy my możemy ten VAT odliczyć.

    Pan Modzelewski był bardzo zbulwersowany że US karze kupującego za
    oszustwa podatkowe sprzedawcy.
    Sprawiał wrażenie kompletnie oderwanego od realiów stosowania ustawy o
    PTU - jakby o wyroku TK w tej sprawie pierwszy raz słyszał.
    Po prostu nie znał problemu który spedza sen z powiek wszystkim
    przedsiębiorcom - VATowcom.
    Ba...nie mogło w niego uwierzyć.
    Powtarzał że to niemożliwe, nie zna szczegółów, na pewno są jakies
    dodatkowe aspekty - że tak po porstu przywalić jednemu za oszustwa
    drugiego w majestacie prawa nie można.
    A tu surpriza!

    Tak padaja autorytety...

    Może pan profesor jest świetnym teoretykiem, ale ja bym jego rad w
    praktyce nie testowała. No chyba że ktoś ma za mało stresu i mocnych
    wrażeń w zyciu.

    Ktś kiedyś przekonał paniusie w US argumentem w rodzaju "intencja
    ustawodawcy" ???

    maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2002-10-26 10:59:55
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Osobnik posiadający mail'a m...@e...com.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    a ja szukam na stronie gazety prawnej i nie mogę znaleźć tego artykułu -
    możecie pomóc?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    b...@p...onet.pl ; b...@w...pl ; #GG: 565516

    Adam 'Sherwood' Zaparciński: "Polecam gorąco kaski na rower."
    Marcin Szeffer: "Dziękuję. Wolę kaski na głowę."

  • 9. Data: 2002-10-26 13:39:50
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 26 Oct 2002, Maddy wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ Pan Modzelewski był bardzo zbulwersowany że US karze kupującego za

    Och, możliwe :)
    [...]
    >+ Ktś kiedyś przekonał paniusie w US argumentem w rodzaju "intencja
    >+ ustawodawcy" ???

    Ależ, Maddy, cały pic w tym że jakie miał intencje ustawodawca
    tego nikt nie wie. Ustawodawca zapomniał był że nie ma prawomocnej
    definicji "kwartału"...
    A tu właśnie nie intencja się liczy - a litera prawa :),
    literalnie mamy 3 miesiące !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2002-10-26 13:47:26
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 26 Oct 2002, Budzik wrote:
    >+ a ja szukam na stronie gazety prawnej i nie mogę znaleźć tego artykułu -
    >+ możecie pomóc?

    Czym szukasz ?
    Bo z ubolewaniem trzeba powiedzieć że GP jest kolejną
    instytucją ze stronami "full funcion under MS IE only" :(

    http://www.gazetaprawna.pl/numery/20702-812/finanse.
    html?id=8274

    Pozdrowienia, Gotfryd