    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Alimenty na osobę w wieku powyżej 25 lat a podatek
    Date: Thu, 25 Apr 2013 15:21:05 -0500

    Monika wrote:
> [...]
    > zeznania podatkowe?
    >
    > Z słów mojej koleżanki wynika, że w tym konkretnym przypadku taka osoba
    > nie musi robić ani jednego ani drugiego. Koleżanka tłumaczyła mi, że
    > jest tak, ponieważ wysokość alimentów nie przekracza 700 złotych
    > miesięcznie.
    >
    > Koleżanka koleżanką, ale chcę poznać też Waszą opinię. Czy koleżanka ma
    > rację? Czy taka osoba rzeczywiście nie musi płacić podatków ani składać
    > zeznań podatkowych w związku otrzymywanymi alimentami, jeśli otrzymuje
    > kwotę nie wyższą niż 700 złotych miesięcznie?

    dobra masz kolezanke

    art 21 ustawy o podatku dochodwym od osob fizycznych.

    1. Wolne od podatku dochodowego są:

    127) alimenty:

    a) na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia, oraz dzieci bez
    względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek
    (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
    b) na rzecz innych osób niż wymienione w lit. a, otrzymane na podstawie
    wyroku sądu lub ugody sądowej, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie
    700 zł;

    rozumiem, ze skoro sciga to komornik to jakis wyrok sadu do tego jest,
    zeby sie kwalifikowaly na zwolnienie?

    > Problem: A jeśli byłoby tak, że komornik przez 3 miesiące nie miałby
    > możliwości zajęcia wynagrodzenia dłużnika i dopiero w 4 miesiącu
    > wypłaciłby świadczenie za 3 zaległe miesiące (czyli 750 złotych) +
    > świadczenie za miesiąc bieżący (250 złotych)? Razem 1000 złotych. Jak to
    > trzeba by było potraktować?

    Czy to bedzie 700 zl raz na miesiac czy tez 2100 raz na 3, nie ma znaczenia.

    Byleby tylko kwota za okres za ktory zostaly wyplacone alimenty nie
    przekroczyla tych 700 zl w przeliczeniu na miesiac.
    Wiec jak dostanie 2100 to zeby wyraznie bylo napisane, ze to np za 3
    miesiace.