  • 1. Data: 2013-04-25 21:43:27
    Temat: Alimenty na osobę w wieku powyżej 25 lat a podatek
    Od: Monika <m...@n...peel>

    Witajcie -

    czy osoba dorosła (dziecko), która ukończyła 25 rok życia, a nadal
    otrzymuje alimenty (od rodzica poprzez komornika) w wysokości 250
    złotych miesięcznie, musi z tego tytułu płacić podatki i składać
    zeznania podatkowe?

    Z słów mojej koleżanki wynika, że w tym konkretnym przypadku taka osoba
    nie musi robić ani jednego ani drugiego. Koleżanka tłumaczyła mi, że
    jest tak, ponieważ wysokość alimentów nie przekracza 700 złotych
    miesięcznie.

    Koleżanka koleżanką, ale chcę poznać też Waszą opinię. Czy koleżanka ma
    rację? Czy taka osoba rzeczywiście nie musi płacić podatków ani składać
    zeznań podatkowych w związku otrzymywanymi alimentami, jeśli otrzymuje
    kwotę nie wyższą niż 700 złotych miesięcznie?

    Problem: A jeśli byłoby tak, że komornik przez 3 miesiące nie miałby
    możliwości zajęcia wynagrodzenia dłużnika i dopiero w 4 miesiącu
    wypłaciłby świadczenie za 3 zaległe miesiące (czyli 750 złotych) +
    świadczenie za miesiąc bieżący (250 złotych)? Razem 1000 złotych. Jak to
    trzeba by było potraktować?

    Pozdrawiam - Monika

  • 2. Data: 2013-04-25 22:21:05
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Monika wrote:
> [...]
    > zeznań podatkowych w związku otrzymywanymi alimentami, jeśli otrzymuje
    > kwotę nie wyższą niż 700 złotych miesięcznie?

    dobra masz kolezanke

    art 21 ustawy o podatku dochodwym od osob fizycznych.

    1. Wolne od podatku dochodowego są:

    127) alimenty:

    a) na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia, oraz dzieci bez
    względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek
    (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
    b) na rzecz innych osób niż wymienione w lit. a, otrzymane na podstawie
    wyroku sądu lub ugody sądowej, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie
    700 zł;

    rozumiem, ze skoro sciga to komornik to jakis wyrok sadu do tego jest,
    zeby sie kwalifikowaly na zwolnienie?

> [...]
    > wypłaciłby świadczenie za 3 zaległe miesiące (czyli 750 złotych) +
    > świadczenie za miesiąc bieżący (250 złotych)? Razem 1000 złotych. Jak to

    Czy to bedzie 700 zl raz na miesiac czy tez 2100 raz na 3, nie ma znaczenia.

    Byleby tylko kwota za okres za ktory zostaly wyplacone alimenty nie
    przekroczyla tych 700 zl w przeliczeniu na miesiac.
    Wiec jak dostanie 2100 to zeby wyraznie bylo napisane, ze to np za 3
    miesiace.

  • 3. Data: 2013-04-25 23:05:51
    Od: Monika <m...@n...peel>

> [...]
    > 700 zł;
    >
    > rozumiem, ze skoro sciga to komornik to jakis wyrok sadu do tego jest,

    Oczywiście, wyrok/ugoda jest.

    I jak rozumiem, zwolnienie to jest przyznawane z automatu? Osoba
    otrzymująca alimenty nie musi podejmować absolutnie żadnych działań,
    żeby to zwolnienie uzyskać? Popraw mnie, jeśli się mylę.

> [...]
    > przekroczyla tych 700 zl w przeliczeniu na miesiac.
    > Wiec jak dostanie 2100 to zeby wyraznie bylo napisane, ze to np za 3

    Problem w tym, że w miejscu na korespondencję (alimenty przesyłane
    przekazem pocztowym) nigdy nie ma żadnych informacji poza: "Alimenty od
    XXX" (XXX to pierwsza litera imienia i nazwisko rodzica). Wydaje mi się,
    że tu problem robi nie poczta a komornik, ale ja się nie znam. Co
    zrobić, żeby informacja - za jaki okres są płacone alimenty - była
    widoczna na każdym przekazie?

  • 4. Data: 2013-04-25 23:51:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Monika wrote:

> [...]
    > otrzymująca alimenty nie musi podejmować absolutnie żadnych działań,
    > żeby to zwolnienie uzyskać? Popraw mnie, jeśli się mylę.

    z automatu. Po prostu nie wykazuje sie tego nigdzie na pit, tak jakby te
    pieniadze nie istnialy

> [...]
    > że tu problem robi nie poczta a komornik, ale ja się nie znam. Co
    > zrobić, żeby informacja - za jaki okres są płacone alimenty - była

    ja bym sie nie przejmowal bo kwota miesieczna jest podana na wyroku.

    przy 250 zl daleko do progu wiec nikt sie tym w US nie bedzie zajmowal
    bo sie nie kalkuluje.

  • 5. Data: 2013-04-26 00:22:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Apr 2013, Monika wrote:

> [...]
    > ponieważ wysokość alimentów nie przekracza 700 złotych miesięcznie.
    >
    > Koleżanka koleżanką, ale chcę poznać też Waszą opinię.

    A nie lepiej przepis?
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    057,20130101,zwolnienia-przedmiotowe.html
    +++
    127) alimenty:
    a) na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia, oraz dzieci bez
    względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymujš zasiłek
    (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalnš,
    b) na rzecz innych osób niż wymienione w lit. a, otrzymane na
    podstawie wyroku sšdu lub ugody sšdowej, do wysokoœci nieprzekra-
    czajšcej miesięcznie 700 zł;
    ---

    Mi wychodzi że 700zł to warunek konieczny ale nie wystarczający,
    nie może to być "kwota umowna" lecz potwierdzona wyrokiem
    lub ugodą *sądową*.

> [...]
    > świadczenie za 3 zaległe miesiące (czyli 750 złotych) + świadczenie za
    > miesiąc bieżący (250 złotych)? Razem 1000 złotych. Jak to trzeba by było

    Ciekawe, bo w ustawie nie ma w tym miejscu wyjaśnienia czy "należne"
    czy "wypłacone", trzeba by szukać po zasadach ogólnych, pasuję :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2013-04-26 02:11:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Ciekawe, bo w ustawie nie ma w tym miejscu wyjaśnienia czy "należne"
    > czy "wypłacone", trzeba by szukać po zasadach ogólnych, pasuję :)
    >
    > pzdr, Gotfryd

    znalazlem cos takiego

    "Dorota Dąbrowska, doradca podatkowy z kancelarii KNDP Kolibski
    Nikończyk Dec & Partnerzy

    W wypadku zwolnienia ustawowego przewidzianego dla alimentów na rzecz
    innych osób niż dzieci nie ma znaczenia skumulowanie kwoty alimentów,
    czyli jednorazowa ich wypłata za określony czas, np. za pół roku. W
    takich sytuacjach zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 127
    ustawy o PIT, nadal ma zastosowanie. Pod warunkiem oczywiście, że
    skumulowana kwota alimentów w przeliczeniu na każdy miesiąc przypadający
    na okres, za który jest wypłacana, nie przekracza 700 zł. Takie
    stanowisko potwierdził organ podatkowy w interpretacji indywidualnej z
    12 lipca 2010 r. (nr IPPB2/415-312/10-2/AS). To samo dotyczy wypłaty
    zaległych lub wyegzekwowanych alimentów."

    samej interpretacji nie czytalem,
    ale wyglda mi to na "wyplacone za okres czasu w przeliczeniu miesiecznym".

    Troche to niescisle, bo np w przypadku zmiany wyskosci alimentow gdzie
    przed zmiana sie nie wpadalo w podatek a po zmianie tak, ten kto dostaje
    regularnie co miesiac po podwyzszeniu aliemntow bedzie musial zaplacic
    podatek.
    ten ktoremu np komornik zaplaci za caly rok, moze po podzielneiu przez
    12 podatku uniknac.
    Szczegolnie jak z sumarycznej kwoty nie bedzie wynikac ile za ktory miesiac.
    Pewnie taki przypadek juz gdzies byl, ale trzebaby pogrzebac

  • 7. Data: 2013-04-26 09:43:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Apr 2013, witek wrote:

    [...]

    Hm... ciekawostka, nie widziałem tych postów przed wysłaniem mojego.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2013-04-26 15:11:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > On Thu, 25 Apr 2013, witek wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Hm... ciekawostka, nie widziałem tych postów przed wysłaniem mojego.

    a to nie byl post.
    Przy okazji szukania czy trzeba samodzielnie placic zaliczki czy nie,
    natknalem sie wczesniej na cos takiego w internecie.

  • 9. Data: 2013-04-29 22:59:23
    Od: Monika <m...@n...peel>

    > Mi wychodzi że 700zł to warunek konieczny ale nie wystarczający,
    > nie może to być "kwota umowna" lecz potwierdzona wyrokiem
    > lub ugodą *sądową*.

    No, to jest.

    To może jeszcze dopytam: rozumiem, że bez znaczenia jest, ile dziecko
    miało lat w dniu wydania wyroku/zawarcia ugody? Rozumiem, że ile lat by
    wtedy nie miało, jest ono zwolnione z podatku, tak?

  • 10. Data: 2013-04-30 12:28:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Apr 2013, Monika wrote:

    > To może jeszcze dopytam: rozumiem, że bez znaczenia jest, ile dziecko miało
    > lat w dniu wydania wyroku/zawarcia ugody? Rozumiem, że ile lat by wtedy nie
    > miało, jest ono zwolnione z podatku, tak?

    A w ustawie co czytasz?
    :)

    pzdr, Gotfryd