    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Bez zezwolenia ??? !!!
    Date: Wed, 2 Jul 2003 22:21:48 +0200

    To głównie zależy od rodzaju prowadzonej działalności. Prawdopodobieństwo
    wykrycie wzrasta wraz z obrotami i ilością klientów. Jak będziesz publicznie
    świadczył usługi albo coś sprzedawał, to wcześniej czy później Cię namierzą.
    Wtedy w najlepszym wypadku mandat karny skarbowy (od 80 do 1.500 zł), a w
    najgorszym sprawa karna (wyłudzenia świadczenia z bezrobocia),
    karno-skarbowa (niezgłoszenie dochodu) i wykroczenie (niepłacenie składek
    ubezpieczeniowych). Jeśli rozmiary Twojej działalności wzrosną, to jeszcze
    ktoś się może zainteresować Twoim majątkiem, na który nie będziesz miał
    pokrycia w dochodach. Ale to nie przy dochodzie 600 zł/mieś, bo z tego
    trwałego majątku raczej nie zbudujesz.

    A swoją drogą i na marginesie, ciekawe czy w rządzie lub parlamencie ktoś
    się zastanawia, z czego żyją te rzesze bezrobotnych bez prawa do zasiłku. Bo
    mnie to bardzo nurtuje. Albo nasze państwo po prostu świadomie zmusza
    obywateli do kombinacji albo tam przestali już myśleć. No przecież nie na
    darmo kiedyś tam ustalono minimum socjalne. Ja to rozumiem w ten sposób, że
    za mniej się przeżyć nie da. No to w takim razie na co liczą władze? Na cud?
    Czy po prostu ma to być forma naturalnej selekcji i Ci, którzy nie dają
    sobie rady mają umrzeć z głodu.
    Osobiście skłaniałbym się ku takiemu rozwiązaniu, by utrzymać zasiłek na
    poziomie minimum socjalnego na stałe i bardzo rygorystycznie ścigać
    nielegalne zatrudnienie. Przede wszystkim znieść możliwość zatrudnienia do
    7-miu dni bez zgłoszenia, bo połowa Polaków pracuje "od wczoraj", kiedy by
    nie kontrolować tego. Mnie się wydaje, że wówczas rozwiązałoby się kilka
    spraw. Osobiście widzę kilka zalet:
    - pracownicy zyskaliby ochronę prawną wynikającą z przepisów prawa pracy;
    - zmniejszyłoby się czarną strefę, która jest po prostu kryminogenna;
    - wiadomo by było, do kogo tak na prawdę kierować pomoc socjalną.
    Ewentualną wadą mogłoby być zbyt duże obciążenie finansowe pracodawców, ale
    w takim wypadku należy tak ustawić wysokość obciążeń, by było racjonalne i
    zacząć to prawo przestrzegać. Bo teraz, to pracodawcy udają, że
    przestrzegają prawa, a państwo udaje, że tego pilnuje. I ludzie tylko uczą
    się, że prawa przestrzegać nie można. Dla Skarbu Państwa, to coś mi się
    wydaje, że wyszłoby na jedno.