    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Błędnie wypełniony PIT przez pracodawcę
    Date: Sat, 15 Apr 2006 13:42:29 +0200

    On Sat, 15 Apr 2006, Maciek Wisniewski wrote:

    > Aha.. Myślałem, że prawo jest trochę bardziej... ścisłe?

    No jest, i ja się zgadzam z twoim zdaniem :)

    > I albo koszty to 20% albo 50%?

    Ano.

    > Kto jest odpowiedzialny za wypełnionego PITa 8b? Ja czy pracodawca?

    Płatnik - pracodawca, zleceniodawca, zamawiający...
    Za PIT-36/37 - podatnik.

    > Jak zostawię 50% koszt przy zwykłej umowie o dzieło bez praw autorskich
    > tak jak teraz mi pracodawca wpisał, to US nie przyczepi się przy
    > kontroli i nie będzie kazał mi dopłacić podatku?

    Moment.
    W którymś wyroku NSA stwierdził iż prawo podatkowe nie tworzy
    rzeczywistości. Prawo podatkowe stwierdza ile z tytulu tej
    rzeczywistości trzeba zapłacić Skarbowi Państwa :)
    Jeśli umowa była "autorska", to IMHO można się czepiać PITu ale
    nie ma podstaw do żądania dopłacenia podatku; podatnik pokazuje
    dowody, wychodzi że płatnik wpisał sumy z rachunków do złej pozycji
    PIT ale na podatek to NIE WPŁYWA.

    > Jeśli by się miał przyczepiać to raczej do mnie czy do pracodawcy?

    Hm... tak myślę sobie że formalnie mogliby spytać dlaczego źle
    wpisano w PIT36/37. Ale kilka razy grupowicze zapodawali iż taka
    praktyka (wpisywania przychodu z praw autorskich do umów osobistych)
    nie jest taka rzadka i nikt się nie czepia.

    > No to trzeba będzie pomyśleć nad własną firmą

    Tia... też coś wymyślą żeby się nie opłacało.
    O koncepcji żeby znieść "liniowy" dla zamozatrudnionych słychać,
    a kto ma DOWIEŚĆ że nie jest się zamozatrudnionym....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)