  • 1. Data: 2006-04-14 15:12:07
    Temat: Błędnie wypełniony PIT przez pracodawcę
    Od: Maciek Wisniewski <m...@w...students.mimuw.edu.pl.wytnij.to>

    Jeden z moich pracodawców błędnie wypełnił mi PIT a ja się dopiero teraz
    zorientowałem, jednak nie powinno się odkładać zabawy w PITy :(
    Otóż przychód z umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich wpisał mi
    w wierzu umowy o dzieła/zlecenia i jako koszt wpisał połowę przychodu
    (dlatego od razu nie zwróciłem uwagi). A to powinno być wpisane kilka
    wierszy niżej w umowach z prawem autorskim, bo koszty przy zwykłych
    dziełach to max 20% tak?
    Co mogę zrobić? Mam dobry kontakt z pracodawcą ale czy nie jest już za
    późno na zmianę PITa z jego strony?
    A tak przy okazji jeszcze, to serio US sie czepiaja za przekroczenie
    progu 10k euro na umowy o dziela? Mi kiedys w pracy nagadali zeby
    dopisac jakis dziwaczny punkt, o tym ze zleceniodawca bierze
    odpowiedzialnosc za bledy i ze to omija prog 10k euro ;)

    Pozdrawiam
    Maciek Wisniewski

  • 2. Data: 2006-04-14 22:39:43
    Temat: Re: Błędnie wypełniony PIT przez pracodawcę
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Apr 2006, Maciek Wisniewski wrote:

    > Otóż przychód z umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich wpisał mi
    > w wierzu umowy o dzieła/zlecenia i jako koszt wpisał połowę przychodu

    Zdaje się że niektóre firmy tak robią.
    IMHO ściśle z przepisami to nie jest, ale sądząc z komentarzy na grupie
    nikt się nie czepia :)

    > wierszy niżej w umowach z prawem autorskim, bo koszty przy zwykłych
    > dziełach to max 20% tak?

    Na mój gust - tak.
    Ale za rok tego problemu ma nie być :>

> [...]
    > dopisac jakis dziwaczny punkt, o tym ze zleceniodawca bierze
    > odpowiedzialnosc za bledy i ze to omija prog 10k euro ;)

    Masz na myśli VAT?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-04-15 07:55:22
    Od: Maciek Wisniewski <m...@w...students.mimuw.edu.pl.wytnij.to>

    On 2006-04-14, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
    > Na mój gust - tak.

    Aha.. Myślałem, że prawo jest trochę bardziej... ścisłe?
    I albo koszty to 20% albo 50%?
    Kto jest odpowiedzialny za wypełnionego PITa 8b? Ja czy pracodawca?
    Jak zostawię 50% koszt przy zwykłej umowie o dzieło bez praw autorskich
    tak jak teraz mi pracodawca wpisał, to US nie przyczepi się przy
    kontroli i nie będzie kazał mi dopłacić podatku?
    Jeśli by się miał przyczepiać to raczej do mnie czy do pracodawcy?

    > Ale za rok tego problemu ma nie być :>

    No to trzeba będzie pomyśleć nad własną firmą, ale jak widzę ile moi
    koledzy mają z tym roboty, co miesiąc chodzą do ZUSu jakieś druczki
    wypełniać!

    Tak :)

    Pozdrawiam
    Maciek Wiśniewski

  • 4. Data: 2006-04-15 11:42:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 15 Apr 2006, Maciek Wisniewski wrote:

    > Aha.. Myślałem, że prawo jest trochę bardziej... ścisłe?

    No jest, i ja się zgadzam z twoim zdaniem :)

    > I albo koszty to 20% albo 50%?

    Ano.

    > Kto jest odpowiedzialny za wypełnionego PITa 8b? Ja czy pracodawca?

    Płatnik - pracodawca, zleceniodawca, zamawiający...
    Za PIT-36/37 - podatnik.

    > Jak zostawię 50% koszt przy zwykłej umowie o dzieło bez praw autorskich
    > tak jak teraz mi pracodawca wpisał, to US nie przyczepi się przy
    > kontroli i nie będzie kazał mi dopłacić podatku?

    Moment.
    W którymś wyroku NSA stwierdził iż prawo podatkowe nie tworzy
    rzeczywistości. Prawo podatkowe stwierdza ile z tytulu tej
    rzeczywistości trzeba zapłacić Skarbowi Państwa :)
    Jeśli umowa była "autorska", to IMHO można się czepiać PITu ale
    nie ma podstaw do żądania dopłacenia podatku; podatnik pokazuje
    dowody, wychodzi że płatnik wpisał sumy z rachunków do złej pozycji
    PIT ale na podatek to NIE WPŁYWA.

    > Jeśli by się miał przyczepiać to raczej do mnie czy do pracodawcy?

    Hm... tak myślę sobie że formalnie mogliby spytać dlaczego źle
    wpisano w PIT36/37. Ale kilka razy grupowicze zapodawali iż taka
    praktyka (wpisywania przychodu z praw autorskich do umów osobistych)
    nie jest taka rzadka i nikt się nie czepia.

    > No to trzeba będzie pomyśleć nad własną firmą

    Tia... też coś wymyślą żeby się nie opłacało.
    O koncepcji żeby znieść "liniowy" dla zamozatrudnionych słychać,
    a kto ma DOWIEŚĆ że nie jest się zamozatrudnionym....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)