  • 1. Data: 2004-06-11 14:52:32
    Temat: Chorobowe osoby współpracującej
    Od: "Slonko" <s...@g...pl>

    Witam

    Mam pytanie odnośnie skladek Zus za osobę współpracującą, która w mają
    kilkanaście dni przebywała na zwolnieniu. Do tej pory zasiłku nie otrzymała.
    W jednym zusie pani powiedziała, żeby złożyć za maj normlną RCA (w pełnej
    wysokości skladki) a w momencie otrzymania zasiłku zrobić do niej korektę. W
    innym Zusie twierdzą, że powinnam podstawę z maja podzielić przez 31 i
    pomnożyc przez liczbę dni nie ujętych w zwolnieniu. Kto ma rację?

    I jeszcze jedno pytanie. Czy podczas kontroli PIP inspektorzy mogą zapytać
    pracownika czy np. rzeczywiście otrzymał wolny dzień za 1 maja?
    Agata

  • 2. Data: 2004-06-11 15:45:14
    Temat: Re: Chorobowe osoby współpracującej
    Od: "Slonko" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Slonko" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >

    > I jeszcze jedno pytanie. Czy podczas kontroli PIP inspektorzy mogą zapytać
    > pracownika czy np. rzeczywiście otrzymał wolny dzień za 1 maja?

    Właśnie doczytalam się powyżej dyskusji na ten temat.Czyli sprawdzić czy
    wszystko opłacane w terminie.

  • 3. Data: 2004-06-14 18:23:36
    Od: "Slonko" <s...@g...pl>

    Wiem, że to wygląda jak rozmowa sama ze sobą ;) na to pytanie jednak nie ma
    odpowiedzi wyżej. Czy ta terminowość dotyczy tylko płatności czy również
    oddawania tudzież wysylania Płatnikiem deklaracji?

    Agata

  • 4. Data: 2004-06-14 23:19:30
    Od: "Ryszard G" <rysXgar@.op.pl>

    Użytkownik "Slonko" napisał:

    > otrzymała.

    IMHO, jeżeli składki były opłacane w terminie i _zgłoszenie_ do
    ubezpieczenia chorobowego było prawidłowe, to w drugim zusie mają rację -
    płacić można składki ( emerytalną, rentową, chorobową, wypadkową i fundusz
    pracy ) od pomiejszonej podstawy tj. podstawa minimalna dzielona przez ilość
    dni miesiąca razy ilość dni bez zwolnienia ( bez zaokrąglania w trakcie
    obliczeń ); składke zdrowotną płacisz w pełnej wysokości.

    Jeżeli wpadka z opłatą składki była jednorazowa, to jest nadzieja, że na
    Twój wniosek dyrektor oddziału zus przywróci termin do jej opłacenia i
    wszystko będzie OK czyli j.w.

    Jeżeli nie wiesz czy składki były opłacane w terminie ( masz wątpliwości ),
    to możesz zrobić tak samo a po otrzymaniu odmowy wypłaty zasiłku z powodu
    wypadnięcia z ubezpieczenia chorobowego zrobisz poprostu korektę deklarcji
    na /plus/.

    Jeżeli jesteś pewna, że wraz z osobą współpracującą wypadłaś z ubezpieczenia
    chorobowego, to:
    - ustal za jaki to było miesiąc,
    - dokonaj wyrejestrowania siebie i osoby współpracującej ze wszystkich
    ubezpieczeń od 1 dnia tamego miesiaca ( kod 600 ) i zarejestruj ponownie z
    tą samą datą ale bez ubezpieczenia chorobowego ( najlepiej, gdy ZUA będzie
    _wysyłane_ chociaż jeden dzień później niż ZWUA, "bo system się pogubi"),
    - zrób korekty tych deklaracji ( policz składki bez ubezpieczenia
    chorobowego ); trochę kasy będziesz miała nadpłaconej,
    oraz
    - wyrejestruj te osoby ze wszystkich ubezpieczeń z bieżącą datą,
    - zgłoś je ponownie z tą samą datą do wszystkich ubezpieczeń, w tym
    chorobowego ( wskazany odstęp 1 dnia jak wyżej ). Pamiętaj, że w tym wypadku
    nie ma terminu 7 dni, ale ważny jest dzień złożenia ZUA do zus i
    najwcześniej od tego dnia jesteś objęta ubezpieczeniem chorobowym. Jeśli
    zrobisz to w środku miesiąca, to i tak składkę chorobową musisz zapłacić w
    pełnej wysokości za cały miesiąc.

    IMO mają takie prawo, chociaż powinna im wystarczyć ewidencja czasu pracy
    ( listy obecności, ewidencja roczna ).

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 5. Data: 2004-06-18 20:54:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Jun 2004, Slonko wrote:

    >+ Wiem, że to wygląda jak rozmowa sama ze sobą ;)

    ..to ja się podepnę ;)
    Zresztą z czystej ciekawości :) bo innej motywacji nie mam:

    >+ na to pytanie jednak nie ma
    >+ odpowiedzi wyżej. Czy ta terminowość dotyczy tylko płatności czy również
    >+ oddawania tudzież wysylania Płatnikiem deklaracji?

    ...czy ktoś ma koncept ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)