  • 1. Data: 2004-06-11 11:30:42
    Temat: faktura na usługę z materiałem 7% VAT ? jakie są podstawy prawne i szczegóły wykonawcze?
    Od: "Profil1" <a...@n...pl>

    witam
    wystawiam fakturę:
    1. treść: adaptacja kotłowni gazowej z materiałem
    2. VAT: 7%
    3. dla klienta prywatnego na mieszkaniówke
    4. wpisuję: PKOB 111
    5. wpisuję: KU 45.33.11-00

    tak było przed pamiętnym 1 maja, czy to poprawnie robię teraz?
    coś mam wątpliwości a komentarze są sprzeczne
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-06-11 14:44:43
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Dnia pewnego pojawił się post od Profil1 <a...@n...pl>:
> [...]
    > 5. wpisuję: KU 45.33.11-00
    >
    > tak było przed pamiętnym 1 maja, czy to poprawnie robię teraz?
    > coś mam wątpliwości a komentarze są sprzeczne

    Ostatnio red. Weiss z Radia Zet dzwonił do Ministerstwa Finansów w
    tej sprawie. Urzędnik powiedział mu, że w tej sprawie powinien
    przestać gdybać i zapytać tych, którzy wiedzą, tj.... doświadczonych
    sprzedawców w sklepie lub w firmie remontowej :))) Ze śmiechu i
    rozpaczy omal nie wypadłem z samochodu (z kratką ;) )

    P.

  • 3. Data: 2004-06-11 20:04:49
    Od: "Profil1" <a...@n...pl>

    a może trochę konkretniej?

  • 4. Data: 2004-06-11 20:47:04
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Dnia pewnego pojawił się post od Profil1 <a...@n...pl>:
    > a może trochę konkretniej?

    Nie da się konkretniej. Facet z Ministerstwa chrzanił od rzeczy. Nie miał
    zielonego pojęcia, co z tym zrobić. I odsyłał do sprzedawców w sklepie. Nikt
    nic nie wie. Pozostaje zrobić tak, jak duże firmy. Gwarancji, że zrobisz
    dobrze nie masz, ale przynajmniej nie będziesz sam. Z tego co wiem fakturują
    na 7% całą usługę ('montaż okna', 'montaż pieca', itp.). Ale nawet MinFin
    nie wie, jak powinno być...

    Ot, taki posrany kraj.

    P.

  • 5. Data: 2004-06-12 12:32:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Jun 2004, Profil1 wrote:
    [...]
> [...]
    >+ tak było przed pamiętnym 1 maja, czy to poprawnie robię teraz?
    >+ coś mam wątpliwości a komentarze są sprzeczne

    Ze dwa słowa podpisane prawdopodobnie przed doradzcę masz tu:
    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/nieruchomosci_0
    40607/nieruchomosci_a_1.html
    (to "o oknach" :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (wybywający na chwilę)

  • 6. Data: 2004-06-14 07:15:59
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    > On Fri, 11 Jun 2004, Profil1 wrote:
    > [...]
    >

    > Ze dwa słowa podpisane prawdopodobnie przed doradzcę masz tu:
> [...]

    Poniewaz problem okien jest moim problemem, dodam jeszcze że nie
    znalazłam podstawy prawnej która róznicowałaby stawke VAT ze względu na
    to kto montuje okna. W żadnym z pojawiających się ostatnio na ten temat
    artykułów nie ma podanej podstawy prawnej takiego a nie innego
    twierdzenia (a Rzepa w cągu ostatnich trzech tygodni zmieniła ze 3 razy
    zdanie w tej materii).
    Bo o ile tylko producent okien jest jednoczesnie przedsiębiorca
    budowlanym to dlaczego on miałby swoje (przez siebie wyprodukowane) okna
    montować z 22% VAT a inny podmiot, montujący okna kupione od producenta
    ten sam zakres czynnośc ŁĄCZNIE ZE ZUŻYTYM MATERIAŁEM może opodatkować
    stawką 7%?

    Dodam że roboty związane z montażem stolarki okiennej i drzwiowej
    znajduje się w PKWiU w jednym tylko miejscu - w dziale usług i robót
    budowlanych. To samo dotyczy PKD - zakładanie stolarki budowlanej
    znajduje sie w sekcji "Budownictwo".

    Trudno znaleźc podstawe twierdzenia że jakaś usług jest lub nie jest
    robotami budowlanymi zaleznie o tego kto ją wykonuje.

    Co do zasady w budownictwie materiał stanowi koszt wykonania usługi i
    jest opodatkowany w usłudze. Taka była wieloletnia praktyka bo
    dokładnych przepisów brak.
    Ba, jeszcz niedawno urzędy i NSA stanowczo protestowały przeciw
    wyłaczaniu materiału z usługi budowlanej i opodatkowywaniu osobno
    sprzedazy materiałów i osobno wykonania usługi.
    Tyle że jeszcze niedawno materiały budowlane miały stawkę 7%.
    W przypadku gdy usługa bydowlana była opodatkowana 22% a nabywca nie
    miał prawa do odliczenia VAT, było korzystniej dla nabywcy kupić osobno
    materiały na 7% i osobno usługą na 22%.
    Sama miałam z tym do czynienia przy wykonywaniu dla pewnej gminy
    modernizacji kanalizacji (dla celów przmysłowych). Gmina uparła sie że
    rury będą fakturowane osobno (a koszt samych rur to było ponad 50%
    wartości inwstycji) i tak miały być wyceniane oferty przetargowe - cena
    roboty miała byc podana BRUTTO (sic!). Jednak kilku przedsiębiorców
    pukneło sie w głowę, podpytało tu i tam i stwierdziło że to nie
    przejdzie. Koniec końców przetarg unieważniono a nowy rozpisano już na
    wartośc robót wraz z rurami.

    Nie było wątpliwości dopóki ewentualne rozdzielanie materiału i robót
    było dla podatnika korzystne zas łączenie korzystne dla skarbu państwa.
    Sytuacja sie odwróciła i zrobiła sie chryja.

    Ciągle nie ma jednoznacznych przepisów jak fakturowac usługi budowlane.
    Jest tylko wieloletnia praktyka i tony wyroków NSA i wyjasnień MF z
    których dotychczas wynikało że materiał wchodzi w skład robót budowlanych.
    Niektore wyroki dopuszczaja możliwośc rozdziału materiałow i usług i
    fakturowania na rózne stawki VAT pod warunkiem że jest to wyraźnie
    zapisane w umowie, niektóre jednoznaczne tego zabraniają.

    Nowe przepisy nic w tym zakresie nowego nie wniosły - dalej nie ma
    ustawowych uregulowań co do budownictwa, stare wyroki i interpretacjie
    pasują do nowych przepisów tak samo jak do starych.

    Na razie nie ma głosow jakoby należało fakturowac każda cegłę i gwóźdź
    osobno w przypadku większości robót budowlanych.
    Problemem jest tylko montaz stolarki okiennej, ponieważ tu mamy znaczną
    dysproporcje pomiędzy kosztami materiału a kosztami robocizny. Robocizna
    przy montażu stolarki w stosunku do materiału to wartośc wręcz marginalna.

    Wśród znajomych firm okniarskich (zrobiłam sondaż) połowa fakturuje
    osobno okna na 22% i osobno montaz na 7% a połowa fakturuje wszystko
    jako "roboty budowlano - montazowe - wykonanie stolarki budowlanej w
    obiekcie....." na 7%.

    Ja osobiście jestem za 7% stawką o ile tylko producent ma w zakresie
    swojej dzialalności usługi i roboty budowlane.
    Po prostu nie znajduje podstawy prawnej róznego traktowania producenta
    okien i przedsiębiorcy budowlanego który okien nie produkuje.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2004-06-18 20:52:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Jun 2004, Maddy wrote:
    [...]
    > + Ja osobiście jestem za 7% stawką o ile tylko producent ma w zakresie swojej
    > + dzialalności usługi i roboty budowlane.

    Zgoda. W pełni. Podejrzewam iż doradzca komentator:

    > + Po prostu nie znajduje podstawy prawnej róznego traktowania producenta okien
    > + i przedsiębiorcy budowlanego który okien nie produkuje.

    ...łaskaw był założyć (IMO niesłusznie) iż taki "producent" to nie ma
    "robót budowlanych" wpisanych do zakresu EDG :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)