  • 1. Data: 2004-06-11 15:17:22
    Temat: Sprzedaz mieszkania otrzymanego w spadku
    Od: Lechique <l...@p...onet.pl>

    Witam,

    W spadku otrzymalem mieszkanie. Mieszkanie to chce teraz sprzedac.
    Caly czas zylem w przekonaniu, ze jesli sprzedaz nastapi przez uplywem
    5 lat od daty otrzymania spadku to bede musial zaplacic podatek [1].
    Dzisiaj dowiedzialem sie w US, ze wcale tak nie jest. Zadnego takiego
    przepisu nie ma. Chcac sie upewnic, dorwalem sie do ustawy [2].
    Niestety - (IANAL [3]) nic z niej nie rozumiem :) Czy ktos moglby
    mi wskazac, o ktory punkt w rzeczonej ustawie chodzi. Ktory ustep
    okresla czy musze ten podatek zaplacic, czy tez nie?

    Dziekuje i pozdrawiam,
    Lechique

    [1] http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&t
    hreadm=c326oj%24jep%241%40atlantis.news.tpi.pl&rnum=
    9&prev=/groups%3Fq%3Dspadek%2Bgroup:pl.soc.prawo.pod
    atki%26hl%3Den%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group%3Dpl.soc
    .prawo.podatki%26scoring%3Dd%26selm%3Dc326oj%2524jep
    %25241%2540atlantis.news.tpi.pl%26rnum%3D9

    [2] http://www.mf.gov.pl/dokument.php?dzial=138&id=19082

    [3] http://www.catb.org/~esr/jargon/html/I/IANAL.html

  • 2. Data: 2004-06-11 20:27:56
    Temat: Re: Sprzedaz mieszkania otrzymanego w spadku
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Jun 2004, Lechique wrote:

> [...]
    >+ 5 lat od daty otrzymania spadku to bede musial zaplacic podatek [1].
    >+ Dzisiaj dowiedzialem sie w US, ze wcale tak nie jest.

    Spróbuj uściślić.

    Podejrzewam iż pewien poziom zaplątania wynika z tego że:
    1. w grę wchodzą trzy różne podatki: podatek od spadków i darowizn,
    podatek dochodowy oraz podatek od czynności cywilnoprawnej (PCC).
    Zwolnienie z jednego podatku nie musi oznaczać zwolnienia z innego.
    Zaś rodzaj nabycia może :) implikować zwolnienie przy sprzedaży (!),
    w ciągu ostatnich 36 godzin protestowałem w tej sprawie na grupie
    .prawo ("poziom wyżej") :)
    A ty nie rozróżniasz o KTÓRY podatek chodzi !
    2. może być istotne czy korzystałeś ze zwolnienia przy otrzymaniu
    spadku.

    Zaznaczając iż PCC i spadkowy znam z widzenia :) [->3] to podajesz
    IMHO zdecydowanie za mało danych żeby komuś chciało się analizować
    w czym rzecz...

    [...]
> [...]
    .prawo.podatki%26scoring%3Dd%26selm%3Dc326oj%2524jep
    %25241%2540atlantis.news.tpi.pl%26rnum%3D9

    W niektórych czytnikach trudno skopiować adres bo się "łamie" albo
    "wyjeżdża za ekran".
    Sprawdź co jest pod tym adresem:
    http://tiny.pl/hxr
    :)

    >+ [3] http://www.catb.org/~esr/jargon/html/I/IANAL.html

    :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (nieprawnik)

  • 3. Data: 2004-06-12 07:16:44
    Temat: Re[2]: Sprzedaz mieszkania otrzymanego w spadku
    Od: Lechique <l...@p...onet.pl>

> [...]

    > .prawo ("poziom wyżej") :)
    > A ty nie rozróżniasz o KTÓRY podatek chodzi !

    No tak, masz racje - uswiadomiles mi, ze wiem mniej niz wydawalo mi
    sie, ze wiem :) No wiec jeszcze raz. Zaplacilem juz podatek od
    otrzymanego spadku. Z [1] oraz moich wczesniejszych informacji wynika,
    ze w momencie sprzedazy mieszkania, przed uplywem 5 lat od daty jego
    nabycia, musze zaplacic zryczaltowany 10% podatek. W US powiedziano mi
    jednak, ze nic takiego robic nie musze. I ze wzgledu na te wlasnie
    rozbieznosci chcialbym siegnac do zrodla, czyli znalezc ustawe gdzie
    jest napisane, ze taki podatek trzeba zaplacic badz nie. Acha... to na
    prawde wszystkie informacje o mojej sprawie - tyle samo powiedzialem
    urzedniczce w US, ktora uraczyla mnie zaskakujaca informacja o braku
    takiego podatku. Pojecia tez nie mam czy chodzi tutaj o podatek od
    dochodu czy PCC.

    > 2. może być istotne czy korzystałeś ze zwolnienia przy otrzymaniu
    > spadku.

    Nie, nie bylo zadnego zwolnienia.

    > Zaznaczając iż PCC i spadkowy znam z widzenia :) [->3] to podajesz
    > IMHO zdecydowanie za mało danych żeby komuś chciało się analizować
    > w czym rzecz...

    Dzieki za zwrocenie na to uwagi. Nie mialem o tym zupelnie pojecia.

> [...]
    ep%25241%2540atlantis.news.tpi.pl%26rnum%3D9

    > W niektórych czytnikach trudno skopiować adres bo się "łamie" albo

    Ech... porzadny czytnik oduczyl mnie stosowania tinyurlow :)

    [1] http://tiny.pl/hxr

    Dziekuje i pozdrawiam,
    Lechique

  • 4. Data: 2004-06-12 09:00:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Jun 2004, Lechique wrote:
    [...]
> [...]
    >+ nabycia, musze zaplacic zryczaltowany 10% podatek. W US powiedziano mi
    >+ jednak, ze nic takiego robic nie musze.

    +++
    Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są:
    [...]
    32) przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych
    [...]
    d) w całości - jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny,
    ---

    IMHO mają rację :)

    >+ I ze wzgledu na te wlasnie
    >+ rozbieznosci chcialbym siegnac do zrodla, czyli znalezc ustawe gdzie
    >+ jest napisane, ze taki podatek trzeba zaplacic badz nie.

    To powyżej z ustawy o dochodowym :)

> [...]
    >+ urzedniczce w US, ktora uraczyla mnie zaskakujaca informacja o braku
    >+ takiego podatku. Pojecia tez nie mam czy chodzi tutaj o podatek od

    Jak była mowa o 10% to musi być PDoOF. PCC jest na poziomie 2%, do
    tego przy kupnie nieruchomości obowiązek zdarcia z ciebie podatku
    spoczywa na notariuszu :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (wybywający na chwilę)

  • 5. Data: 2004-06-12 09:28:34
    Temat: Re[3]: Sprzedaz mieszkania otrzymanego w spadku
    Od: Lechique <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > [...]
    > d) w całości - jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny,

    Dzieki wielkie! Wlasnie o to mi chodzilo.

    Pozdrawiam,
    Lechique

  • 6. Data: 2004-06-12 20:44:06
    Temat: Re: Re[2]: Sprzedaz mieszkania otrzymanego w spadku
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    wiadomości

    PCC jest na poziomie 2%, do
    > tego przy kupnie nieruchomości obowiązek zdarcia z ciebie podatku
    > spoczywa na notariuszu :)

    uściśle, zdarcia od zedeklarowanej wartości owszem, a podstawę opodatkowania
    stanowi wartość rynkowa....