    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ciąża i pensja na 3/4 etatu
    Date: Fri, 14 Apr 2006 18:17:06 +0200

    On Thu, 13 Apr 2006, it was written:

    > A jesteś tego pewny? Bo to burzy moje pojęcie o premii. Jeżeli ja jako
    > pracodawca daję premię za dobrą pracę a nie daje premii za chorobowe (bo nie
    > chce premiować chorych tylko pracujących)

    Stop.
    Przepisy prawa pracy są tak skonstruowane jak są.
    Chorobowego nie wylicza się wg regulaminu, jeśli ustawa na to nie
    pozwala. Kiedy oglądałeś ostatnio Kodeks Pracy ;)

    +++
    Art. 92. § 1. Za czas niezdolności pracownika do pracy wskutek:
    1) choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną - trwającej
    łącznie do 33 dni w ciągu roku kalendarzowego - pracownik zachowuje prawo
    do 80% wynagrodzenia, chyba że obowiązujące u danego pracodawcy przepisy
    prawa pracy przewidują wyższe wynagrodzenie z tego tytułu,
    [...]
    § 2. Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1, oblicza się według zasad
    obowiązujących przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego i
    wypłaca za każdy dzień niezdolności do pracy, nie wyłączając dni wolnych
    od pracy.
    § 3. Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1:
    1) nie ulega obniżeniu w przypadku ograniczenia podstawy wymiaru zasiłku
    chorobowego,
    [...]
    ---

    > to dlaczego mam wypłacać tą premię
    > jako średnią w wynagrodzeniu chorobowym?

    Ideą zasiłku chorobowego nie jest motywacja do pracy, tylko płacenie
    pracownikowi tyle "ile by zarobił jakby robił". No, 80% znaczy.
    Nie mi tłumacz czy i jaki masz p. widzenia, ja przedstawiam to co
    mi wychodzi z przepisów...
    Założenia stosunku pracy są na swój sposób słuszne, tyle że nie wiem
    dlaczego to zakład pracy ma wykonywać SOCJALNE zobowiązania wobec
    pracowników skoro ZUS na te cele zbiera składki :]
    W praktyce - kto stosuje "meotody" skierowane wbrew przepisom, ten
    jest górą... Znaczy piszę że rozumiem DLACZEGO usilujesz bronić się
    przed motywacją do brania chorobowego, ale prawa to nie zmieni.

    > Jeżeli wypłacałbym premię miesięczną w stałej wysokości np 20% a pomniejszał
    > tylko za dni nieprzepracowane i od niczego innego bym jej nie uzależniał to
    > mogę ją wliczyć do średniej.
    > Jeżeli pracownik idzie na chorobowe a ja mu premi nie wypłacam (bo w
    > regulaminie mam napisane : choćby 1 dzień nieobecności=0% premii)

    Kiedy art.92.1 nakazuje ci honorować "prawo do 80% wynagrodzenia", zaś
    co jest wynagrodzeniem jest zapisane w innym miejscu. Art. 18.3c polecam:)
    Mozna podwyższać.

    O ile się nie mylę wychodzi że oczywiście nie blokuje to możliwości
    obniżenia *przyszłych* premii okresowych, co wykorzystywane AFAIK
    było (jest?) w ten sposób, iż np. premie długoookresowe, roczne
    na przykład (nazywane "trzynastkami") mogą jak najbardziej być
    uzależnione od ilości dni przepracowanych (zdaje się że włącznie
    z redukcją premii do zera).
    Ale czy "trzynastka" za *poprzedni* rok nie powoduje wliczenia do
    wynagrodzenia (a tym samym podstawy do rachowania chorobowego)
    to pewności nie mam, wydaje się iż tak: dopiero NASTĘPNA trzynastka
    może być niższa...
    Idea raz jeszcze: *bieżące* chorobowe to "80% wynagrodzenia".
    Z premiami i wszystkim co DOTĄD pracownik otrzymywał.

    > Dobrze myślę?

    Mi wychodzi ze niekoniecznie :)

    Co przemawia przeciw sprzeciwowi ??

    --