    From: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Co gdy ZGINEŁY mi dokumenty?
    Date: Sun, 12 May 2002 18:15:36 +0200

    Ciężka sprawa :-(
    Moim zdaniem to nic nie da fakt że US nie oddał dokumentów. Mogłbyś pisać
    skargę do naczelnika i pewnie gdzieś by te dokumenty wygrzebali ale nic to
    nie zmienia w przypadku zgubienia.
    Brak dokumentów to ewidentna wina podatnika. Do protokołu z postępowania
    kontrolnego masz prawo złożyć pisemne wyjaśnienie. Wobec braku dokumentów US
    może oszacować wartośc przychodów i kosztów na podstawie średnich cen
    obowiązujących w tym rejonie (nie wiem jaką działalność prowadziłeś). Jeżeli
    to była typowa działalnośc typu sklep spożywczy to nie będzie większej
    dyskusji. Jeżeli np. renowacja zabytkowych mebli to można dyskutować. Po
    oszacowaniu dochodu porównają go z tym który zadeklarowałeś i różnicę
    (jeżeli wyjdzie) musisz dopłacić wraz z odsetkami. Dodatkowo US może nałożyć
    karę za niedopełnienie obowiązku przechowywania dokumentów podatkowych.
    Wiem, nie brzmi to dobrze.
    W trakcie kontroli możesz złożyć pisemne wyjaśnienie, że np. dokumenty Ci
    ukradli lub coś innego..
    A potem możesz skłądać pisma o umorzenie lub zminiejszenie kary i odsetek
    uzasadniając to tym, że nie prowadzisz działalności i nie masz środków żeby
    to zapłacic.
    Nie wiem też czy zgubiłeś wszystkie dokumenty czy tylko faktury. Jeżeli masz
    książkę przychodów czy ewidencje VAT to możesz próbować prosić w
    hurtowaniach/kontrachentach żeby wydrukowali ci duplikaty faktur.
    Napisz więcej co to za działalność była.
    pozdrawiam
    WS