    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Co jest ST dla deklaracji VAT-7
    Date: Thu, 26 Oct 2006 18:32:41 +0200

    On Thu, 26 Oct 2006, Aretkka wrote:

    > Nie gniewaj się, że nie odpisuję pod kazdym "podniesionym problemem".:-)

    A to czytalnicy osądzą ;)

    > Moja wiedza na temat "Ewidencji Środków Trwałych" jest taka:
    > 1) na początku każdej działalności gospodarczej obowiązkowo nalezy założyć EŚT

    Tak. Na ryczałtach się to chyba nazywa "wykaz".

    > 2) nie ma znaczenia, w jaki sposób jest prowadzona księgowość

    Być może. Tyle, że definicja (zapis co ma być zawarte) dla KPiR
    jest *w całości* opisany w ustawie o podatku dochodowym :)
    Zapis jest taki: art.22n.1 UoPDoOF określa, co musi być w ewidencji
    księgowej przy PK *dla celów podatkowych*, zaś zapis art.22n.2
    określa co musi być *w ogóle* w EST na KPiR :)
    I oczywiście przy "wykazie" (ryczałt) zawartość jest jeszcze uboższa,
    bo nie trzeba liczyć amortyzacji (liczy się ją w momencie przepisywania
    z "wykazu" do "ewidencji").

    > 3) np. w pierwszym roku zaprowadzisz PKPiR, w drugim roku musisz prowadzić
    > pełną księgowość a w trzecim roku prowadzenia działalności znów wracasz do
    > PKPiR. A EŚT jest ciagle jedna i ta sama.

    Ująłbym inaczej: EST jaka była, taka pozostanie.
    Ale *zapisy* na dany rok mają pełne prawo (a nawet obowiązek) pasować
    do aktualnej formy opodatkowania.
    Przykładowo: ktoś z PK przechodzi na ryczałt.
    No to przepisuje zapisy z EST do Wykazu Środków Trwałych.
    A później przechodzi na KPiR.
    No to przepisuje z WŚT do EST - ale wg wymogów na KPiR, nic więcej tam
    ujmować nie musi, za to nic mniej nie może (niż ustawa stanowi).
    Znaczy amortyzacja rachunkowa tego kogoś nie obchodzi i już!
    Amortyzację podatkową liczy dla tego co nie zostało 'wykorzystane'
    w poprzedniej ewidencji, a na wykazie policzone nie jest (bo po co
    komu by było na ryczałcie).

    > 4) Ustawa ważniejsza niż wykonawcze rozporządzenie.Zawsze tak było.:-) Tylko
    > czy w ustawie o p.d.o.o.f. kazano zrobić "coś" Radzie Ministrów.

    Nie. Sprawdź ten art. 22n.2 :) - zapisano *dokładnie* co ma być w EST.
    Zaś w 22d.1 zapisano czego się NIE zapisuje w EST.
    Nie widzę możliwości manewru :)

    > 5) Jest możliwe:-), by rzeczowy składnik ujety w EŚT nie miał wpływu na dochód
    > i ....podatki.

    Możliwe! Nie wnikam w przykład z wózkiem bo za trudny ;)

    > 6. Co do uznania młotka za środek trwały, to przemilczę:-)) Nie! powiem: jak
    > ktoś chce , to niech nanosi do EŚT i 100 młotków i jak ma duzo czasu

    Tyle, ze nie chcesz przyjąć do wiadomości iż inne urządzenie, warte
    mniej niż 1500 zł księguje się tak samo jak młotek - jak ktoś nie chce,
    to nie musi wpisywać nigdzie. A od 1500 zł do 3500 zł *również*
    nie musi wpisywać do EST - z tą różnicą iż inny przepis nakazuje
    (na KPiR) ujęcie w ewidencji wyposażenia.

    > i dużo
    > chęci, to niech to po zużyciu protokołem zlikwiduje z EŚT.

    Ależ może :)
    Tyle, że skoro uznajesz że młotka NIE MUSI zaliczyć do zaksięgowania
    w ST, to również młotkowiertarki za 2000 zł NIE MUSI (acz od 1500 zł musi
    wpisać do EW).
    I o to zdaje się poszło :)

    pzdr, Gotfryd