  • 1. Data: 2013-02-24 13:23:41
    Temat: Co można w czasie zawieszenia działalności gospodarczej?
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    Witam,

    Podobno w czasie zawieszenia DG i tak można sobie pewne poniesione koszty
    wrzucać w wydatki firmowe, np. rachunki za telefon. Czy to prawda? Jeśli tak, to
    co jeszcze można, a czego nie? Np. benzyny nie można na pewno. Ale co z
    amortyzacją ratalną auta firmowego?

    Czy to prawda, że podczas zawieszenia nie płaci się nic i nie składa się żadnych
    deklaracji (nawet vat7) do żadnych urzędów?
    A odliczane (ewentualnie) koszty - bezpieczniej odliczać bez vat?

    Dzięki,

    latet

  • 2. Data: 2013-02-25 09:12:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 24 Feb 2013, Latet wrote:

    > Witam,
    >
    > Podobno w czasie zawieszenia DG i tak można sobie pewne poniesione koszty
    > wrzucać w wydatki firmowe, np. rachunki za telefon. Czy to prawda?

    Nie mów że googla nie pytałeś :>, odpowiedź jest oczywista.
    Mi się raczej nasuwa inne pytanie: czy dopuszczalne jest "zaliczenie"
    kosztów dopiero w momencie wznowienia działalności. Jak zawieszenie
    obejmuje koniec roku pytanie ma sens, bo straty "wolniej" się odlicza.
    Rzuciłem okiem do interpretacji, i co popatrzę, to albo:
    http://www.podatki.biz/artykuly/koszty-w-czasie-zawi
    eszenia-dzialalnosci_14_19259.htm
    ...pytanie podatnika wprost prowadzi do wykazania strat (i oczywiście
    odpowiedź że jest to DOPUSZCZALNE jest na miejscu, ale nie daje
    odpowiedzi na pytanie czy dopuszczalne jest "zawieszenie" tych kosztów),
    albo:
    http://blog.ifirma.pl/2011/03/interpretacje-podatkow
    emozliwosc-zaliczenia-do-kosztow-uzyskania-przychodo
    w-wydatkow-poniesionych-w-okresie-zawieszenia-dziala
    lnosci-gospodarczej/
    ...nie odnosi się wyraźnie do kwestii "po wznowieniu DG" (choć literalnie
    patrząc, takie pytanie zadała podatniczka, więc odpowiedź pozytywna
    powinna prowadzić do wniosku, że nie tylko wolno wykazywać koszt
    w danym roku, ale również wolno go zawiesić)

    > Jeśli tak, to co jeszcze można, a czego nie?
    > Np. benzyny nie można na pewno.

    No to chyba oczywiste, że wydatków eksploatacyjnych nie związanych
    z czymś czego się nie eksploatuje nie da się odliczyć?
    Ja bym pytanie odwrócił - a z jakiej paki wydatki na paliwo
    mają być odliczone?
    Przecież podstawą do kosztu nie jest poniesienie wydatku.
    Jest nim poniesienie *W CELU*... (gospodarczym)

    > Ale co z amortyzacją ratalną auta firmowego?

    Khem... nieratalna to jaka? ;) (no wiem, ale jedna rata to
    nadal rata, coś jak przy "spółce jednoosobowej").

    Amortyzacji nie ma.
    Żeby jasność była - EŚT i aktualna amortyzacja jest "oderwana"
    od DG, to nie jest tak, że jak się DG kończy to EŚT znika.
    Nie ma DG, nie ma amortyzacji, co znaczy ze pozostaje stan
    jaki był przy końcu kiedy amortyzacja była.
    Przepis:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    065,20130101,koszty-uzyskania-przychodow.html
    +++
    Art. 22c. Amortyzacji nie podlegajš:
    5) składniki majštku, które nie sš używane na skutek zawieszenia
    wykonywania działalnoœci gospodarczej na podstawie przepisów
    o swobodzie działalnoœci gospodarczej albo zaprzestania
    działalnoœci, w której te składniki były używane;
    w tym przypadku składniki te nie podlegajš amortyzacji od miesišca
    następujšcego po miesišcu, w którym zawieszono albo zaprzestano
    tę działalnoœć
    ---

    > Czy to prawda, że podczas zawieszenia nie płaci się nic i nie składa się
    > żadnych deklaracji (nawet vat7) do żadnych urzędów?

    To nie jest oczywiste - nie ma obowiązku, ale np. ta interpretacja
    *dopuszcza* "zbieranie" VAT naliczonego poprzez wykazywanie go
    na deklaracjach, tak jak rzecze powołana w tym tekście interpretacja:
    http://www.gofin.pl/17,1,61,150801,zawieszenie-dzial
    alnosci-gospodarczej-wedlug-przepisow.html

    > A odliczane (ewentualnie) koszty - bezpieczniej odliczać bez vat?

    A ten pomysł skąd?

    Przypomnę: VAT jest "zasadniczo" rozliczany na podstawie regulacji
    unijnych. A te są liberalniejsze, niż pomysły naszych ustawodawców
    (np. nie ma aż restrekcyjnego przepisu, jak odpowiednika art.23.1.49
    dla PDoOF, AFAIR jest orzeczenie ETS które powiada, że wystarczy
    częsciowe wykorzystywanie do DG i incydentalne "złapanie" na
    wykorzystywaniu wyposażenia w innym celu nie powoduje utraty odliczenia).
    Niektóre wyjątki od tej zasady zostały wynegocjowane przez polski
    rząd, to prawda (np. odliczanie VAT od samochodów i paliwa),
    ale faktu ze to są wyjątki i że "okresowe" to nie zmienia.

    J.w. - do ustalenia jest, czy w danym US zaniesienie deklaracji
    celem "uzbierania" VAT naliczonego na bieżąco spowoduje konsternację,
    ale najwyraźniej wolno odliczać na oba sposoby (albo licząc
    cały VAT naliczony w momencie wznowienia DG, albo składając
    deklaracje podczas zawieszenia, za te okresy, w których taki
    VAT występuje).
    W tym drugim przypadku chyba warto się przejść do US z wydrukiem
    pozytywnej interpretacji w garści ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-02-25 10:24:25
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2013-02-24 13:23, Latet pisze:
    > Np. benzyny nie można na pewno.
    Czy na pewno? Przypuśćmy, że w samochodzie będącym środkiem trwałym,
    kończy się obowiązkowy przegląd. Czy zatankowanie na dojazd do SKP,
    wniesienie opłaty za przegląd, a może nawet za jakieś naprawy, jeśli SKP
    pojazdu nie przepuści można zaliczyć w koszty w trakcie zawieszenia?
    Pewnie można ("zabezpieczenie źródła przychodów"), tylko niestety znów
    jest to kwestia interpretacji urzędnika i ewentualnego kopania się z koniem.

    Maciek

  • 4. Data: 2013-02-25 13:56:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Feb 2013, Maciek wrote:

> [...]
    > jest to kwestia interpretacji urzędnika i ewentualnego kopania się z koniem.

    Pytanie jest proste - ile tego paliwa zatankowano.
    Umówmy się, że dość powszechne jest "nadużywanie w rozumieniu przepisów"
    pojazdów wpisanych do EST (w ten sposób, że nie wykazuje się używania
    do celów osobistych). Praktycznie nikt tego nie ściga, bo trudno
    udowodnić że podatnik "nie zużył w celu gospodarczym".
    W przypadku zawieszenia DG, mało przekonująco wygląda twierdzenie,
    że na dojazd do SKP zużyto kilka litrów paliwa.
    A na inne jazdy nie mogło zostać użyte :>

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-02-25 14:14:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > że na dojazd do SKP zużyto kilka litrów paliwa.
    > A na inne jazdy nie mogło zostać użyte :>

    Poza tym jak pojazd nie jeździ, to nie musi mieć przeglądu.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2013-02-25 20:51:43
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2013-02-25 14:14, Liwiusz pisze:
    > Poza tym jak pojazd nie jeździ, to nie musi mieć przeglądu.
    Ooooo - tu bym się nie zgodził. Dajmy na to samochód nie jeździ, ale
    pewnego dnia ulega samozapłonowi i powoduje pożar wieżowca, w którego
    podziemnym parkingu był garażowany. Samochód bez przeglądu, a powodem
    pożaru była wisząca pod komorą silnika naderwana wiązka przewodów, którą
    diagnosta na SKP natychmiast by odkrył i zmusił właściciela do naprawy.
    Ubezpieczyciel oczywiście likwiduje szkody, występuje o kasę do sprawcy
    i gdzie tu zabezpieczenie źródła przychodów? ;-)

    Maciek

  • 7. Data: 2013-02-25 21:07:38
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-02-25 20:51, Maciek pisze:
> [...]
    > Ubezpieczyciel oczywiście likwiduje szkody, występuje o kasę do sprawcy
    > i gdzie tu zabezpieczenie źródła przychodów? ;-)

    Piękna bajka, ale brak badań technicznych nie uprawnia ubezpieczyciela
    do wystąpienia z regresem.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2013-02-26 00:57:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Feb 2013, Liwiusz wrote:

    > Poza tym jak pojazd nie jeździ, to nie musi mieć przeglądu.

    Powiem tak - taki argument ze strony US bardzo by mnie nie zdziwił,
    ale IMVHO nie obstałby się jeśli podatnik podjąłby się obrony
    (ale z góry zakładając, że być może trzeba iść do sądu).
    IMO, podobnie jak przy wszystkich kosztach, nie można domagać się
    ograniczenia kosztów do "bezwzględnie minimalnie możliwych", ale
    do "rozsądnie ograniczonych".
    Brak badań technicznych skutkuje np:
    - opóźnieniem w możliwości skorzystania ze środka trwałego w razie
    pojawienia się możliwości uzyskania przychodu
    - koniecznością poniesienia wydatku na lawetę do OKP (i nie pisać
    mi tu, że policja przymknie oko na łamanie prawa :P)

    Z tego powodu utrzymanie "w dobrym stanie prawnym" uznałbym za
    równie uzasadnione, co utrzymanie ST lub wyposażenia "w dobrym
    stanie technicznym" - również, jeśliby miało powodować "rozsądne"
    wydatki na usługi z tym związane.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2013-02-26 08:02:57
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > - koniecznością poniesienia wydatku na lawetę do OKP (i nie pisać
    > mi tu, że policja przymknie oko na łamanie prawa :P)

    I to jest argument, a nie jakiś płonący wieżowiec :)

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2013-02-26 09:08:10
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2013-02-26 08:02, Liwiusz pisze:
    > I to jest argument, a nie jakiś płonący wieżowiec :)
    Iiiii tam - argument z płonącym wieżowcem dałby urzędnikowi choć trochę
    radości w tej jego smutnej egzystencji ;-)

    Maciek