    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Co sie stanie z samochodem (srodek trwaly) jesli....
    Date: Tue, 3 Dec 2002 20:19:05 +0100
    <asishd$3su$1@foka.acn.pl>

    On Tue, 3 Dec 2002, Karol wrote:
    [...]
    >+ To juz na koniec ostatnie pytanie:
    >+ Jezeli zawsze ktos musi zaplacic podatek, zebym ja mogl kupic ST to dlaczego
    >+ takiego rozumowania nie rozciagnac na zakupy, ktore nie sa ST?

    Dobrze mnie ustawiasz :)
    Wydatek taki natychmiast wliczasz w KUP, prawda ?
    Ustalmy coś takiego:
    - właściciel DG operuje dochodami opodatkowanymi 30% i pomijamy
    kwestię że *akurat* może być na etapie że ma "chwilowo mniej"
    bądź "chwilow więcej" (upraszczamy do podatku liniowego).
    - ma *fizycznie* 5000 zł.[1]
    Żeby nie wpaść w pułapkę pt.
    "nie ma zwrotu zaliczek" ;) ustalam że ma również przychód
    8000 zł i inne koszty 3000zł, czyli "5000 dochodu oprócz
    dochodu który za chwilę rozpatrzymy".

    Może być ?
    No to rozpatrzmy:

    - ma do wyboru zakup ŚT za 5000zł albo zakup wyposażeń na
    łączną kwotę 5000zł.

    Pytanie:
    - ile pieniędzy będzie miał *fizycznie* po rozliczeniu miesiąca
    (i zapłaceniu podatku) 20. następnego miesiąca ?

    IMO:
    - po zakupie ŚT: ma 3500zł. Powód jest prosty: miał 5000zł
    za które kupił ŚT - i *nikogo to nie obchodzi* (jeszcze)
    co zrobił ze swoimi pieniędzmi, ŚT jest jego :) a to
    co zarobił to jest *nowy* przychód od którego należy się
    podatek !

    - po zakupie wyposażenia: ma nadal 5000zł
    5000zł miał i 5000zł z dochodu "przejadł" w KUP - więc
    nie płaci podatku. Wygląda to tak, że kwota 1500zł
    którą *kiedyś* zapłacił jako podatek jest mu natychmiast
    zwracana "do niezapłacenia".

    Podsumowując: aby kupić ŚT trzeba w okresie rozliczeniowym pt.
    "miesiąc" wtopić kwotę brutto, w przypadku wyposażenia i innych
    kosztów - netto.
    To przypadkiem tyle samo co należało zapłacić podatku
    od wyłożonej kwoty... kiedy należało ją zarobić :)
    Patrząc w ten sposób w jaki to przedstawiam jest
    dokładnie tak: aby mieć 5000zł "w garści" to (nie licząc
    kosztów) należało zarobić 7143 zł (z zaokrągleniem),
    prawda ? A ŚT można kupić tylko za 5000. Dla odmiany
    wyposażenia da się kupić za 7143zł (w kilku cyklach,
    ale "krótkich" !). Patrząc tak że mamy 5000zł "swoich"
    (już opodatkowanych) oraz 5000zł dochodu do opodatkowania
    (z bieżących przychodów) - *przypadkiem*...tak pasuje....

    Nie, nie będę cię dalej przekonywał :)
    (kilku przekonanych z grupy mi wystarczy !)

    [...a dalej byliśmy zgodni...]

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (czasem też nieprzekonywalny, czasem nieprzekonujący...)