    From: "majura" <n...@s...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Co z odliczaniem ZUS i zdrowotnych
    Date: Wed, 21 Jan 2004 19:43:58 +0100
    Sender: m...@p...onet.pl@decy.mw.mil.pl

    > Mam pytanie w zwiazku z podatkiem liniowym. Na drukach PIT 5L nie pisze
    jak
    > na drukach PIT5 ze mozna od dochodzu odliczyc ZUS osoby
    współpracującej,czy
    > wie ktoś czy mimo to można co miesiąc również je odliczać?

    Art. 26.
    1. Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30
    oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1,
    2, 4, 4a-4e, ust. 5c, 6, 8, ust. 10-12 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25,
    po odliczeniu kwot:
    2) składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie
    ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.):
    a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia
    emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim
    współpracujących,

    > Tu jeszcze nie jest duży problem bo można je wliczyć w KUP ale co ze
    składką na
    > ubezpieczenie zdrowotne osoby współpracującej (współmałżonki)?

    Można :-)

    > Piję też do rozliczania się za 2004 rok, małżonka ma rozliczyc się sama
    ale jeśli nie
    > osiąga dochodów to skladek zdrowotnych nigdzie nie będzie można rozliczyć?

    Art. 27b. ust. 1. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art.
    30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na powszechne
    ubezpieczenie zdrowotne:
    1) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z
    przepisami o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
    natomiast zgodnie z ustawą o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu
    Zdrowia:
    Art. 27 ust. 12. Za osobę współpracującą z osobą prowadzącą pozarolniczą
    działalność składkę oblicza, odprowadza i finansuje ze środków własnych
    osoba prowadząca pozarolniczą działalność.

    Wydaje mi się, że w związku z powyższym nie ma obaw