  • 1. Data: 2004-01-21 18:14:11
    Temat: Co z odliczaniem ZUS i zdrowotnych
    Od: "Slonko" <s...@g...pl>

    Mam pytanie w zwiazku z podatkiem liniowym. Na drukach PIT 5L nie pisze jak
    na drukach PIT5 ze mozna od dochodzu odliczyc ZUS osoby współpracującej,czy
    wie ktoś czy mimo to można co miesiąc również je odliczać? Tu jeszcze nie
    jest duży problem bo można je wliczyć w KUP ale co ze składką na
    ubezpieczenie zdrowotne osoby współpracującej (współmałżonki)? Piję też do
    rozliczania się za 2004 rok, małżonka ma rozliczyc się sama ale jeśli nie
    osiąga dochodów to skladek zdrowotnych nigdzie nie będzie można rozliczyć?
    Agata

  • 2. Data: 2004-01-21 18:43:58
    Temat: Re: Co z odliczaniem ZUS i zdrowotnych
    Od: "majura" <n...@s...com>

> [...]
    współpracującej,czy
    > wie ktoś czy mimo to można co miesiąc również je odliczać?

    Art. 26.
    1. Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30
    oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1,
    2, 4, 4a-4e, ust. 5c, 6, 8, ust. 10-12 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25,
    po odliczeniu kwot:
    2) składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie
    ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.):
    a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia
    emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim
    współpracujących,

    > Tu jeszcze nie jest duży problem bo można je wliczyć w KUP ale co ze
    składką na
    > ubezpieczenie zdrowotne osoby współpracującej (współmałżonki)?

    Można :-)

    > Piję też do rozliczania się za 2004 rok, małżonka ma rozliczyc się sama
    ale jeśli nie
    > osiąga dochodów to skladek zdrowotnych nigdzie nie będzie można rozliczyć?

    Art. 27b. ust. 1. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art.
    30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na powszechne
    ubezpieczenie zdrowotne:
    1) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z
    przepisami o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
    natomiast zgodnie z ustawą o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu
    Zdrowia:
    Art. 27 ust. 12. Za osobę współpracującą z osobą prowadzącą pozarolniczą
    działalność składkę oblicza, odprowadza i finansuje ze środków własnych
    osoba prowadząca pozarolniczą działalność.

    Wydaje mi się, że w związku z powyższym nie ma obaw