    From: "waczek" <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy będzie się opłacać? POMÓŻCIE!!!
    Date: Tue, 6 Apr 2004 09:01:25 +0200

    Witam,

    Użytkownik "Ryszard G" <r...@S...op.pl> napisał w wiadomości
    news:c4q290$eb4$1@news.onet.pl...

    > No ładnie. Ale dlaczego go straszysz jakimiś PIPami ?
    > Z jego postu wcale nie wynika, że pracownika zatrudniał na czarno !
    > Napisał jedynie, że nie odprowadzał podatku i składki na ubezpieczenie
    > zdrowotne, co od wynagroszenia brutto w wysokości 206zł jest zgodne z
    > przepisami; podatek i składka zdtowotna są zerowe.

    A ja wywnioskowałam, że jednak Jas zatrudniał bez ubezpieczeń, ponieważ
    we wstępnym poście do tego wątku napisał (cytuję):

    "Zatrudniam pracownika na 1/4 etatu z min. wynagrodzeniem 206zł brutto,
    ale
    chciałbym zatrudnić go na cały etat z wynagrodzeniem 824zł brutto.
    Wcześniej nie odprowadzałem zaliczki na podatek dochodowy ani
    zdrowotnego.
    Proszę wyliczcie po kolei tak jak z listy pałc ile to wszystko będzie
    mnie
    kosztować - zus skarbowy oraz jak jest ze zdrowotnym w takim przypadku
    czy ja
    muszę coś zapłacić z własnej kieszeni czy odlicza się to od sumy brutto
    824zł".

    Gdyby opłacał składki E, R, W, to nie prosiłby o informację, czy oprócz
    minimalnego wynagrodzenia 824 zł będzie musiał jeszcze "coś zapłacić z
    własnej kieszeni czy odlicza się to od sumy brutto 824 zł" (końcówka
    cytatu).

    Wiedziałby przecież, że nawet od kwoty 206 zł pracodawca opłaca połowę
    składek E i R oraz całą składkę W (którą ustala się na okresy roczne,
    ponieważ zależy od "wypadkowości", a nowy okres roczny właśnie się
    zaczyna, więc nowy problem z ustaleniem), więc tym bardziej będzie
    musiał opłacać od większej kwoty wynagrodzenia.

    Chyba że przy swej nieznajomości tematu Jas myślał, że od 206 zł to
    musiał zapłacić trzydzieści kilka złotych składek E, R, W, a jak
    podwyższy pracownikowi wynagrodzenie, to już będzie zwolniony z
    opłacania składek ubezpieczeniowych z "kieszeni pracodawcy". Niestety,
    ale nieznajomość prawa szkodzi.

    Ponadto nie miałby takich problemów ze zrozumieniem wyliczeń w podanych
    kalkulatorach.

    W dalszym ciągu uważam, że wykroczenia pracodawców przeciwko prawom
    pracownika w dużej części wynikają z braku znajomości przepisów u tych
    pierwszych, a rzadziej z ich złej woli.

    Pozdrawiam

    wa