  • 1. Data: 2004-04-03 18:14:57
    Temat: Czy będzie się opłacać? POMÓŻCIE!!!
    Od: "jas" <r...@p...onet.pl>

    moi drodzy
    sprawa przedstawia się nastepująco:
    Zatrudniam pracownika na 1/4 etatu z min. wynagrodzeniem 206zł brutto, ale
    chciałbym zatrudnić go na cały etat z wynagrodzeniem 824zł brutto.
    Wcześniej nie odprowadzałem zaliczki na podatek dochodowy ani zdrowotnego.
    Proszę wyliczcie po kolei tak jak z listy pałc ile to wszystko będzie mnie
    kosztować - zus skarbowy oraz jak jest ze zdrowotnym w takim przypadku czy ja
    muszę coś zapłacić z własnej kieszeni czy odlicza się to od sumy brutto 824zł

    dziękuję za wszelką pomoc
    jas

  • 2. Data: 2004-04-03 19:16:35
    Temat: Re: Czy będzie się opłacać? POMÓŻCIE!!!
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "jas" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    ja
    > muszę coś zapłacić z własnej kieszeni czy odlicza się to od sumy brutto

    Potrącasz pracownikowi składkę na ub. emeryt, rent, chorobowe.

    824 x 9,76% = 80,42
    824 X6,50% = 53,56
    824 x 2,45% = 20,19
    -------------------------
    154,17

    dalej liczysz podatek
    824 -154,17 = 669,83 - koszty 102,25 = 567,58 x 0,19 = 107,84 - ulga 44,17 =
    63,67
    dalej liczysz skł. na zdrowotne
    669,83 x 7,75% = 51,91 - o to pomniejszasz podatek
    669,83 x 8,25% = 55,26 to przekazujesz do zus

    zaliczxka na podatek do us
    63,67-51,91 = 11,76
    a teraz liczysz wypłatę netto
    824-154,17-11,76-55,26= 602,81 - tyle wypłacasz pracownikowi

    teraz liczysz zus od pracodawcy emeryt, rent, wypadkowe , fundusz pracy,
    fgśp
    9,76+6,5+1,92+2,45+0,15=20,78%
    824x20,78=171,23
    czyli ciebie pracownik bedzie kosztował 995,23 a on dostanie do reki 602,81
    reszta się rozejdzie na zus i us.

    Koszty chyba podałem z tamtego roku. Koszty mogą być podwyższone o 25%
    jeżeli pracownik nie mieszka w miejscowości w której pracuje.

    --
    PawełJ

  • 3. Data: 2004-04-03 20:18:05
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Witam,

> [...]
    > chciałbym zatrudnić go na cały etat z wynagrodzeniem 824zł brutto.
    > Wcześniej nie odprowadzałem zaliczki na podatek dochodowy ani

    Czyli była to tzw. "praca na czarno".

> [...]
    czy ja
    > muszę coś zapłacić z własnej kieszeni czy odlicza się to od sumy

    Pracodawca musi opłacić jeszcze składkę E (9,76%), rentową (6,50%),
    wypadkową (do ustalenia ok. 1-2%), składkę na Fundusz Pracy (2,45%) oraz
    FGŚP (0,15%).
    Całkowity koszt przy minimalnym wynagrodzeniu 824 zł wynosi dla
    pracodawcy 987,40 zł.
    Pracownik otrzyma wynagrodzenie netto 602,77 zł.

    Dokładne wyliczenia w kalkulatorze:
    www.personelodadoz.pl/kalkulator2004.xls

    Pozdrawiam

    wa

  • 4. Data: 2004-04-04 10:50:01
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Witam,

> [...]
    czy ja
    > muszę coś zapłacić z własnej kieszeni czy odlicza się to od sumy

    Z tego, co piszesz, wynika, że jesteś zupełnym ignorantem w zakresie
    zatrudniania pracowników, prowadzenia akt osobowych, obliczania
    wynagrodzenia i pochodnych, zgłaszania do ubezpieczeń itp.

    Bez urazy, ale wydaje mi się, że powinieneś skorzystać z jakiegoś
    szkolenia (obecnie są nawet bezpłatne, finansowane przez UE) jak
    zarządzać małą i średnią firmą (MSP).

    Z tego, co piszesz, wynika, że już "zarobiłeś" na mandat do 5000 zł w
    razie kontroli PIP.

    Ponadto, może nawet nie zdajesz sobie sprawy, że postępujesz nieuczciwie
    zarówno wobec pracownika, którego nie zgłosiłeś do ubezpieczeń, jak i w
    stosunku do państwa, bo nie naliczasz i nie odprowadzasz podatku od
    wynagrodzenia tego pracownika.

    Ten pracownik powiększa "statystyki" osób bezrobotnych, a brak funduszy
    z podatków powoduje, że nie można tworzyć nowych miejsc pracy.

    Pozdrawiam

    wa

  • 5. Data: 2004-04-04 22:30:52
    Od: "Ryszard G" <r...@S...op.pl>

    Użytkownik "waczek" napisał:

> [...]
    > zarządzać małą i średnią firmą (MSP).
    >
    > Z tego, co piszesz, wynika, że już "zarobiłeś" na mandat do 5000 zł w

    No ładnie. Ale dlaczego go straszysz jakimiś PIPami ?
    Z jego postu wcale nie wynika, że pracownika zatrudniał na czarno !
    Napisał jedynie, że nie odprowadzał podatku i składki na ubezpieczenie
    zdrowotne, co od wynagroszenia brutto w wysokości 206zł jest zgodne z
    przepisami; podatek i składka zdtowotna są zerowe.
    Też uważam, że pracodawca _musi_ stosować przepisy prawa, ale zauważ, że
    stał się on pracodawcą niejako w drugiej kolejności a najpierw został
    przedsiębiorcą.
    Z jego postu wynika raczej, że stosuje przepisy jak bozia przykazała a
    próbuje tylko sobie przekalkulować, czy _stać_ go na pracownika w pełnym
    wymiarze czasu pracy.

> [...]
    > zarówno wobec pracownika, którego nie zgłosiłeś do ubezpieczeń, jak i w
    > stosunku do państwa, bo nie naliczasz i nie odprowadzasz podatku od

    Uff, mocniejsze niż seta wyborowej :)

    Ryszard

  • 6. Data: 2004-04-05 06:01:26
    Od: "jas" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > Z jego postu wynika raczej, że stosuje przepisy jak bozia przykazała a
    > próbuje tylko sobie przekalkulować, czy _stać_ go na pracownika w pełnym

    Dziękuję panie Ryszardzie za ten post - przyda się
    poprzedniemu "oskarżycielowi" - choć czasem warto moim zdaniem zastanowić się
    dwa razy co się pisze i nie oskarżać bezpodstawnie drugiej osoby - tu uwaga w
    stronę użytkownika "waczek". Pozdrawiam go ale nadal chciałbym dowiedzieć się
    ile będzie mnie dodatkowo kosztowało właśnie przejście z 1/4 na cały etat jeśli
    chodzi o mojego pracownika.

  • 7. Data: 2004-04-05 13:04:36
    Od: "Ryszard G." <rysgar@ SPAM wp.pl>

    Użytkownik "jas" napisał:

    [ ]
    >ale nadal chciałbym dowiedzieć się
    > ile będzie mnie dodatkowo kosztowało właśnie przejście z 1/4 na cały etat
    jeśli
    > chodzi o mojego pracownika.

    Miałeś podany link do niezłego kalkulatora w excelu a w sieci jest ich dużo
    więcej.

    Brutto:206
    Na rękę:167,45
    Koszt pracownika:248,84

    Brutto:824
    Na rękę:602,77
    Koszt pracownika:995,31

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 8. Data: 2004-04-06 07:01:25
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Witam,

    Użytkownik "Ryszard G" <r...@S...op.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zdrowotne, co od wynagroszenia brutto w wysokości 206zł jest zgodne z
    > przepisami; podatek i składka zdtowotna są zerowe.

    A ja wywnioskowałam, że jednak Jas zatrudniał bez ubezpieczeń, ponieważ
    we wstępnym poście do tego wątku napisał (cytuję):

[...]

    Gdyby opłacał składki E, R, W, to nie prosiłby o informację, czy oprócz
    minimalnego wynagrodzenia 824 zł będzie musiał jeszcze "coś zapłacić z
    własnej kieszeni czy odlicza się to od sumy brutto 824 zł" (końcówka
    cytatu).

    Wiedziałby przecież, że nawet od kwoty 206 zł pracodawca opłaca połowę
    składek E i R oraz całą składkę W (którą ustala się na okresy roczne,
    ponieważ zależy od "wypadkowości", a nowy okres roczny właśnie się
    zaczyna, więc nowy problem z ustaleniem), więc tym bardziej będzie
    musiał opłacać od większej kwoty wynagrodzenia.

    Chyba że przy swej nieznajomości tematu Jas myślał, że od 206 zł to
    musiał zapłacić trzydzieści kilka złotych składek E, R, W, a jak
    podwyższy pracownikowi wynagrodzenie, to już będzie zwolniony z
    opłacania składek ubezpieczeniowych z "kieszeni pracodawcy". Niestety,
    ale nieznajomość prawa szkodzi.

    Ponadto nie miałby takich problemów ze zrozumieniem wyliczeń w podanych
    kalkulatorach.

    W dalszym ciągu uważam, że wykroczenia pracodawców przeciwko prawom
    pracownika w dużej części wynikają z braku znajomości przepisów u tych
    pierwszych, a rzadziej z ich złej woli.

    Pozdrawiam

    wa