  • Data: 2002-05-17 12:19:23
    Temat: Re: Czy mam obowiazek skladania zeznania podatkowego
    Od: "Piotr Stróżyna" <p...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > A jak w końcu jest z tym pitem 5. Ja dowiedziałem się w US i u radcy że po
    > przekroczeniu kwoty wolnej się składa.
    > Za to w książce "Podatek Dochodowy od osob fizycznych-komentarz do
    > ustawy"-Mieczysława Staniszewskiego przeczytałem "Podatnicy są zobowiązani
    > do składania zeznań na formularzach PIT 30 do 34 zarówno wtedy gdy
    osiągneli
    > dochód, jak i wtedy gdy ponieśli stratę".

    Art. 44 ust. 6 UPDOF reguluje to zagadnienie:
    "W terminach płatności zaliczek...podatnicy sa zobowiazani skladac ...
    deklaracje...o wysokości dochodu osiągniętego od poczatku roku..."

    A więc pierwsza deklaracje składamy, gdy osiagniemy pierwszy dochod (a nie
    dochod przewyzszajacy kwote wolna, choc taka praktyka utarla sie). Ponadto
    PRAKTYKA mowi, ze po zlozeniu pierwszej deklaracji PIT-5 w roku nalezy
    skladac deklaracje do konaca roku (do listopada) nawet jezeli pozniej
    wystapila strata (narastajaco), ale nie wynika to wprost z przepisow.
    Nota beze podobny problem mamy w VAT-cie - tzw. "zerowych" deklaracji nie
    sklada sie, choc niektore urzedy tego wymagaja.

    --
    Piotr Stróżyna, doradca podatkowy, nr wpisu 06787