    From: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy mozna w koszty...?
    Date: Mon, 2 Dec 2002 23:08:45 +0100

    news:asev6g$dhs$1@news.tpi.pl...

> [...]
    > niesprzedane "wypada" z kosztów i wchodzi tam opiero w roku w którym
    > zostanie sprzedane.
    > To w KPiR.
    > Oczywiście w Pełnej księgowości nie ma problemu - wyrób gotowy laduje na
    > magazynie i wchodzi w koszty dopiero w momencie sprzedaży.
    >
    > Generalnie - nie da sie podatkowo wrzucic w koszty produktu który sie
    > nie sprzedał.
    > Pamietam takie uzasadnienie NSA - państwo nie może ponosić konsekwencji
    > nietrafionych decyzji gospodarczych podatnika.
    > Czy to słuszne - można polemizować, ale zastosowac sie trzeba.

    Żeby polemizować z Maddy trzeba być albo bardzo dobrym, albo bardzo
    odważnym. Ja więc tylko pytam :-)))

    Czy państwo ponosi konsekwencje nietrafionej decyzji podatnika w przypadku
    obniżenia ceny sprzedaży towaru(produktu) do poziomu niższego od kosztu
    zakupu (wytworzenia) tegoż towaru (produktu). Pomijam tutaj przyczyny owego
    obniżenia ceny dążąc do określenia zasady najbardziej ogólnej i zakładam, że
    owa nowa (obniżona) cena jest równa wartości rynkowej (w momencie przeceny)
    towaru (produktu). Możemy także wyobrazić sobie przypadek obniżenia ceny do
    poziomu znacznie odbiegającego od pierwotnego np tam, gdzie koszty
    składowania owego towaru (produktu) będą wysokie albo prowadzący DG dąży do
    odzyskania środków pieniężnych w "niechodliwym" towarze zablokowanych
    (wyprzedaże).

    I drugie pytanie :
    "Generalnie - nie da sie podatkowo wrzucic w koszty produktu który sie nie
    sprzedał."
    Prowadzę KPiR.Kupuję skrzynkę pomarańczy (towar handlowy). W momencie
    zakupu - zaksięgowałem jako zakup towaru handlowego.Czekałem, czekałem ....
    I zepsuły się. Cała skrzynka. Nikt nie chciał nawet na paszę. Śmierdziało
    mi w sklepie. Wyrzuciłem. Sprzedaży nie było.Na koniec roku podatkowego
    pomarańczy nie było Napisałem stosowny papier że się (cholery) zepsuły. I
    teraz :
    albo a) pozostawiłem w KPiR zapisy bez zmian . Czyli były
    pomarańcze i nie ma pomarańczy - a nie zostały sprzedane.
    albo b) na podstawie w/w "papieru" zdjąłem kwotę zakupu ze
    stosownej kolumny i zaksięgowałem ..... gdzie ? w kolumnie "koszty
    pozostałe".
    Jeżeli przytoczona na wstępie drugiego pytania zasada ma być zachowana i
    ciąg dalszy rozważania nie zawiera błędów, to mamy chyba do czynienia ze
    zmianą statusu pomarańczy, które w momencie zepsucia przestały być
    towarem(produktem), a stały się .... ? kosztem ?
    Pozdrawiam. A. Rządkowski
    Ps. Maddy ! Nie bij jeśli błądzę (czynić to jest ponoć rzeczą ludzką).Nie
    bicie - tylko błądzenie.