  • Data: 2004-06-05 19:19:41
    Temat: Re: Czy przy likwidacji firmy podatek naliczony przepada?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 5 Jun 2004, Darek W. wrote:
    [...]
    >+ OK, to od strony PDOF, ale od strony PTU to już nie wygląda tak różowo
    >+ (kłania się po raz kolejny brak korelacji pomiędzy ustawami podatkowymi).

    Spory kawałek racji muszę ci przyznać :[ (z tą korelacją). Ale...
    pomarudzę. A co mi tam ;)

    >+ Art 14 ust.1 jednoznacznie mówi, że rozwiązanie spółki cywilnej lub
    >+ handlowej

    Ha. Pytaniem jest czy w razie "przekształcenia" ma miejsce
    najpierw "rozwiązanie" czy najpierw "przejęcie", konkretnie
    "przejęcie majątku" (inaczej mówiąc czy operacja "przekształcenia"
    dotyczy najpierw firmy czy przedsiębiorstwa).

    Jest w KC taki tekst:
    +++
    Art. 55. (2) Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo
    obejmujące wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co
    innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.
    ---

    Art. 14 UoVAT nie zakazuje "przekształcenia" a co do kolejności
    się nie wypowiada: jak na mój gust nie ma przeciwwskazań żeby
    uznać że (w ramach "przekształcenia") następuje:
    - przekazanie majątku z firmy A do B
    - zamknięcie firmy A

    Podatek dochodowy regulują przepisy szczególne - więc w myśl
    owego zapisu KC wiadomo jak policzyć podatek :)
    Podatku VAT nie regulują przepisy szczególne, więc "A" ma
    sprzedaż w wysokości wartości majątku zaś "B" ma zakup
    jak wyżej (z rozbiciem na niepodlegające, zwolnione
    i opodatkowane). A przynajmnie MOŻE tak się umówić: "co nie
    jest zabronione"...

    Machnąłem się gdzieś w rozważaniach ?
    :)

    >+ lub zaprzestanie DG przez osobę fizyczną skutkuje obowiązkiem
    >+ podatkowym w zakresie PTU. A więc punkty 1,3 i 4 z poniższego cytatu to
    >+ właśnie takie zdarzenia (powstają nowe podmioty z nowym nr NIP):

    Zgoda, zgoda. Ale nigdzie nie zapisano że opodatkowania dokonuje
    się "na moment po" rozwiązaniu/zaprzestaniu a nie "na moment przed".

    >+ > 3) osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej
    >+ > albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,

    ...tu też - osoba "wnosi" i następuje zamknięcie DG (a nie zamknięcie
    DG i "wniesienie" :)). A przynajmniej - może. IMHO :)

    Hm... czekam na gromy... !

    [...]
    >+ W ogóle opodatkowanie PTU likwidacji DG to pełny odlot. Po pierwsze podatek
    >+ nalicza się z góry przed sprzedażą, która nawet nie wiadomo czy dojdzie do

    A to prawda.
    [...]
    >+ faktur VAT i odliczania podatku przez nabywców. Są jednak dwa kroki
    >+ pozytywne: zmieniono podstawę naliczenia podatku, teraz jest to koszt
    >+ nabycia,

    Jak to jest krok pozytywny ... przecież najczęściej w przedsiębiorstwie
    większa jest wartość środków trwałych niż niesprzedanego towaru :[
    I VAT trzeba odprowadzić od starych gratów jakby nowe były (tylko
    nie pisz że można sprzedać - towar też można sprzedać !)

    >+ Ponadto obecnie przysługuje
    >+ zwrot podatku naliczonego z US jeśli wystąpiła nadwyżka

    ...a to jest plus że w końcu wpisano do ustawy. Jeden :)

    [...]
    >+ Ciągle jednak pozostał mój ulubiony, bo dokumentujący kompletną demencję
    >+ legislatorów, przepis ;-)

    Tak, to jest dobre... :> !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd